Nieuwsbericht | Datum: 13-02-2017


ILT: Regelgeving nodig voor proefritten nieuwe treinen




Er dienen extra afspraken of regels te komen voor de proefritten van nieuwe treinen die nog niet zijn toegelaten op het spoor. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een rapport over een incident op 29 april 2016. Daarbij reed een trein van NS Internationaal bij een beproevingsrit met te hoge snelheid (140 km waar 80 was toegestaan) door een wissel bij Dronten. Hierbij vielen geen gewonden.

Beproevingsritten moeten plaatsvinden om aan te tonen dat nieuwe of gewijzigde treinen aan alle technische eisen voldoen. Hierbij zijn verschillende partijen[1] betrokken. Bij het onderzoek naar het incident bij Dronten constateert de ILT dat NS Internationaal een actievere en sturende rol had moeten nemen omdat zij de verantwoordelijke spoorwegonderneming is. NS had ervoor moeten zorgen dat zij over voldoende gegevens beschikte om de vereiste risicoanalyse te maken of toetsen. Ook had NS Internationaal afspraken moeten maken over wederzijdse verantwoordelijkheden, uitvoering en informatiedeling met Ricardo, de organisatie die de beproevingsrit uitvoerde. Door dit na te laten, hebben diverse functionarissen aannames gedaan die door onvolledige communicatie niet werden gecorrigeerd. Ook onvoldoende kennis over de beproevingsritten en over de competenties bij de machinist en de beproevingsritleider hebben bijgedragen aan het incident.

Het ontbreken van regelgeving of brancheafspraken voor beproevingsritten werkt aannames en misverstanden in de hand, aldus de ILT. Het regelen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden overstijgt de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen. De inspectie heeft daarom het ministerie van Infrastructuur en Milieu gevraagd te zorgen voor regelgeving. Vooruitlopend hierop vindt de ILT dat NS Internationaal en Ricardo het definiëren en borgen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van betrokkenen goed moeten regelen. Tot slot denkt de inspectie dat er veiligheidswinst te behalen is indien betrokken partijen bij de bestelling van nieuw materieel afspreken dat ze tijdig beginnen met de voorbereiding en uitvoering van beproevingsritten.

De inspectie heeft naar aanleiding van dit incident de verleende ontheffing voor het voeren van een beproevingsrit tijdelijk ingetrokken totdat de betrokkenen verbeteringen in hun risicobeheersmaatregelen aan konden tonen. Inmiddels is het treintype Flirt op het Nederlandse spoor toegelaten. Bovenstaande aanbevelingen blijven echter voor toekomstige beproevingsritten nodig.

Meer informatie
Onderzoek Beproefingsritten RV16-28910-02-2017



Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]