Definitie


Spoorspatting





Spoorspatting is het zichzelf kromduwen van spoorstaven als gevolg van te weinig uitzettingsruimte bij hoge temperaturen.

Steeds vaker worden spoorstaven in grote lengtes voegloos aangelegd. Dit wordt gedaan om geluidshinder te verminderen. Een nadeel is echter dat de spoorstaven dan bij uitzetting door hitte geen uitzettingsruimte meer hebben. De drukkracht door uitzetting moet gewoonlijk door de railbevestiging, dwarsliggers en het ballastbed opgevangen worden. Bij een te grote uitzettingskracht kunnen de spoorstaven plotseling zijwaarts of opwaarts gaan wijken. Indien het spoor op de juiste 'Neutraal Temperatuur' (in Nederland bepaald op 25 graden Celcius) voegloos is gemaakt, zou de spoorconstructie (railbevestiging, dwarsligger en het ballastbed) deze krachten moeten kunnen opnemen.

Gevaarlijke situaties ontstaan als één van de factoren niet voldoet, waarbij treinen kunnen ontsporen. In het warme juli van 2006 waren er 285 meldingen van spoorspattingen, waarvan er uiteindelijk 143 relevant en valide bleken te zijn (bron: Proloog 2006-10).

Beter onderhoud en toezicht kan het aantal gevallen van spoorspattingen waarschijnlijk sterk verminderen. Metingen kunnen uitwijzen of het spoor op de juiste Neutraal temperatuur is aangelegd. ETS Spoor BV heeft voor het meten van de trek- en drukspanningen een meetapparaat waarmee de Neutraal Temperatuur kan worden bepaald.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]