Definitie


Spanningsloosstelling





Voor de vele werkzaamheden aan het spoor tijdens een buitendienststelling is een spanningsloosstelling van de bovenleiding een eis. In het Voorschrift Veilig Werken (VVW) staat de procedure waaraan de spooraannemer moet voldoen, opgenomen.

  • Een spanningsloosstelling is concreet het uitschakelen van de spanning van een bovenleiding van het spoorwegennet op een traject / baanvak waar werkzaamheden uitgevoerd worden.
Procedure uitvoering
  • De opdracht voor het spaningsloos stellen van de bovenleiding wordt gegeven door de LWB.
  • De LWB geeft aan de ploegleider de opdracht voor de uitvoering. 
  • De ploegleider ontvangt voor de spanningloosstelling instructie van een werkverantwoordelijke (WV).
  • De ploegleider en de LWB ondertekenen hiervoor een 1,2,3 Verklaring.
  • De ploegleider geeft in opdracht van een WV en LWB instructie aan de ploegleden welke groepen van de bovenleiding spanningsloos gaan.
  • Om de spanningsloosstelling te realiseren neemt de ploegleider contact op met Schakel- en Meld Centrum (SMC).
  • Bedieningsdeskundige schakel en meldcentrum en treindienstleider leggen dit vast in een werkcontract WECO.
  • Bedieningsdeskundige schakel- en meldcentrum (bdsmc) en WV zorgen voor de uitvoering van de goedgekeurde schakelopdracht (zie RLN001 28). 
  • Het SMC voert de handeling uit voor de spanningsloosstelling.
  • Hierna gaat de ploegleider aarden aan de bovenleiding plaatsen.
  • De LWB krijgt van de ploegleider de mededeling dat de bovenleiding spanningsloos en geaard is.
  • Na deze mededeling wordt gestart met het uitvoeren van de spoorwerkzaamheden.
Elektrische spanning

In Nederland kent men twee soort spanningen voor de bovenleiding.
  • Gelijkspaning: Bij een gelijkspanning van de bovenleiding wordt een 1500 volt spanning toegepast.
  • Wisselspanning: Wisselspanning in Nederland is toegepast op de Betuweroute en HSL-Zuid. Dit is een spanning van 25kV, oftewel 25.000 volt.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]