Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 23-01-2017


De eerste master met annotatie Railsystemen afgestudeerd

Bron: ProRail



Goede rugzak voor de spoorwereld

Aan de TU in Delft is de eerste masterstudent met een annotatie Railsystemen afgestudeerd. Het gaat om Bart Leistra, de eerste transportspecialist met railexpertise. In anderhalf jaar tijd rondde hij zijn masterstudie af inclusief annotatie.

Bart was van kleins af aan al gefascineerd door transportland Nederland. Na zijn studenten(bij)baan bij een aannemer van ProRail koos Bart ervoor om aan de slag te gaan in de railwereld. Toen hij bij aanvang van zijn studie ook nog kon kiezen voor de nieuwe annotatie Railsystemen viel alles op zijn plek. Bart ontving op donderdag 19 januari 2017 zijn diploma en annotatie.

Annotatie Railsystemen
De annotatie Railsystemen is opgezet vanuit de leerstoel Railbouwkunde in samenwerking met het Transport Institute om studenten enthousiast te maken voor het spoor en een goede basis te geven voor een carrière in de railsector. In deze sector is veel vraag naar ingenieurs met spoorkennis. De annotatie Railsystemen is een extra certificaat voor masterstudenten van de Technische Universiteit Delft naast hun diploma.

Studentenbaan
Tijdens zijn bacheloropleiding Civiele Techniek kwam Bart Leistra per toeval via een studentenbaan bij een aannemer van ProRail terecht. Bart vertelt: "De mensen die het complexe Nederlandse treinsysteem en -infrastructuur laten werken, zijn gepassioneerd en zorgen dat de treinen hoe dan ook kunnen rijden. Dit wilde ik ook doen. Aan de slag met systemen en de complexiteit van het spoorboekje en storingsherstel doorgronden".

Onderzoek
Voor ProRail onderzocht Bart hoe je storingen doeltreffender kunt aanpakken. "ProRail is verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur van Nederland. Door intensief gebruik van dit netwerk kan zelfs een kleine verstoring grote gevolgen hebben. Weersinvloeden, falende techniek of invloed van derden zorgen voor verstoringen en beperken de beschikbaarheid van het spoor. Het is belangrijk om de impact van een storing en het aantal storingen te beperken. ProRail zorgt dat het herstel in goede banen loopt", licht Bart Leistra toe.

Slimme manier
ProRail zoekt continu naar manieren om de beschikbaarheid van het spoorwegnet te verbeteren. Met zijn onderzoek heeft Bart Leistra een slimme manier bedacht om de oorzaak en locatie van een storing op afstand te bepalen. Een monteur kan dan sneller naar de plek van de storing en deze meteen adequaat aanpakken.



Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Feestelijke opening onderdoorgang Aagtenpoort Beverwijk
Nieuwsbericht
Nieuwe onderdoorgang Venlo ligt op zijn plek
Nieuwsbericht
Megaspoorklus geklaard bij Diemen
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Berekenen spoortrillingen efficiënter dan meten
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af
Nieuwsbericht
Nu nieuw: verbinding van veiligheidsrelais PNOZmulti met de visualiseringssoftware PASvisu
Weblogposting
NS Jaarverslag 2016: meer nieuwe treinen, hogere klanttevredenheid
Nieuwsbericht
Moerdijkbrug: 25 juli tot en met 11 augustus geen treinverkeer
Nieuwsbericht
CER Annual Report 2015-2016
Nieuwsbericht
Ontwerp en de realisatie Zuidasdok definitief gegund aan ZuidPlus
Nieuwsbericht
Training: Veiligheid van beweegbare bruggen en sluizen
Weblogposting








[Banners]