Definitie


Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid





In de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) werken werkgevers- en werknemersorganisaties uit de railinfrasector samen.

Zij spannen zich binnen de SAS in om de arbeidsomstandigheden van railinframedewerkers te verbeteren.

Werkwijze

De SAS streeft naar een verbetering van de arbeidsomstandigheden door:
  • Adviezen op te stellen om werkmethoden te verbeteren, met bijbehorende technologie.
  • Implementatieadviezen op te stellen voor nieuwe of veranderde wet- en regelgeving.
  • Concrete richtlijnen en werkinstructies op te stellen en uit te werken van. Zo heeft de SAS bijvoorbeeld het 'gele boekje' voor de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) uitgegeven. Het 'gele boekje' is zeer gebruiksvriendelijk, mede doordat het met symbolen werkt. Voor de werktreinbegeleider en de voorbereider werkplekbeveiliging zijn vergelijkbare boekjes verschenen met richtlijnen over hoe te handelen in soms lastige situaties.
  • SAS is ook overlegpartner tussen overheid en de railinfraorganisaties. De SAS kan dit doen omdat zij zowel alle vakbonden van de CAO Railinfrastructuur vertegenwoordigt, als de bedrijven van Bouwend Nederland; vakgroep Railinfrastructuur. Het onderlinge overleg wordt steeds belangrijker omdat de moderne wetgeving 'slechts' kaders biedt die door de bedrijven (branche) zelf nader moeten worden ingevuld. De 'Doe'-regelgeving uit het verleden is plaats aan het maken voor 'Doel'-regelgeving.
Intentieovereenkomst verbeteren veiligheid

In het voorjaar van 2000 hebben ProRail (toenmalig Railinfrabeheer) en de SAS besloten om bij de implementatie van risicomanagement nauwer te gaan samenwerken. Hiermee hebben opdrachtgever en opdrachtnemers de handen ineen geslagen om te komen tot verbetering van de veiligheid. Formeel is dit vastgelegd in een intentieovereenkomst.

Zie ook

Arbocatalogi

Link

SAS

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]