Definitie


Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid





In de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) werken werkgevers- en werknemersorganisaties uit de railinfrasector samen.

Zij spannen zich binnen de SAS in om de arbeidsomstandigheden van railinframedewerkers te verbeteren.

Werkwijze

De SAS streeft naar een verbetering van de arbeidsomstandigheden door:
  • Adviezen op te stellen om werkmethoden te verbeteren, met bijbehorende technologie.
  • Implementatieadviezen op te stellen voor nieuwe of veranderde wet- en regelgeving.
  • Concrete richtlijnen en werkinstructies op te stellen en uit te werken van. Zo heeft de SAS bijvoorbeeld het 'gele boekje' voor de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) uitgegeven. Het 'gele boekje' is zeer gebruiksvriendelijk, mede doordat het met symbolen werkt. Voor de werktreinbegeleider en de voorbereider werkplekbeveiliging zijn vergelijkbare boekjes verschenen met richtlijnen over hoe te handelen in soms lastige situaties.
  • SAS is ook overlegpartner tussen overheid en de railinfraorganisaties. De SAS kan dit doen omdat zij zowel alle vakbonden van de CAO Railinfrastructuur vertegenwoordigt, als de bedrijven van Bouwend Nederland; vakgroep Railinfrastructuur. Het onderlinge overleg wordt steeds belangrijker omdat de moderne wetgeving 'slechts' kaders biedt die door de bedrijven (branche) zelf nader moeten worden ingevuld. De 'Doe'-regelgeving uit het verleden is plaats aan het maken voor 'Doel'-regelgeving.
Intentieovereenkomst verbeteren veiligheid

In het voorjaar van 2000 hebben ProRail (toenmalig Railinfrabeheer) en de SAS besloten om bij de implementatie van risicomanagement nauwer te gaan samenwerken. Hiermee hebben opdrachtgever en opdrachtnemers de handen ineen geslagen om te komen tot verbetering van de veiligheid. Formeel is dit vastgelegd in een intentieovereenkomst.

Zie ook

Arbocatalogi

Link

SAS

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]