Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 23-01-2017


De eerste master met annotatie Railsystemen afgestudeerd

Bron: ProRail



Goede rugzak voor de spoorwereld

Aan de TU in Delft is de eerste masterstudent met een annotatie Railsystemen afgestudeerd. Het gaat om Bart Leistra, de eerste transportspecialist met railexpertise. In anderhalf jaar tijd rondde hij zijn masterstudie af inclusief annotatie.

Bart was van kleins af aan al gefascineerd door transportland Nederland. Na zijn studenten(bij)baan bij een aannemer van ProRail koos Bart ervoor om aan de slag te gaan in de railwereld. Toen hij bij aanvang van zijn studie ook nog kon kiezen voor de nieuwe annotatie Railsystemen viel alles op zijn plek. Bart ontving op donderdag 19 januari 2017 zijn diploma en annotatie.

Annotatie Railsystemen
De annotatie Railsystemen is opgezet vanuit de leerstoel Railbouwkunde in samenwerking met het Transport Institute om studenten enthousiast te maken voor het spoor en een goede basis te geven voor een carrière in de railsector. In deze sector is veel vraag naar ingenieurs met spoorkennis. De annotatie Railsystemen is een extra certificaat voor masterstudenten van de Technische Universiteit Delft naast hun diploma.

Studentenbaan
Tijdens zijn bacheloropleiding Civiele Techniek kwam Bart Leistra per toeval via een studentenbaan bij een aannemer van ProRail terecht. Bart vertelt: "De mensen die het complexe Nederlandse treinsysteem en -infrastructuur laten werken, zijn gepassioneerd en zorgen dat de treinen hoe dan ook kunnen rijden. Dit wilde ik ook doen. Aan de slag met systemen en de complexiteit van het spoorboekje en storingsherstel doorgronden".

Onderzoek
Voor ProRail onderzocht Bart hoe je storingen doeltreffender kunt aanpakken. "ProRail is verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur van Nederland. Door intensief gebruik van dit netwerk kan zelfs een kleine verstoring grote gevolgen hebben. Weersinvloeden, falende techniek of invloed van derden zorgen voor verstoringen en beperken de beschikbaarheid van het spoor. Het is belangrijk om de impact van een storing en het aantal storingen te beperken. ProRail zorgt dat het herstel in goede banen loopt", licht Bart Leistra toe.

Slimme manier
ProRail zoekt continu naar manieren om de beschikbaarheid van het spoorwegnet te verbeteren. Met zijn onderzoek heeft Bart Leistra een slimme manier bedacht om de oorzaak en locatie van een storing op afstand te bepalen. Een monteur kan dan sneller naar de plek van de storing en deze meteen adequaat aanpakken.



Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]