Nieuwsbericht | Datum: 10-02-2015


Slimmere aanpak Asset management na herindeling gemeenten




Het herindelen van gemeenten leidt tot professioneler en goedkoper beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Tot deze conclusie kwamen de circa honderd sprekers en deelnemers aan een symposium van ingenieursbureaus Witteveen+Bos en MaxGrip begin februari. Experts van gemeenten, waterschappen, provincies en bedrijven verantwoordelijk voor het beheer van onder andere wegen, kanalen en sluizen bogen zich samen met Witteveen+Bos en MaxGrip over Asset management in Noord-Nederland.

De drie noordelijke provincies beschikken over meer dan 23.000 kilometer wegen, 4.500 kilometer boezemwaterkeringen en drie- tot zesduizend bruggen. De gezamenlijke waarde van deze wegen, dijken, bruggen en gemalen bedraagt meer dan honderd miljard euro. Sprekers van Witteveen+Bos en Wageningen Universiteit constateerden dat heringedeelde gemeenten sneller leren dan andere gemeenten. ‘Grote gemeenten als Sudwest Fryslân denken strategisch na over besteding van hun budgetten voor beheer van wegen, straatmeubilair en riolering’, aldus Loes Schoondermark van Witteveen+Bos. ‘Zij vervangen bijvoorbeeld alleen de rioolbuizen die een grote kans maken op lekkage en combineren dit met wegbeheer. Dit is goedkoper dan blind vervangen en ook prettiger voor de burger’.

In dunbevolkte gebieden als Fryslân, Groningen en Drenthe is efficiënt en goedkoop beheer van publieke werken steeds belangrijker. Door bevolkingskrimp dalen belastinginkomsten, terwijl het aantal wegen en bruggen niet afneemt. ‘De techniek stelt ons steeds beter in staat om te herkennen welke objecten aan vervanging toe zijn en welke nog jaren meekunnen’, aldus Lindy Molenkamp, verantwoordelijk voor wegen, bruggen en sluizen in de provincie Overijssel. Jelle Agema van Wetterskip Fryslân geeft aan: ‘Voor inrichting en beheer is integraal een overgang ingezet van ‘onbewust risico’s lopen’ naar ‘bewust risico’s nemen’. Bij vervanging en renovatie van bijvoorbeeld gemalen kan dan een betere afweging worden gemaakt voor het investerings- en grootonderhouds-programma. Dit resulteert in een goede balans tussen prestaties van de infrastructuur, aanvaardbare risicoprofielen en kosten’. Harm Post, directeur Groningen Seaports: ‘Slim beheer van havens is een onderdeel van onze groeistrategie. Zo zie ik ook de Direct Line, de elektriciteitsverbinding die we van Delfzijl naar Duitsland willen leggen om te kunnen profiteren van goedkope elektriciteit. Slim beheer betekent soms ook investeren’.

Witteveen+Bos en MaxGrip werken samen op het gebied van Asset management. Om experts op het gebied van beheer en onderhoud in het noorden van het land meer inzicht te geven over trends in Asset management organiseerden zij op 5 februari 2015 een symposium in Lemmer.



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]