Nieuwsbericht | Datum: 13-12-2016


Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar Uithoorn




Regioraad Stadsregio Amsterdam stemt in met doortrekken vernieuwde Amstelveenlijn naar dorpscentrum Uithoorn

De vernieuwde Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. De regioraad van de Stadsregio Amsterdam heeft dinsdag 13 december met dit besluit ingestemd. Daarmee is de weg vrij om de Amstelveenlijn over de oude Spoordijk verder te laten rijden tot de eindhalte naast het voormalige Spoorhuis. Nu het voorkeurstracé is vastgesteld (Definitieve voorkeursvariant Uithoornlijn), kan de Stadsregio verder gaan met de uitwerking van de plannen. Naar verwachting zullen de eerste trams in 2022 rijden.

Met het besluit om de vernieuwde Amstelveenlijn naar het dorpscentrum van Uithoorn door te trekken, is de Stadsregio de vierde en laatste partij die instemt met de voorkeursvariant. Eerder al hebben de gemeenteraden van Uithoorn (13 oktober) en Amstelveen (9 november) en Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland (12 december) ingestemd met de voorkeursvariant. In de voorkeursvariant voor de Uithoornlijn is het beoogde tracé de oude Spoordijk. De eindhalte is voorzien in het dorpscentrum van Uithoorn, naast het voormalige Spoorhuis. Met het vaststellen van het voorkeurstracé is de planstudiefase afgerond en wordt gestart met de uitwerking van de voorkeursvariant.

Belangrijkste redenen om voor dit voorkeurstracé te kiezen, zijn dat het Spoordijktracé het beste scoort als het gaat om aanlegkosten, betrouwbaarheid en exploitatiekosten. Daarnaast heeft het eindpunt Dorpscentrum de beste toekomstwaarde en een betere kwaliteit, hoewel de aanleg-en exploitatiekosten hoger zijn dan voor de andere eindpunten. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met de verdere ontwikkeling van het dorpscentrum en er meer mogelijkheden worden geboden om parkeerplekken in te passen.

De haltes Aan de Zoom, Busstation en Dorpscentrum hebben een eigen gebied aan reizigers die gebruik kunnen maken van de lijn. Deze drie haltes liggen op optimale afstand van elkaar: niet te dicht bij elkaar want dan moeten reizigers te vaak stoppen en wordt de reistijd te lang. Maar ook niet te ver van elkaar af, want dan moeten reizigers te ver reizen naar de halte. Met de Uithoornlijn tot aan het centrum kunnen de meeste reizigers snel en betrouwbaar, soms met een extra overstap, hun bestemming bereiken. De Uithoornlijn zal de huidige busverbinding met Amstelveen en Amsterdam vervangen. Binnen Uithoorn blijft de bus rijden en er komt een busverbinding tussen Zijdelwaard en Amstelveen centrum.

Met het besluit om de Uithoornlijn aan te leggen, ontstaat een directe tramverbinding vanuit het centrum van Uithoorn via Amstelveen naar station Amsterdam-Zuid. Zuid is een van de drukste openbaarvervoerknooppunten van het land, en vanuit dat station kunnen reizigers makkelijk doorreizen naar de verschillende stadsdelen van Amsterdam en het Centraal Station, of overstappen op de trein.



Deel dit artikel:                   





ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting








[Banners]