Definitie


Spoorweginfrastructuur





De spoorweginfrastuur kan beschouwd worden als het onroerende gedeelte van het spoorwegsysteem. De vervoerders, verladers en reizigers maken met behulp van reizigerstreinen en goederentreinen gebruik van deze infrastructuur om in het vervoer van reizigers en goederen te voorzien.

In hoofdonderdelen kan de spoorweginfrastructuur worden onderscheiden in gebouwen waaronder stations en overige dienstgebouwen en de eigenlijke spoorbaan die zich laat onderscheiden in "vrije baan" en "emplacementen".

Daar waar de spoorbaan een weg of water kruist is sprake van een gelijkvloerse (overweg) of een ongelijkvloerse kruising (fly-over, dive-under, brug of tunnel).

Met behulp van de treinbeveiling wordt gezorgd dat treinen geen met elkaar conflicterende bewegingen kunnen maken waardoor botsingen en aanrijdingen worden voorkomen.

Met behulp van de treinbeheersing worden de treinbewegingen volgens plan uitgevoerd.

Bijzondere installaties worden aangetroffen bij tunnels, bruggen en overwegen.

Apparatuur en installaties zijn veelal ondergebracht in dienstgebouwen, waaronder relaishuizenrelaishuizen en straatkasten. Daarnaast worden relaiskasten toegepast.

Bij elektrische baanvakken wordt de noodzakelijke energie met behulp van transformatoren en eventueel gelijkrichters in onderstations naar de gewenste tractiespanning gebracht. Om systemen met verschillende rijdraadspanningen op elkaar aan te laten sluiten wordt gebruik gemaakt van een spanningsluis.

Een complexe ondergrondse infrastructuur bestaande de uit tal van kabels voor tractievoeding, elektrische voeding, treinbeveiliging, telecommunicatie en Scada koppelt al deze systemen aan elkaar.

De telecommunicatieinfrastructuur gebruikt naast kabelverbindingen ook draadloze technieken waaronder Telerail en GSM-R; hiervoor zijn in de infrastructuur basisstations opgenomen.

Voor het beheer van alle installaties op afstand wordt vaak gebruik gemaakt van een schakel- en stoormeldcentrum waarbij van Scada gebruik gemaakt wordt.

Emplacementen

Al naar gelang de toepassing laten zich verschillende soorten emplacementen onderscheiden:
  • Eenvoudige wisselstraat
  • Perronsporen
  • Inrijd- en uitrijdsporen
  • Opstelterrein
  • Rangeerterrein
  • Sporen t.b.v. laad- en losinrichtingen
Nederland

Klassiek spoorwegnet (voormalig NS)

ProRail is de railinfrastructuurbeheerder van Nederland. Formeel is ProRail BV een dochteronderneming van Railinfratrust BV (RIT). Voor de dagelijkse bedrijfsvoering wordt de handelsnaam ProRail gevoerd.

Railinfratrust BV is een zelfstandig bedrijf (eigendom van de Nederlandse Staat) dat juridisch eigenaar is van het overgrote deel van de spoorweginfrastructuur. Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet en heeft als taak dit te onderhouden, te exploiteren en indien de rijksoverheid daartoe besluit, uit te breiden. Bovendien verdeelt ProRail de capaciteit op het spoor onder de verschillende goederen- en reizigersvervoerders. Ten slotte is ProRail ook verantwoordelijk voor de verkeersleiding op het spoor.

Betuweroute

Sneltram Utrecht Nieuwegein Ijsselstein (SUNY]]

Metronetwerk Rotterdam

Metronetwerk Amsterdam

Randstadrail

Corus

DSM

Locaties van objecten
  • www.energievoorziening.info: deze site bevat veel informatie over EV, locaties, falen van installaties etc. Daarnaast zijn de objectgegevens (GPS coördinaten) van RH's, straatkasten en overwegen hier te raadplegen.
bron m.b.t. ProRail: Wikipedia

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]