hierbenik2
Bron: ProRail
Nieuwsbericht | Datum: 23-08-2016



Den Haag nieuw metrostation rijker

Bron: ProRail



Maandagochtend 22 augustus 2016 is het nieuwe Haags Startstation E-lijn (HSE) feestelijk in gebruik genomen. Het door ProRail gebouwde metrostation gaat onder de naam ‘Den Haag Centraal’ verder. Reizigers hebben een directe verbinding met trein, tram en bus.

Hoogwaardige stadsentree
Tom de Bruijn, wethouder van de gemeente Den Haag en vice-voorzitter van de Verkeersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, opende het nieuwe station vanochtend rond 9.00 uur samen met Cees de Vries, regiodirecteur ProRail, en Pedro Peters, directeur RET. Het nieuwe metrostation ‘Den Haag Centraal’ is een hoogwaardige stadsentree met een passende aansluiting op de OV-terminal Den Haag Centraal die eerder dit jaar werd geopend. Het station is bovendien een architectonische aanwinst voor de stad. Met de opening komt ook een einde aan de extra overstap voor reizigers op de Laan van Nieuw Oost-Indië, die de afgelopen maanden nodig was.

Video: Trots op nieuw metrostation Den Haag Centraal


Overdekte looproute
Het nieuwe station is direct naast en half boven het busplatform van Den Haag Centraal gebouwd. De metro’s bereiken het station op 12 meter hoogte via een lang viaduct. De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe metrostation met de stationshal van Den Haag Centraal.

De bouw van de nieuwe halte werd door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. RET, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Aannemer BAM bouwde de halte en ZJA Zwarts & Jansma Architecten maakten het ontwerp. HTM kan het station in de toekomst gebruiken in geval van calamiteiten.

Timelapse Haags Startstation E-lijn: de bouw van 2014 tot 2016


ProRail opent
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. Ook worden meer en meer goederen over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar zijn betrouwbaar spoor én grotere, comfortabelere stations voor nodig. Hier werkt ProRail hard aan en dat werpt zijn vruchten af. Zo openen we de komende tijd veel vernieuwde stations. Kijk maar eens op prorail.nl/openingen



Deel dit artikel:                   





Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht
ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht


[Banners]