Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-01-2017


Duitsers geven startsein voor aanleg Derde Spoor

Bron: ProRail



Vrijdag 20 januari 2017 geven onze Duitse collega’s het officiële startsein voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Dankzij deze spooruitbreiding kunnen er in de toekomst meer goederentreinen gebruik maken van de Betuweroute. Dat is goed voor de economie in Nederland.

De starthandeling vindt plaats in Oberhausen ‘an der Rothofstraße’. Hier bouwt de Duitse spoorbeheerder DB Netz een nieuw viaduct dat straks over de sporen heen gaat. Het is de eerste van meer dan 100 viaducten en bruggen die op de 73 kilometer lange route tussen Emmerich en Oberhausen moeten worden gebouwd of aangepast. De starthandeling wordt verricht door onder meer de minister van verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen Michael Groschek en de Duitse staatssecretaris Enak Ferleman van het ministerie van Transport.

Omleiden spoorgoederenvervoer
De bouw van het 73 kilometer lange derde spoor dwars door een aantal grote steden neemt nog vele jaren in beslag. Tijdens de werkzaamheden is het niet altijd mogelijk om ook treinen te laten rijden. Goederentreinen worden in Nederland dan omgeleid via de Brabant- en Bentheimroute. In 2017 gaat het om een aantal weekenden waarin er niet gereden kan worden en zeven werkweken waarin er maar één spoor beschikbaar is. Meer informatie over dit project vindt u hier: www.prorail.nl/derdespoorduitsland

Stuurgroep Derde Spoor Duitsland
Om de impact van de aanleg van het derde spoor in Duitsland te beperken is de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland opgericht. Hierin werkt ProRail samen met: Havenbedrijf Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam, het Strategisch Platform Logistiek, decentrale overheden, vervoerders en verladers. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voorzitter van deze stuurgroep.

Nieuw spoor bij Zevenaar
Ook in Nederland wordt hard gewerkt om de aansluiting tussen Duitsland en de Betuweroute te verbeteren. Tussen Zevenaar en de grens wordt over een lengte van 3 kilometer een derde spoor aangelegd. Vorig jaar is de bovenleiding al aangepast zodat goederentreinen bij de grens nog maar eenmaal van spanning hoeven te wisselen. Ook is het spoor uitgerust met een nieuw Europees beveiligingssysteem (ERTMS). Dankzij deze aanpassingen verbetert de doorstroming en kunnen er in de toekomst meer treinen van de Betuweroute gebruik maken.

Derde Spoor Duitsland
Een goede infrastructuur voor spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Nederland. Het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid en zal naar verwachting verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is bij de grens in Zevenaar en in Duitsland meer capaciteit nodig. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer, zoals tussen Rotterdam en Genua.



Deel dit artikel:                   





Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af
Nieuwsbericht
Nu nieuw: verbinding van veiligheidsrelais PNOZmulti met de visualiseringssoftware PASvisu
Weblogposting
NS Jaarverslag 2016: meer nieuwe treinen, hogere klanttevredenheid
Nieuwsbericht
Moerdijkbrug: 25 juli tot en met 11 augustus geen treinverkeer
Nieuwsbericht
CER Annual Report 2015-2016
Nieuwsbericht
Ontwerp en de realisatie Zuidasdok definitief gegund aan ZuidPlus
Nieuwsbericht
Training: Veiligheid van beweegbare bruggen en sluizen
Weblogposting
Snel betere registratie gevaarlijke stoffen in goederentreinen
Nieuwsbericht
Ondertunneling overweg Vierpaardjes Venlo rond
Nieuwsbericht
ILT: Regelgeving nodig voor proefritten nieuwe treinen
Nieuwsbericht
Tijdelijke snelheidsbeperking Goes wordt opgeheven
Nieuwsbericht
Infrasite en TechniekJobBoard bundelen hun krachten
Weblogposting
Bouw nieuwe onderdoorgang Venlo
Nieuwsbericht
Reactie NS op Consuclaim: 2,5 miljard aan investeringen in treinen
Nieuwsbericht
De eerste master met annotatie Railsystemen afgestudeerd
Nieuwsbericht
Duitsers geven startsein voor aanleg Derde Spoor
Nieuwsbericht
Start werk aan Kamperlijn
Nieuwsbericht
Winnaars InfraTech Innovatieprijs 2017 bekend
Nieuwsbericht








[Banners]