Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-02-2017


Ondertunneling overweg Vierpaardjes Venlo rond

Bron: ProRail



De overweg Vierpaardjes in Venlo wordt opgeheven. In plaats daarvan komt er een onderdoorgang voor het wegverkeer. Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zette maandag 13 februari 2017 haar handtekening onder de financiering samen met de gemeente Venlo.

Eerder maakte de staatssecretaris al bekend dat de Rijksoverheid hier 18 miljoen euro aan bijdraagt. Met de ondertunneling gaat een lange gekoesterde wens van alle partijen in vervulling.

Ondertunneling
Jarenlang is er over gesproken; de ondertunneling van de viersporige overweg de Vierpaardjes in Venlo. Een drukke overweg die voor veel verkeershinder zorgt. Ook ProRail wilde graag van deze overweg af. Enerzijds vanwege het risico op ongevallen en anderzijds omdat overwegen in de storing kunnen raken en daarmee het treinverkeer ernstig hinderen. Mede door de lengte van de overweg en de ongunstige ligging is een ondertunneling een zeer kostbare aangelegenheid en waren er jaren nodig om de financiering rond te krijgen.

Handtekeningen
Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bracht een werkbezoek aan Venlo. Ze wilde de verkeerssituatie bij de overweg Vierpaardjes graag zelf bekijken. Na afloop zette ze samen met wethouder Jos Teeuwen haar handtekening onder een overeenkomst met de gemeente Venlo. Nu de financiering - mede ook dankzij de provincie Limburg - zwart op wit staat, kan de gemeente Venlo ProRail opdracht geven de ondertunneling in gang te zetten. Toch zal het nog een paar jaar duren voordat alle bouwkundige voorbereidingen zijn afgerond en de eerste schop de grond in gaat.

Meest veilige oplossing
ProRail is blij met iedere overweg die wordt opgeheven. Een tunnel of viaduct is immers de meeste veilige manier waarop weg- en treinverkeer elkaar kunnen kruisen. Ieder jaar vinden er nog zo’n 20 tot 30 ongevallen plaats op overwegen en helaas komen daar nog ieder jaar mensen bij om het leven. Het opheffen van een overweg helpt in ons streven het aantal ongevallen terug te dringen tot nul.



Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Feestelijke opening onderdoorgang Aagtenpoort Beverwijk
Nieuwsbericht
Nieuwe onderdoorgang Venlo ligt op zijn plek
Nieuwsbericht
Megaspoorklus geklaard bij Diemen
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Berekenen spoortrillingen efficiënter dan meten
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af
Nieuwsbericht
Nu nieuw: verbinding van veiligheidsrelais PNOZmulti met de visualiseringssoftware PASvisu
Weblogposting
NS Jaarverslag 2016: meer nieuwe treinen, hogere klanttevredenheid
Nieuwsbericht
Moerdijkbrug: 25 juli tot en met 11 augustus geen treinverkeer
Nieuwsbericht
CER Annual Report 2015-2016
Nieuwsbericht
Ontwerp en de realisatie Zuidasdok definitief gegund aan ZuidPlus
Nieuwsbericht
Training: Veiligheid van beweegbare bruggen en sluizen
Weblogposting








[Banners]