Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2017


Snel betere registratie gevaarlijke stoffen in goederentreinen




Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) wil dat de wagens van treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren verplicht worden voorzien van GPS trackers. Dit is nodig, omdat vervoerders de wettelijk verplichte registratie van die stoffen in stilstaande treinen op emplacementen nu te vaak niet naleven. De brandweer moet in het geval van calamiteiten precies weten welke stoffen zich waar op het spoor bevinden. Dijksma wil daarom ook dat vervoerders die de registratieplicht bij herhaling onvoldoende nakomen de toegang tot het spoor wordt ontzegd. Dit schrijft ze 15 februari 2017 aan de Tweede Kamer na een bijeenkomst met de spoorgoederensector in Dordrecht.

Stilstaande treinen
Vorig jaar riep staatssecretaris Dijksma de goederensector al op om de wettelijke registratieplicht voor gevaarlijke stoffen in treinen beter na te leven. Het vervoer van gevaarlijke stoffen voldoet in Nederland aan strenge internationale en nationale veiligheidsregels. Maar als er onverhoopt toch een incident plaatsvindt, is het belangrijk dat informatie over waar gevaarlijke stoffen zich bevinden klopt. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt nu vast dat 75 procent van de wagens met gevaarlijke stoffen in stilstaande treinen op emplacementen correct geregistreerd is. Dit is een verbetering ten opzichte van de 60 procent score in 2015, maar de staatssecretaris wil meer tempo maken. Dijksma: 'Het is in het belang van iedereen die op en rond spooremplacementen woont of werkt dat hulpdiensten in het geval van een calamiteit altijd precies kunnen zien welke stoffen zich waar bevinden. Ik wil daarom zoveel mogelijk tempo maken met het verbeteren van het informatiesysteem dat hiervoor nodig is.'

Rijdende treinen
Uit de ILT cijfers blijkt ook dat de registratie van gevaarlijke stoffen in doorgaande treinen op orde is. Dit betekent dat van elke wagon met gevaarlijke stoffen op het doorgaande spoor met één druk op de knop precies duidelijk is wat waar rijdt. De reden dat de registratie bij stilstaande treinen op emplacementen minder goed op orde is, is dat hier meer menselijke handelingen zoals het loskoppelen, verplaatsen en opnieuw koppelen van wagons bij komen kijken. Om hier een einde aan te maken, neemt Dijksma nu een aantal maatregelen.

Van het spoor verbannen
Zo wil de staatssecretaris vervoerders verplichten apparatuur met locatiegegevens te plaatsen, bijvoorbeeld GPS trackers, in wagens met gevaarlijke stoffen. Op die manier moet straks altijd en overal duidelijk zijn waar wagens met gevaarlijke stoffen staan en neemt de kans op fouten door menselijk handelen af. Voor vrachtwagens die mest vervoeren over wegen werd zulke apparatuur in 2015 al verplicht gesteld. Later dit jaar wordt duidelijk hoe deze plicht straks aan spoorgoederenvervoerders wordt afgedwongen.

Spoorbeheerder ProRail zal vervoerders die bij herhaling de fout ingaan en niet meewerken aan verbetering bovendien de toegang tot het spoor ontzeggen. De ILT inspecteert intensiever op het naleven van de registratieplicht door vervoerders. Boetes en lasten onder dwangsom worden verhoogd en vervoerders die hun registratie structureel niet op orde hebben worden straks vermeld op een openbare zwarte lijst. Onder leiding van ProRail blijven vervoerders, hulpdiensten en het ministerie van IenM ook de komende tijd intensief samenwerken aan een structureel beter informatiesysteem.

Meer informatie
Kamerbrief en bijlagen Registratie gevaarlijke stoffen op het spoor



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]