Nieuwsbericht | Datum: 02-03-2017


9292 en Vitence starten samenwerking: OV Beter

Bron: OV Beter



OV Beter helpt bij het verbeteren van toegankelijke reisinformatie

9292 en Vitence zijn een strategische samenwerking gestart: OV Beter. In dit samenwerkingsverband bundelen zij hun krachten en helpen zij reizigers door het tonen van haltetoegankelijkheid en de mogelijkheid van het leveren van feedback. Hiermee kunnen overheden de halte- en toegankelijkheidsinformatie samen met de reiziger verder verbeteren.

9292 en Vitence werkten al eerder samen om de reiziger te voorzien van goede ov-reisinformatie. 9292 bereikt dagelijks miljoenen reizigers via apps, website en telefoon. Vitence is als haltedatabeheerder verantwoordelijk voor het actueel houden van ongeveer 70% van alle haltegegevens in Nederland. Daarnaast hebben beide partijen veel data en kennis in huis om overheden te adviseren op het gebied van halteinfrastructuur. Susan Zethof: “We zien dat veel overheden bezig zijn met toegankelijkheidsvraagstukken en dat ze feedback van reizigers op hun halte willen verzamelen. Als OV Beter kunnen we daar mee helpen. ”

Halte-informatie met feedback in de 9292 Reisplanner
OV Beter heeft een dienst ontwikkelt waarmee reizigers in de 9292 Reisplanner feedback kunnen geven over de haltes en de halte-informatie. Door het betrekken van de reiziger zorgen we ervoor dat Nederland steeds toegankelijker wordt. Dit helpt bovendien wegbeheerders en andere betrokken partijen verbeterpunten te signaleren zodat deze snel kunnen worden opgepakt. Reizigers kunnen bijvoorbeeld melden dat de toegankelijkheidsinformatie niet klopt, prullenbakken vol zitten, een bankje kapot is of dat de lift niet werkt. OV Beter controleert en verwerkt de feedback en zet deze door naar de verantwoordelijke wegbeheerder of onderhoudspartij.

Toegankelijkheid in de 9292 Reisplanner
Er is steeds meer behoefte is aan informatie over haltetoegankelijkheid. Niet alleen mensen met een beperking gebruiken deze informatie, maar bijvoorbeeld ook reizigers met een kinderwagen of met een gebroken been. Naast fysieke toegankelijkheid kan OV Beter ook zorgen dat de visuele toegankelijkheid wordt getoond in het reisadvies. 9292 geeft dan aan of er bijvoorbeeld geleidelijnen aanwezig zijn op de halte, of dat een halte bruikbaar is voor mensen in een rolstoel. De gegevens die OV Beter gebruikt en actualiseert komen uit het Centraal Haltebestand en worden na correctie door Vitence hier ook weer aan terug geleverd. Op deze manier zorgen we er samen met de reiziger voor dat de informatie voor iedereen betrouwbaar en actueel is.

OV Beter: advies
Overheden kunnen bij OV Beter ook terecht voor analyses voor ov-beleid, mobiliteits- en locatiebereikbaarheidsanalyses en inzicht in de werkelijke vraag van reizigers.



Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]