Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-06-2016


Positie ProRail besproken in Tweede Kamer

Bron: ProRail



ProRail en andere spoorse partijen zijn 08 juni 2016 uitgenodigd door leden van de Tweede Kamer om hun visie te geven op de plannen van het kabinet om ProRail anders te gaan aansturen. ProRail staat open voor ieder voorstel dat reizigers en verladers op het spoor ten goede komt.

'We vragen de Tweede Kamer goed onderzoek te doen alvorens een besluit te nemen. Liever stopt ProRail alle energie in het goed laten rijden van treinen en het blijvend verbeteren van de prestaties. Ook willen we onze onafhankelijke positie vasthouden.' Dat zei Pier Eringa, CEO van ProRail vandaag tijdens het gesprek met Kamerleden.

Prestaties in de lift
De prestaties van ProRail zitten in de lift. We haalden alle afgesproken normen in 2015. Onze financiën zijn op orde. Dat wordt bevestigd door de accountant, die onze jaarrekening goedgekeurde. Het aantal technische storingen daalt en de punctualiteit is hoog. Een pas door de staatssecretaris van IenM benoemde raad van bestuur is gestart. Daarnaast heeft onze aandeelhouder (het ministerie van Infrastructuur en Milieu) al veel zeggenschap over ProRail. 'De vraag is waarom ProRail nu veranderen? Graag zien wij eerst een analyse op het waarom van deze mogelijke wijziging. Mocht er dan aanleiding zijn om ProRail anders aan te sturen, dan vragen wij een onderzoek naar de mogelijke vormen van aansturing en daarbij de voors- en tegens af te wegen in samenwerking met de gehele sector.'

Grote operatie
ProRail CEO Pier Eringa betoogde dan ook dat het omvormen van ProRail van een private onderneming naar een bestuursorgaaan voor veel onrust zorgt. 'Op papier lijkt het zo gedaan en een klein dingetje. Maar in de praktijk is het een grote operatie,' aldus Eringa.

Andere relatie
De relatie van ProRail naar vervoerders toe verandert namelijk wezenlijk wanneer ProRail toegevoegd wordt aan het ambtelijk apparaat. In het verleden zijn er veel onderzoeken gedaan naar de positie van ProRail binnen de sector. Steeds luidde de conclusie:de afstand tussen infrabeheerder en vervoerders moet klein zijn. Want: rails kan niet zonder treinen en andersom. Eringa: 'Dichter bij de overheid heeft nooit voorkeur gehad omdat daarmee samenwerking tussen spoorpartijen moeilijker wordt. ProRail is van alle vervoerders. Voor reizigers en goederen. Wij willen een onafhankelijke positie houden in de spoorsector.'

Tot slot
In 2009, 2012 en 2014 is er onderzoek gedaan naar de meest optimale aansturing van ProRail. Telkens bleek de huidige positie en bedrijfsvorm (een besloten vennootschap) van ProRail de beste. De vraag ligt nu opnieuw voor of dat zo moet blijven. Het kabinet deed het voorstel om ProRail dichter bij de overheid te brengen naar aanleiding van het fyra debacle waar ProRail part nog deel aan had.

Doorzetten stijgende lijn
Eringa: 'Na jarenlange reorganisaties en het zoeken naar de juiste structuur is er de afgelopen periode rust ontstaan en heeft ProRail de weg naar boven gevonden. Graag krijgen we de gelegenheid deze lijn voort te zetten zonder daarbij belast te worden met weer nieuwe structuurwijziging die energie en kennis laat wegvloeien en die ons afleidt van waar het echt om draait: het laten rijden van treinen in nauwe samenwerking met onze partners.' Lees alle standpunten over dit onderwerp op deze website van de Tweede Kamer



Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]