Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2017


Rover en Consumentenbond: Minder kosten, meer service bij OV-Chipkaart

Bron: ROVER



Dinsdag 14 februari 2017 bericht het AD over de forse winst van Translink Systems (TLS), de organisatie achter de OV-Chipkaart: 55 miljoen euro over de afgelopen 5 jaar. Rover en de Consumentenbond vinden dat TLS de winst moet gebruiken om gehoor te geven aan de eisen van reizigers: lagere kosten en meer service.

Voorzitter Arriën Kruyt van Rover is hoogst verbaasd: ‘Dat TLS zoveel winst maakt, wisten we echt niet. We weten wel dat 7,50 euro voor een OV-chipkaart veel te veel is.’ Al jaren klagen reizigers over de hoge aanschafprijs. In 2015 haalde Rover samen met de Consumentenbond nog 77 duizend handtekeningen op voor een petitie die opriep tot onder andere een lagere aanschafprijs. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Niet alleen is de prijs van de OV-Chipkaart te hoog, de geldigheid van 5 jaar is te kort en TLS zou de kaart gratis moeten vervangen bij een onzichtbaar defect.’ Met een winst van 55 miljoen euro zien Rover en de Consumentenbond geen belemmeringen om tegemoet te komen aan de eisen van de reizigers. De Consumentenbond en Rover willen daarom dat de reiziger aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect gratis een vervangende OV-Chipkaart krijgt.

Uit onderzoek van Rover blijkt dat de OV-chipkaart een stuk duurder is dan vergelijkbare kaarten in het buitenland. Daar betalen reizigers veel minder of zelfs niets voor een kaart, die vaak ook nog eens langer geldig is. Uit het onderzoek kwamen 3 kostenposten van de OV-chipkaart naar voren, die slecht afsteken tegen kaarten in andere Europese landen. Zo betalen reizigers in Nederland €7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart, die maar 5 jaar geldig is, en €11 voor een vervangende OV-chipkaart na diefstal, verlies of defect en kost het €1.00 om het saldo terug te laten storten.

Onlangs maakte staatsecretaris Dijksma bekend dat de € 1.00 die betaald moet worden voor het terugstorten van saldo gaat vervallen.

Meer informatie van de redactie
Terugvragen van saldo op OV chipkaarten wordt gratis en makkelijker



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]