Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-02-2017


Terugvragen van saldo op OV chipkaarten wordt gratis en makkelijker




Het wordt voor reizigers gratis en makkelijker om geld terug te krijgen dat nog op hun OV chipkaart staat. Dit heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) 2 februari 2017 afgesproken met vervoerders en Translink, het bedrijf achter de OV chipkaart. Het bedrag van 5 miljoen euro dat nog op verlopen kaarten staat en nog niet is teruggevraagd moet volgens Dijksma geïnvesteerd worden in het versimpelen van het proces om restsaldo terug te krijgen. De kosten (1 euro) die reizigers moeten maken om geld op een nog actieve kaart terug te krijgen moeten verdwijnen en kaartautomaten en websites moeten worden aangepast.

Dit heeft Dijksma 2 februari 2017 bekend gemaakt op de nieuwjaarsreceptie van KNV en gemeld aan de Tweede Kamer. Dijksma: 'Het geld op de OV chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met 1 druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn.'

In de algemene voorwaarden van de OV chipkaart staat dat terugvragen van restsaldo op een verlopen kaart tot een jaar na de vervaldatum kan. Volgens Translink is er een bedrag van 5 miljoen euro nog niet door reizigers geclaimd. Omdat dit vaak om anonieme chipkaarten gaat is het voor het bedrijf onmogelijk het bedrag automatisch terug te storten.

Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen hun geld niet terug vragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch terug gestort wordt of niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om saldo terug vragen. Om die reden heeft Dijksma aan Translink en vervoerders gevraagd het proces te versimpelen en het terugvragen van het restsaldo niet enkel op verlopen kaarten, maar ook op actieve kaarten gratis te maken.

Daarnaast is het nu enkel aan een balie mogelijk om het geld dat op actieve OV chipkaarten staat terug te laten storten. Hierbij worden baliekosten (1 euro) in rekening gebracht. Reizigers met een verlopen kaart kunnen hun geld gratis terugvragen, maar kunnen niet bij een balie terecht. Zij moeten hun kaart opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort. Ook dit moet makkelijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een terugstortfunctie in kaartautomaten of op websites te verwerken.



Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]