hierbenik2
Bron: ProRail
Nieuwsbericht | Datum: 23-08-2016



Den Haag nieuw metrostation rijker

Bron: ProRail



Maandagochtend 22 augustus 2016 is het nieuwe Haags Startstation E-lijn (HSE) feestelijk in gebruik genomen. Het door ProRail gebouwde metrostation gaat onder de naam ‘Den Haag Centraal’ verder. Reizigers hebben een directe verbinding met trein, tram en bus.

Hoogwaardige stadsentree
Tom de Bruijn, wethouder van de gemeente Den Haag en vice-voorzitter van de Verkeersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, opende het nieuwe station vanochtend rond 9.00 uur samen met Cees de Vries, regiodirecteur ProRail, en Pedro Peters, directeur RET. Het nieuwe metrostation ‘Den Haag Centraal’ is een hoogwaardige stadsentree met een passende aansluiting op de OV-terminal Den Haag Centraal die eerder dit jaar werd geopend. Het station is bovendien een architectonische aanwinst voor de stad. Met de opening komt ook een einde aan de extra overstap voor reizigers op de Laan van Nieuw Oost-Indië, die de afgelopen maanden nodig was.

Video: Trots op nieuw metrostation Den Haag Centraal


Overdekte looproute
Het nieuwe station is direct naast en half boven het busplatform van Den Haag Centraal gebouwd. De metro’s bereiken het station op 12 meter hoogte via een lang viaduct. De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe metrostation met de stationshal van Den Haag Centraal.

De bouw van de nieuwe halte werd door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. RET, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Aannemer BAM bouwde de halte en ZJA Zwarts & Jansma Architecten maakten het ontwerp. HTM kan het station in de toekomst gebruiken in geval van calamiteiten.

Timelapse Haags Startstation E-lijn: de bouw van 2014 tot 2016


ProRail opent
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. Ook worden meer en meer goederen over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar zijn betrouwbaar spoor én grotere, comfortabelere stations voor nodig. Hier werkt ProRail hard aan en dat werpt zijn vruchten af. Zo openen we de komende tijd veel vernieuwde stations. Kijk maar eens op prorail.nl/openingen



Deel dit artikel:                   





Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht


[Banners]