Nieuwsbericht | Datum: 13-12-2016


Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar Uithoorn




Regioraad Stadsregio Amsterdam stemt in met doortrekken vernieuwde Amstelveenlijn naar dorpscentrum Uithoorn

De vernieuwde Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. De regioraad van de Stadsregio Amsterdam heeft dinsdag 13 december met dit besluit ingestemd. Daarmee is de weg vrij om de Amstelveenlijn over de oude Spoordijk verder te laten rijden tot de eindhalte naast het voormalige Spoorhuis. Nu het voorkeurstracé is vastgesteld (Definitieve voorkeursvariant Uithoornlijn), kan de Stadsregio verder gaan met de uitwerking van de plannen. Naar verwachting zullen de eerste trams in 2022 rijden.

Met het besluit om de vernieuwde Amstelveenlijn naar het dorpscentrum van Uithoorn door te trekken, is de Stadsregio de vierde en laatste partij die instemt met de voorkeursvariant. Eerder al hebben de gemeenteraden van Uithoorn (13 oktober) en Amstelveen (9 november) en Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland (12 december) ingestemd met de voorkeursvariant. In de voorkeursvariant voor de Uithoornlijn is het beoogde tracé de oude Spoordijk. De eindhalte is voorzien in het dorpscentrum van Uithoorn, naast het voormalige Spoorhuis. Met het vaststellen van het voorkeurstracé is de planstudiefase afgerond en wordt gestart met de uitwerking van de voorkeursvariant.

Belangrijkste redenen om voor dit voorkeurstracé te kiezen, zijn dat het Spoordijktracé het beste scoort als het gaat om aanlegkosten, betrouwbaarheid en exploitatiekosten. Daarnaast heeft het eindpunt Dorpscentrum de beste toekomstwaarde en een betere kwaliteit, hoewel de aanleg-en exploitatiekosten hoger zijn dan voor de andere eindpunten. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met de verdere ontwikkeling van het dorpscentrum en er meer mogelijkheden worden geboden om parkeerplekken in te passen.

De haltes Aan de Zoom, Busstation en Dorpscentrum hebben een eigen gebied aan reizigers die gebruik kunnen maken van de lijn. Deze drie haltes liggen op optimale afstand van elkaar: niet te dicht bij elkaar want dan moeten reizigers te vaak stoppen en wordt de reistijd te lang. Maar ook niet te ver van elkaar af, want dan moeten reizigers te ver reizen naar de halte. Met de Uithoornlijn tot aan het centrum kunnen de meeste reizigers snel en betrouwbaar, soms met een extra overstap, hun bestemming bereiken. De Uithoornlijn zal de huidige busverbinding met Amstelveen en Amsterdam vervangen. Binnen Uithoorn blijft de bus rijden en er komt een busverbinding tussen Zijdelwaard en Amstelveen centrum.

Met het besluit om de Uithoornlijn aan te leggen, ontstaat een directe tramverbinding vanuit het centrum van Uithoorn via Amstelveen naar station Amsterdam-Zuid. Zuid is een van de drukste openbaarvervoerknooppunten van het land, en vanuit dat station kunnen reizigers makkelijk doorreizen naar de verschillende stadsdelen van Amsterdam en het Centraal Station, of overstappen op de trein.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]