Definitie


Stop-doorschakelingen





Werking stop/doorschakeling

Stop/doorschakelingen worden toegepast bij stations/haltes met een overweg direct na het station gezien vanuit de rijrichting van de trein. Het doel van de stop/doorschakeling is om ervoor te zorgen dat de overweg zo kort mogelijk gesloten is en de trein er zo min mogelijk last van heeft. De overwegbeveiliging wordt bediend door de trein zelf, door het activeren van een las in de spoorbaan. Voor treinen die niet stoppen op dat station wordt 'door' bediend en wordt een las ruim voor het station geactiveerd en voor treinen die stoppen wordt 'stop' bediend. In dat geval wordt de overweg pas geactiveerd als de trein het station binnenrijdt.

Wat steeds voorkomen moet worden is de situatie dat de overweg geactiveerd is en de reizigers zijn in- en uitgestapt, maar dat de trein niet kan vertrekken, omdat gewacht moet worden tot de gepubliceerde vertrektijd. Door geen speling in de dienstregeling op te nemen in het traject voorafgaand aan dit station wordt dit voorkomen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]