Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-02-2017


Ondertunneling overweg Vierpaardjes Venlo rond

Bron: ProRail



De overweg Vierpaardjes in Venlo wordt opgeheven. In plaats daarvan komt er een onderdoorgang voor het wegverkeer. Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zette maandag 13 februari 2017 haar handtekening onder de financiering samen met de gemeente Venlo.

Eerder maakte de staatssecretaris al bekend dat de Rijksoverheid hier 18 miljoen euro aan bijdraagt. Met de ondertunneling gaat een lange gekoesterde wens van alle partijen in vervulling.

Ondertunneling
Jarenlang is er over gesproken; de ondertunneling van de viersporige overweg de Vierpaardjes in Venlo. Een drukke overweg die voor veel verkeershinder zorgt. Ook ProRail wilde graag van deze overweg af. Enerzijds vanwege het risico op ongevallen en anderzijds omdat overwegen in de storing kunnen raken en daarmee het treinverkeer ernstig hinderen. Mede door de lengte van de overweg en de ongunstige ligging is een ondertunneling een zeer kostbare aangelegenheid en waren er jaren nodig om de financiering rond te krijgen.

Handtekeningen
Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bracht een werkbezoek aan Venlo. Ze wilde de verkeerssituatie bij de overweg Vierpaardjes graag zelf bekijken. Na afloop zette ze samen met wethouder Jos Teeuwen haar handtekening onder een overeenkomst met de gemeente Venlo. Nu de financiering - mede ook dankzij de provincie Limburg - zwart op wit staat, kan de gemeente Venlo ProRail opdracht geven de ondertunneling in gang te zetten. Toch zal het nog een paar jaar duren voordat alle bouwkundige voorbereidingen zijn afgerond en de eerste schop de grond in gaat.

Meest veilige oplossing
ProRail is blij met iedere overweg die wordt opgeheven. Een tunnel of viaduct is immers de meeste veilige manier waarop weg- en treinverkeer elkaar kunnen kruisen. Ieder jaar vinden er nog zo’n 20 tot 30 ongevallen plaats op overwegen en helaas komen daar nog ieder jaar mensen bij om het leven. Het opheffen van een overweg helpt in ons streven het aantal ongevallen terug te dringen tot nul.



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
ProRail DataLab: voorspellen is voorkomen
Nieuwsbericht
Spoorgoederenvervoer in Europa in de lift
Nieuwsbericht
Provincie neemt meer tijd voor spoor VDL Nedcar
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht
25 jaar Railforum
Nieuwsbericht
ProRail begroet de 23ste goederenvervoerder
Nieuwsbericht
Feestelijke opening spoorbrug in Coevorden
Nieuwsbericht
Call for Papers open for Intelligent Rail Summit 2017
Nieuwsbericht
Groei mobiliteit maakt aanvullende maatregelen nodig
Nieuwsbericht
Bijna alle bezwaren tegen Zuidasdok ongegrond verklaard
Nieuwsbericht
Gloednieuw spoor in Assen
Nieuwsbericht
ProRail test innovatieve ideeën voor onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Vernieuwing station Oisterwijk van start
Nieuwsbericht
Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht








[Banners]