Nieuwsbericht | Datum: 22-12-2016


Vaststelling vervoerplannen Stadsregio Amsterdam




startsein voor OV Lijnennet 2018

Op 15 december 2016 heeft het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam de vervoerplannen voor het nieuwe Openbaar Vervoer Lijnennet vastgesteld. Het gaat om de vervoerplannen van GVB voor Amsterdam, Connexxion voor de Zaanstreek en EBS voor Waterland. Samen met het nog vast te stellen vervoerplan van Connexxion voor de nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden vormen deze vervoerplannen de basis van het nieuwe OV Lijnennet in de Stadsregio Amsterdam dat van start gaat op 22 juli 2018 op het moment dat de Noord/Zuidlijn gaat rijden.

De Noord/Zuidlijn, de metro-Oostlijn en de Ringlijn vormen straks gezamenlijk de ruggengraat van het regionale openbaar vervoernetwerk en kunnen grote aantallen reizigers in korte tijd vervoeren. Voor optimale verbinding worden de routes van het bus- en tramvervoer op het metronetwerk aangepast. Daarnaast wordt het openbaar vervoer beter aangesloten op de belangrijke NS-stations in Amsterdam. De oriëntatie van het lijnennet zal daarmee minder gericht zijn op alleen Amsterdam Centraal, maar ook op de andere belangrijke OV-knooppunten zoals de stations Amsterdam Amstel, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer ArenA en het nieuwe bus- en metrostation Noord.

Historische verandering
Pieter Litjens, portefeuillehouder Openbaar Vervoer bij de Stadsregio Amsterdam: “Dit is een historische verandering voor het openbaar vervoer in de stadsregio. Het is mooi dat de plannen nu definitief zijn en de vervoerders verder aan de slag kunnen, zodat de regio Amsterdam op 22 juli 2018 klaar is voor een nieuw hoofdstuk op het gebied van openbaar vervoer. Er komen meer vervoersmogelijkheden, kortere reistijden en snellere verbindingen tussen de regio en de stad. We gaan er met z’n allen voor zorgen dat deze grote verandering soepel gaat verlopen.”

Wijzigingen ten opzichte van concept-vervoerplannen
Op 12 oktober 2016 hebben de vervoerders hun concept-vervoerplannen bekend gemaakt. Ook zijn de plannen toegelicht op diverse informatiebijeenkomsten en raadsvergaderingen. Op basis van de verzamelde adviezen hebben de vervoerders bepaald welke voorgestelde aanpassingen in het vervoerplan konden worden verwerkt. Zo heeft GVB ten opzichte van het concept-vervoerplan een wijziging aangebracht op buslijn C (de huidige lijn 38) in Amsterdam Noord. Het tijdstip van de laatste rit is aangepast aan die van de overige lijnen in Amsterdam Noord. EBS heeft besloten lijn 316 te handhaven als directe busverbinding van Volendam naar station Amsterdam Centraal. Het concept-vervoerplan van Connexxion is ongewijzigd gebleven.

Formele toetsing
Het dagelijks bestuur heeft de ingediende vervoerplannen nu getoetst aan de kaders van de OV Lijnennetvisie en de Programma’s van Eisen van de OV-concessies. Ook heeft het dagelijks bestuur beoordeeld of de vervoerders de ontvangen adviezen op adequate wijze hebben betrokken bij hun definitieve vervoerplannen. Deze formele toetsing heeft geleid tot het besluit tot vaststelling van de vervoerplannen.

Extra aandacht voor reizigersinformatie
Conform de wensen van de Regioraad werken de vervoerders, de gemeente Amsterdam en de Stadsregio nauw samen om reizigers in de aanloop naar het nieuwe OV Lijnennet zo goed mogelijk te informeren over de wijzigingen. Daarbij wordt extra aandacht besteed aan halte toegankelijkheid, het bevorderen van overstapcomfort en de begeleiding van ouderen en gehandicapten bij het zich eigen maken van het nieuwe netwerk.

Meer informatie over de vervoerplannen
Vervoerplan Connexxion
Vervoerplan EBS
Vervoerplan GVB



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]