Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 23-01-2017


De eerste master met annotatie Railsystemen afgestudeerd

Bron: ProRail



Goede rugzak voor de spoorwereld

Aan de TU in Delft is de eerste masterstudent met een annotatie Railsystemen afgestudeerd. Het gaat om Bart Leistra, de eerste transportspecialist met railexpertise. In anderhalf jaar tijd rondde hij zijn masterstudie af inclusief annotatie.

Bart was van kleins af aan al gefascineerd door transportland Nederland. Na zijn studenten(bij)baan bij een aannemer van ProRail koos Bart ervoor om aan de slag te gaan in de railwereld. Toen hij bij aanvang van zijn studie ook nog kon kiezen voor de nieuwe annotatie Railsystemen viel alles op zijn plek. Bart ontving op donderdag 19 januari 2017 zijn diploma en annotatie.

Annotatie Railsystemen
De annotatie Railsystemen is opgezet vanuit de leerstoel Railbouwkunde in samenwerking met het Transport Institute om studenten enthousiast te maken voor het spoor en een goede basis te geven voor een carrière in de railsector. In deze sector is veel vraag naar ingenieurs met spoorkennis. De annotatie Railsystemen is een extra certificaat voor masterstudenten van de Technische Universiteit Delft naast hun diploma.

Studentenbaan
Tijdens zijn bacheloropleiding Civiele Techniek kwam Bart Leistra per toeval via een studentenbaan bij een aannemer van ProRail terecht. Bart vertelt: "De mensen die het complexe Nederlandse treinsysteem en -infrastructuur laten werken, zijn gepassioneerd en zorgen dat de treinen hoe dan ook kunnen rijden. Dit wilde ik ook doen. Aan de slag met systemen en de complexiteit van het spoorboekje en storingsherstel doorgronden".

Onderzoek
Voor ProRail onderzocht Bart hoe je storingen doeltreffender kunt aanpakken. "ProRail is verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur van Nederland. Door intensief gebruik van dit netwerk kan zelfs een kleine verstoring grote gevolgen hebben. Weersinvloeden, falende techniek of invloed van derden zorgen voor verstoringen en beperken de beschikbaarheid van het spoor. Het is belangrijk om de impact van een storing en het aantal storingen te beperken. ProRail zorgt dat het herstel in goede banen loopt", licht Bart Leistra toe.

Slimme manier
ProRail zoekt continu naar manieren om de beschikbaarheid van het spoorwegnet te verbeteren. Met zijn onderzoek heeft Bart Leistra een slimme manier bedacht om de oorzaak en locatie van een storing op afstand te bepalen. Een monteur kan dan sneller naar de plek van de storing en deze meteen adequaat aanpakken.



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
ProRail DataLab: voorspellen is voorkomen
Nieuwsbericht
Spoorgoederenvervoer in Europa in de lift
Nieuwsbericht
Provincie neemt meer tijd voor spoor VDL Nedcar
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht
25 jaar Railforum
Nieuwsbericht
ProRail begroet de 23ste goederenvervoerder
Nieuwsbericht
Feestelijke opening spoorbrug in Coevorden
Nieuwsbericht
Call for Papers open for Intelligent Rail Summit 2017
Nieuwsbericht
Groei mobiliteit maakt aanvullende maatregelen nodig
Nieuwsbericht
Bijna alle bezwaren tegen Zuidasdok ongegrond verklaard
Nieuwsbericht
Gloednieuw spoor in Assen
Nieuwsbericht
ProRail test innovatieve ideeën voor onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Vernieuwing station Oisterwijk van start
Nieuwsbericht
Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht








[Banners]