Nieuwsbericht | Datum: 13-12-2016


Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar Uithoorn




Regioraad Stadsregio Amsterdam stemt in met doortrekken vernieuwde Amstelveenlijn naar dorpscentrum Uithoorn

De vernieuwde Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. De regioraad van de Stadsregio Amsterdam heeft dinsdag 13 december met dit besluit ingestemd. Daarmee is de weg vrij om de Amstelveenlijn over de oude Spoordijk verder te laten rijden tot de eindhalte naast het voormalige Spoorhuis. Nu het voorkeurstracé is vastgesteld (Definitieve voorkeursvariant Uithoornlijn), kan de Stadsregio verder gaan met de uitwerking van de plannen. Naar verwachting zullen de eerste trams in 2022 rijden.

Met het besluit om de vernieuwde Amstelveenlijn naar het dorpscentrum van Uithoorn door te trekken, is de Stadsregio de vierde en laatste partij die instemt met de voorkeursvariant. Eerder al hebben de gemeenteraden van Uithoorn (13 oktober) en Amstelveen (9 november) en Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland (12 december) ingestemd met de voorkeursvariant. In de voorkeursvariant voor de Uithoornlijn is het beoogde tracé de oude Spoordijk. De eindhalte is voorzien in het dorpscentrum van Uithoorn, naast het voormalige Spoorhuis. Met het vaststellen van het voorkeurstracé is de planstudiefase afgerond en wordt gestart met de uitwerking van de voorkeursvariant.

Belangrijkste redenen om voor dit voorkeurstracé te kiezen, zijn dat het Spoordijktracé het beste scoort als het gaat om aanlegkosten, betrouwbaarheid en exploitatiekosten. Daarnaast heeft het eindpunt Dorpscentrum de beste toekomstwaarde en een betere kwaliteit, hoewel de aanleg-en exploitatiekosten hoger zijn dan voor de andere eindpunten. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met de verdere ontwikkeling van het dorpscentrum en er meer mogelijkheden worden geboden om parkeerplekken in te passen.

De haltes Aan de Zoom, Busstation en Dorpscentrum hebben een eigen gebied aan reizigers die gebruik kunnen maken van de lijn. Deze drie haltes liggen op optimale afstand van elkaar: niet te dicht bij elkaar want dan moeten reizigers te vaak stoppen en wordt de reistijd te lang. Maar ook niet te ver van elkaar af, want dan moeten reizigers te ver reizen naar de halte. Met de Uithoornlijn tot aan het centrum kunnen de meeste reizigers snel en betrouwbaar, soms met een extra overstap, hun bestemming bereiken. De Uithoornlijn zal de huidige busverbinding met Amstelveen en Amsterdam vervangen. Binnen Uithoorn blijft de bus rijden en er komt een busverbinding tussen Zijdelwaard en Amstelveen centrum.

Met het besluit om de Uithoornlijn aan te leggen, ontstaat een directe tramverbinding vanuit het centrum van Uithoorn via Amstelveen naar station Amsterdam-Zuid. Zuid is een van de drukste openbaarvervoerknooppunten van het land, en vanuit dat station kunnen reizigers makkelijk doorreizen naar de verschillende stadsdelen van Amsterdam en het Centraal Station, of overstappen op de trein.



Deel dit artikel:                   





Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht








[Banners]