Nieuwsbericht | Datum: 22-12-2016


Vaststelling vervoerplannen Stadsregio Amsterdam




startsein voor OV Lijnennet 2018

Op 15 december 2016 heeft het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam de vervoerplannen voor het nieuwe Openbaar Vervoer Lijnennet vastgesteld. Het gaat om de vervoerplannen van GVB voor Amsterdam, Connexxion voor de Zaanstreek en EBS voor Waterland. Samen met het nog vast te stellen vervoerplan van Connexxion voor de nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden vormen deze vervoerplannen de basis van het nieuwe OV Lijnennet in de Stadsregio Amsterdam dat van start gaat op 22 juli 2018 op het moment dat de Noord/Zuidlijn gaat rijden.

De Noord/Zuidlijn, de metro-Oostlijn en de Ringlijn vormen straks gezamenlijk de ruggengraat van het regionale openbaar vervoernetwerk en kunnen grote aantallen reizigers in korte tijd vervoeren. Voor optimale verbinding worden de routes van het bus- en tramvervoer op het metronetwerk aangepast. Daarnaast wordt het openbaar vervoer beter aangesloten op de belangrijke NS-stations in Amsterdam. De oriëntatie van het lijnennet zal daarmee minder gericht zijn op alleen Amsterdam Centraal, maar ook op de andere belangrijke OV-knooppunten zoals de stations Amsterdam Amstel, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer ArenA en het nieuwe bus- en metrostation Noord.

Historische verandering
Pieter Litjens, portefeuillehouder Openbaar Vervoer bij de Stadsregio Amsterdam: “Dit is een historische verandering voor het openbaar vervoer in de stadsregio. Het is mooi dat de plannen nu definitief zijn en de vervoerders verder aan de slag kunnen, zodat de regio Amsterdam op 22 juli 2018 klaar is voor een nieuw hoofdstuk op het gebied van openbaar vervoer. Er komen meer vervoersmogelijkheden, kortere reistijden en snellere verbindingen tussen de regio en de stad. We gaan er met z’n allen voor zorgen dat deze grote verandering soepel gaat verlopen.”

Wijzigingen ten opzichte van concept-vervoerplannen
Op 12 oktober 2016 hebben de vervoerders hun concept-vervoerplannen bekend gemaakt. Ook zijn de plannen toegelicht op diverse informatiebijeenkomsten en raadsvergaderingen. Op basis van de verzamelde adviezen hebben de vervoerders bepaald welke voorgestelde aanpassingen in het vervoerplan konden worden verwerkt. Zo heeft GVB ten opzichte van het concept-vervoerplan een wijziging aangebracht op buslijn C (de huidige lijn 38) in Amsterdam Noord. Het tijdstip van de laatste rit is aangepast aan die van de overige lijnen in Amsterdam Noord. EBS heeft besloten lijn 316 te handhaven als directe busverbinding van Volendam naar station Amsterdam Centraal. Het concept-vervoerplan van Connexxion is ongewijzigd gebleven.

Formele toetsing
Het dagelijks bestuur heeft de ingediende vervoerplannen nu getoetst aan de kaders van de OV Lijnennetvisie en de Programma’s van Eisen van de OV-concessies. Ook heeft het dagelijks bestuur beoordeeld of de vervoerders de ontvangen adviezen op adequate wijze hebben betrokken bij hun definitieve vervoerplannen. Deze formele toetsing heeft geleid tot het besluit tot vaststelling van de vervoerplannen.

Extra aandacht voor reizigersinformatie
Conform de wensen van de Regioraad werken de vervoerders, de gemeente Amsterdam en de Stadsregio nauw samen om reizigers in de aanloop naar het nieuwe OV Lijnennet zo goed mogelijk te informeren over de wijzigingen. Daarbij wordt extra aandacht besteed aan halte toegankelijkheid, het bevorderen van overstapcomfort en de begeleiding van ouderen en gehandicapten bij het zich eigen maken van het nieuwe netwerk.

Meer informatie over de vervoerplannen
Vervoerplan Connexxion
Vervoerplan EBS
Vervoerplan GVB



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]