Document | Datum: 20-07-2015


De lucht klaren




Gepubliceerd: 20-07-2015
Documenttype: Publicatie
Bijhorend: Nieuwsbericht
Gerelateerd: Nieuws / Competenties / Projecten / Documenten / Artikelen



Download document / Bron van document


Inhoud:
De sector verkeer is een grote uitstoter van gezondheidsschadelijke stoffen als NOx, vluchtige organische stoffen en fijnstof. Hoe kleiner de fijnstofdeeltjes, hoe meer verkeer hieraan bijdraagt. De uitstoot van verkeer is de afgelopen jaren meer gedaald dan in andere sectoren. De dalingen komen vooral door het Europese beleid op dit gebied. De voor de Euro 6- en Euro VI-normen beschikbare technieken, zoals roetfilters en SCR-katalysatoren, zijn zeer effectief. Als deze technieken goed en blijvend worden toegepast, kunnen ze de uitstoot, en de concentraties van stoffen in de lucht, ook in de toekomst verder terugbrengen. Hiernaast zijn in de binnenvaart en zeescheepvaart nog goedkope technische maatregelen mogelijk. Omdat de concentratie van stoffen in de lucht mede wordt bepaald door de uitstoot in het buitenland en door de vorming van stoffen in de lucht, liggen ook oplossingen in andere sectoren dan (binnenlands) verkeer voor de hand. Er is nog geen beleid dat zich richt op het slijtagestof van het wegverkeer, waaronder metalen uit banden en remmen. Er zijn aanwijzingen van schadelijkheid van dit slijtagestof, al zijn de echte gezondheidseffecten nog niet goed bekend.

Het beleid gericht op de verbetering van de luchtkwaliteit, komt in een volgende fase. De huidige beleids-doelen, op basis van Europese emissiequota en maximale concentraties van stoffen in de lucht, worden in Nederland inmiddels vrijwel allemaal gehaald. Het ministerie van IenM werkt op dit moment aan een visie op het toekomstige beleid, zowel generiek als voor specifieke sectoren. Hierbij komt gezondheid meer centraal te staan, zoals het kabinet in zijn 'Aanpak modernisering milieubeleid' van maart 2014 heeft aangekondigd.

Documenten toevoegen? Klik hier!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]