Nieuwsbericht | Datum: 01-03-2017


Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af

Bron: ProRail



De aanpak om koperdiefstal tegen te gaan, werpt zijn vruchten af. In 2016 zijn er in totaal 176 koperdiefstallen gepleegd, waarvan 21 pogingen en 5 vermoedelijke koperdiefstallen. Het aantal diefstallen ligt in 2016 iets hoger dan in 2015, maar in vergelijking met voorgaande jaren is het een enorme afname.

Sterke afname
De afgelopen jaren daalde het aantal drastisch. In 2011 registreerde ProRail 516 gevallen van koperdiefstal. Met een gerichte aanpak zijn we er in geslaagd het aantal diefstallen en pogingen daartoe omlaag te krijgen. Na 2011 is het aantal koperdiefstallen sterk afgenomen. De maatregelen tegen koperdiefstal die sindsdien zijn uitgerold, hebben dus effect.

Risicovol
Koperdiefstal op het spoor is risicovol en geeft veel overlast voor reizigers en vervoerders. In 2016 leidt zo’n 1 op de 5 koperdiefstallen tot een storing. In 2016 zijn er 1.339 treinen (1500 in 2015) geraakt ten gevolge van koperdiefstal. Dit houdt in dat deze treinen vertraagd, opgeheven of omgeleid zijn. Het overgrote deel is veroorzaakt door slechts een aantal meldingen, waarvan 1 koperdiefstal zelfs een kwart van het aantal vertragingsminuten veroorzaakte. Dit betrof de koperdiefstal van 20 september (Prinsjesdag) in de spits tussen Delft en Rotterdam. Ook zorgde de diefstallen voor een stevige kostenpost. Ruim € 625.000 was er nodig om de schade te herstellen. In 2015 was dit € 800.000.

Hekwerk, camera’s en controles
Om het aantal diefstallen terug te dringen zijn op veel plekken hekken geplaatst. Ook zijn er nachtelijke controles van beveiligers met honden, onze buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) en de politie. Op meerdere plekken langs het spoor staan camera's met infrarood en bewegingsmelders. Zo kunnen koperdieven op heterdaad worden betrapt. Ook omwonenden van het spoor helpen een handje mee. Zij worden door ProRail opgeroepen om verdachte situaties te melden.

Aluminium en DNA-spray
Koper is het beste materiaal om stroom te geleiden. Maar waar het kan, vervangen we koper door aluminium. Dat is veel minder waard en daardoor minder aantrekkelijk voor criminelen. Op meerdere plaatsen in Nederland is ProRail bezig met de nieuwbouw en verbouw van stations en wordt deze vervanging van materialen toegepast waar mogelijk. Het koper dat we gebruiken is bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst van het koper kan worden bepaald.

Actie koperslag
Met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het openbaar ministerie werken we samen in ‘Actie Koperslag’. Zo is het voor schroothandels verplicht geworden naar een identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. De Metaal Recycling Federatie verspreidt berichten onder schroothandelaren wanneer bijvoorbeeld koperen kunstwerken of urnen van begraafplaatsen zijn gestolen. Bovendien wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de gevolgen die koperdiefstal voor het spoor en reizigers kan veroorzaken. Dat betekent vaak hogere straffen.



Deel dit artikel:                   





Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Proef met camera’s bij twee overwegen
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Veiligheid bij werk aan spoor verbetert nauwelijks
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
ProRail organiseert Innovatiefestival als afsluiting ExploRail
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Sweco benoemt Wessel Voorthuijzen tot afdelingshoofd Rail
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht








[Banners]