hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2017



Rover en Consumentenbond: Minder kosten, meer service bij OV-Chipkaart

Bron: ROVER



Dinsdag 14 februari 2017 bericht het AD over de forse winst van Translink Systems (TLS), de organisatie achter de OV-Chipkaart: 55 miljoen euro over de afgelopen 5 jaar. Rover en de Consumentenbond vinden dat TLS de winst moet gebruiken om gehoor te geven aan de eisen van reizigers: lagere kosten en meer service.

Voorzitter Arriën Kruyt van Rover is hoogst verbaasd: ‘Dat TLS zoveel winst maakt, wisten we echt niet. We weten wel dat 7,50 euro voor een OV-chipkaart veel te veel is.’ Al jaren klagen reizigers over de hoge aanschafprijs. In 2015 haalde Rover samen met de Consumentenbond nog 77 duizend handtekeningen op voor een petitie die opriep tot onder andere een lagere aanschafprijs. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Niet alleen is de prijs van de OV-Chipkaart te hoog, de geldigheid van 5 jaar is te kort en TLS zou de kaart gratis moeten vervangen bij een onzichtbaar defect.’ Met een winst van 55 miljoen euro zien Rover en de Consumentenbond geen belemmeringen om tegemoet te komen aan de eisen van de reizigers. De Consumentenbond en Rover willen daarom dat de reiziger aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect gratis een vervangende OV-Chipkaart krijgt.

Uit onderzoek van Rover blijkt dat de OV-chipkaart een stuk duurder is dan vergelijkbare kaarten in het buitenland. Daar betalen reizigers veel minder of zelfs niets voor een kaart, die vaak ook nog eens langer geldig is. Uit het onderzoek kwamen 3 kostenposten van de OV-chipkaart naar voren, die slecht afsteken tegen kaarten in andere Europese landen. Zo betalen reizigers in Nederland €7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart, die maar 5 jaar geldig is, en €11 voor een vervangende OV-chipkaart na diefstal, verlies of defect en kost het €1.00 om het saldo terug te laten storten.

Onlangs maakte staatsecretaris Dijksma bekend dat de € 1.00 die betaald moet worden voor het terugstorten van saldo gaat vervallen.

Meer informatie van de redactie
Terugvragen van saldo op OV chipkaarten wordt gratis en makkelijker



Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]