Definitie


Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid





In de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) werken werkgevers- en werknemersorganisaties uit de railinfrasector samen.

Zij spannen zich binnen de SAS in om de arbeidsomstandigheden van railinframedewerkers te verbeteren.

Werkwijze

De SAS streeft naar een verbetering van de arbeidsomstandigheden door:
  • Adviezen op te stellen om werkmethoden te verbeteren, met bijbehorende technologie.
  • Implementatieadviezen op te stellen voor nieuwe of veranderde wet- en regelgeving.
  • Concrete richtlijnen en werkinstructies op te stellen en uit te werken van. Zo heeft de SAS bijvoorbeeld het 'gele boekje' voor de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) uitgegeven. Het 'gele boekje' is zeer gebruiksvriendelijk, mede doordat het met symbolen werkt. Voor de werktreinbegeleider en de voorbereider werkplekbeveiliging zijn vergelijkbare boekjes verschenen met richtlijnen over hoe te handelen in soms lastige situaties.
  • SAS is ook overlegpartner tussen overheid en de railinfraorganisaties. De SAS kan dit doen omdat zij zowel alle vakbonden van de CAO Railinfrastructuur vertegenwoordigt, als de bedrijven van Bouwend Nederland; vakgroep Railinfrastructuur. Het onderlinge overleg wordt steeds belangrijker omdat de moderne wetgeving 'slechts' kaders biedt die door de bedrijven (branche) zelf nader moeten worden ingevuld. De 'Doe'-regelgeving uit het verleden is plaats aan het maken voor 'Doel'-regelgeving.
Intentieovereenkomst verbeteren veiligheid

In het voorjaar van 2000 hebben ProRail (toenmalig Railinfrabeheer) en de SAS besloten om bij de implementatie van risicomanagement nauwer te gaan samenwerken. Hiermee hebben opdrachtgever en opdrachtnemers de handen ineen geslagen om te komen tot verbetering van de veiligheid. Formeel is dit vastgelegd in een intentieovereenkomst.

Zie ook

Arbocatalogi

Link

SAS

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]