hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-02-2017



Terugvragen van saldo op OV chipkaarten wordt gratis en makkelijker




Het wordt voor reizigers gratis en makkelijker om geld terug te krijgen dat nog op hun OV chipkaart staat. Dit heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) 2 februari 2017 afgesproken met vervoerders en Translink, het bedrijf achter de OV chipkaart. Het bedrag van 5 miljoen euro dat nog op verlopen kaarten staat en nog niet is teruggevraagd moet volgens Dijksma geïnvesteerd worden in het versimpelen van het proces om restsaldo terug te krijgen. De kosten (1 euro) die reizigers moeten maken om geld op een nog actieve kaart terug te krijgen moeten verdwijnen en kaartautomaten en websites moeten worden aangepast.

Dit heeft Dijksma 2 februari 2017 bekend gemaakt op de nieuwjaarsreceptie van KNV en gemeld aan de Tweede Kamer. Dijksma: 'Het geld op de OV chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met 1 druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn.'

In de algemene voorwaarden van de OV chipkaart staat dat terugvragen van restsaldo op een verlopen kaart tot een jaar na de vervaldatum kan. Volgens Translink is er een bedrag van 5 miljoen euro nog niet door reizigers geclaimd. Omdat dit vaak om anonieme chipkaarten gaat is het voor het bedrijf onmogelijk het bedrag automatisch terug te storten.

Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen hun geld niet terug vragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch terug gestort wordt of niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om saldo terug vragen. Om die reden heeft Dijksma aan Translink en vervoerders gevraagd het proces te versimpelen en het terugvragen van het restsaldo niet enkel op verlopen kaarten, maar ook op actieve kaarten gratis te maken.

Daarnaast is het nu enkel aan een balie mogelijk om het geld dat op actieve OV chipkaarten staat terug te laten storten. Hierbij worden baliekosten (1 euro) in rekening gebracht. Reizigers met een verlopen kaart kunnen hun geld gratis terugvragen, maar kunnen niet bij een balie terecht. Zij moeten hun kaart opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort. Ook dit moet makkelijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een terugstortfunctie in kaartautomaten of op websites te verwerken.



Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]