hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 15-10-2010



Staalprijs 2010: Hollandia scoort dubbel




Samuel Beckett-brug in Dublin en overkapping Station Amsterdam-Sloterdijk

Staalconstructiebedrijf Hollandia won 14 oktober 2010 twee keer de Nationale Staalprijs. De staalbouwer viel in de prijzen met de Samuel Beckett-brug in Dublin en de overkapping van Station Amsterdam-Sloterdijk.

De Nationale Staalprijs 2010 werd tijdens de Nationale Staalbouwdag uitgereikt in de Evenementenhal in Gorinchem. In totaal waren veertien projecten genomineerd. Hieronder de winnaars en het rapport van de jury onder leiding van architect Hans van Heeswijk.


WINNAAR in de categorie Utiliteitsbouw: Restaurant Jinso paviljoen, Amsterdam
Juryrapport: 'Dit project springt vooral constructief in het oog. Het idee de stabiliteit van het dak driedimensionaal op te lossen met een samengestelde ringbalk was tot nu toe alleen bekend van stadions, bijvoorbeeld het dak over het Stadion Feijenoord in Rotterdam. Een dergelijke toepassing op deze kleine schaal is slim en uitgekiend: echt vernieuwend. De uitwerking is mooi, met koudgebogen glas en slanke staalprofielen, waarbij de constructieve veelzijdigheid van staal vernuftig is gebruikt. De details zijn met veel aandacht vormgegeven. In een 'agressieve' omgeving tussen stadion, megabioscoop, music-hall en reclameborden blijft dit gebouw moeiteloos overeind. Een overtuigende winnaar in deze categorie door het slimme en integrale ontwerp, waarmee vormgeving, constructie en uitvoering zijn verenigd in een krachtig eindresultaat. Creaties als deze maken een gehele omgeving aantrekkelijker en verfijnder voor het publiek.'

Opdracht Sojin Holding, Amsterdam architectuur Architectenbureau Cepezed, Delft constructief ontwerp DHV Bouw en Constructie, Rotterdam uitvoering Bouwteam General Contractors, Delft staalconstructie Meijers Staalbouw, Serooskerke en BRS Building Systems, Moerkapelle

WINNAAR in de categorie Industriebouw: Bedrijfsgebouw Wilo Nederland, Westzaan
Juryrapport: 'Dit project laat zien dat er veel meer kan dan recht-toe-recht-aan bedrijfshallen met een kantoor er aan vast. Het gebouw ziet er van buiten én van binnen consequent en overtuigend uit. Alles in dezelfde sfeer, zorgvuldig ontworpen tot aan het vaste meubilair toe. De constructie is uitgekiend en helder. Minder overtuigend is de legitimatie van de enigszins brutalistische schuine vorm: de functie geeft daartoe niet echt aanleiding. Stedenbouwkundig staat het gebouw goed op z’n plek, met precies het goede uitzicht. Het gebouw is een verademing, niet in de laatste plaats door de humor die het uitstraalt. En dat is ook een verdienste van de opdrachtgever! Een duidelijke winnaar in deze categorie.'

Opdracht Wilo Nederland, Westzaan architectuur Benthem Crouwel Architekten, Amsterdam constructief ontwerp Pieters Bouwtechniek, Delft uitvoering De Geus Bouw, Broek op Langedijk staalconstructie Oostingh Staalbouw, Katwijk

WINNAAR in de categorie Woningbouw: Drie woningen Veenhuizerweg, Apeldoorn
Juryrapport: 'Nuchter, ingetogen en zonder aandachttrekkende details. Deze woningen laten overtuigend zien dat met staal mooie, functionele en aangename woningen zijn te maken die niet alleen bereikbaar zijn voor zeer vermogende particulieren. En ook dat met industriële producten schakering en variatie mogelijk is. Een bijzonder fraai en toegankelijk ensemble en visitekaartje. Dit project breekt een lans voor een meer structureel en grootschaliger gebruik van staalconstructies in de (vrijstaande) woningbouw. Consequent, ver boven gemiddeld, prijzenswaardig. Zo zou je wensen dat veel meer woningbouw zou zijn. Dit project is een overtuigende winnaar in deze categorie.'

Opdracht Van Berlo Ontwikkeling, Apeldoorn architectuur Courage Architecten, Apeldoorn constructief ontwerp Bartels Ingenieurs voor Bouw en Infra, Apeldoorn uitvoering Nikkels Bouwbedrijf, Wilp staalconstructie Horst Staalbouw, Epe

WINNAAR in de categorie Infrastructuur: Samuel Beckett-brug, Dublin (Ierland)
Juryrapport: 'De opgave voor een grote beweegbare brug is hier opgelost met een combinatie van een draaibrug en een tuibrug. Dat lijkt in eerste instantie misschien niet logisch, maar is het wél. De krachten in het brugdek zijn in evenwicht, wat de brug tot een autonome, zuivere constructie maakt. Wel duidt het uitzonderlijk zware contragewicht erop dat de vorm niet is geoptimaliseerd naar een efficiënte krachtafdracht. Anders dan bij sommige andere ontwerpen van Calatrava is de vormgeving doeltreffend. De pyloon geleidt de grote drukkrachten mooi naar de fundering. Een goed doordacht en elegant landmark voor Dublin. Afgetekend winnaar in deze categorie.'

Opdracht Dublin City Council, Dublin (Ierland) architectuur Santiago Calatrava, Zürich (Zwitserland) constructief ontwerp Santiago Calatrava, Zürich (Zwitserland) en Hollandia, Krimpen aan den IJssel uitvoering Joint Venture Graham-Hollandia, Dublin (Ierland) staalconstructie Hollandia, Krimpen aan den IJssel

WINNAAR in de categorie Karakteristieke stale bouwdelen: Overkapping station Amsterdam-Sloterdijk, Amsterdam
Juryrapport: 'Alsof er geen randvoorwaarden waren, zo compromisloos ziet deze stationskap eruit. Toch legden de twee bestaande betonnen viaducten allerlei beperkingen op aan het ontwerp. Slim bedacht is om de stalen kapconstructie op één plaats horizontaal te fixeren en verder horizontaal te laten schuiven. Op deze manier hoefde geen rekening te worden gehouden met de dilataties in het onderliggende viaduct en blijft de kap verschoond van een veelheid aan stabiliteitsvoorzieningen. De opleggingen van de kapspanten zijn goed vormgegeven. Koudgebogen glas maakt een lichte staalconstructie mogelijk en vereenvoudigt de uitvoering. Een sterk constructief ontwerp dat de meerwaarde van staal bewijst en de Nationale Staalprijs volop verdient.'

Opdracht Prorail IP Stations en Transfer, Utrecht architectuur Movares, Utrecht constructief ontwerp Movares, Utrecht uitvoering Van Hattem en Blankenvoort, Haarlem en Hollandia, Krimpen aan den IJssel staalconstructie Hollandia, Krimpen aan den IJssel glas BRS Building Systems, Moerkapelle



Deel dit artikel:                   





Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht


[Banners]