Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017


Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch

Bron: ProRail



ProRail en NS hebben een smartwatchapplicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder gereedmaken voor vertrek. Dit moet er voor zorgen dat treinen nog vaker op tijd kunnen rijden.

Succesvolle proef
Eerder dit jaar deden ProRail en NS een proef met de smartwatch. Op deze smartwatch krijgen de conducteurs informatie over de exacte tijd en de eerstvolgende vertrektijd. De horloges geven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd nadert en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens de proef het op tijd vertrekken. Op dit moment wordt onderzocht of het technisch gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen.

Innovaties
ProRail bevordert innovatieve oplossingen voor het spoor. Daarvoor werkt ProRail onder andere nauw samen met de technische universiteiten, innovatieve bedrijven, aannemers en andere vervoerders. Daarnaast werkt de afdeling Innovatie van ProRail aan de introductie van nieuwe technologieën en andere verbeteringen van het spoor. ProRail wil onder meer door het gebruik van smartsensoren, het Bigdata-lab, gebruik van RouteLint, een rolpantograaf en frontcamera’s op treinen het Nederlandse spoor betrouwbaarder maken.

Beter en meer
NS en ProRail werken samen aan betere prestaties op en rond het spoor om reizigers onder alle omstandigheden een betrouwbare dienstregeling te bieden en meer treinen te laten rijden. Eind 2017 rijden er tussen Amsterdam en Eindhoven zes intercity’s per uur. Op dit moment zijn dat er nog vier per uur. Dat vraagt om verbeteringen op allerlei gebieden. Zo is er een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de be- en bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit. De smartwatchapplicatie is een van de hulpmiddelen die in dit kader door NS en ProRail gezamenlijk is ontwikkeld.



Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Feestelijke opening onderdoorgang Aagtenpoort Beverwijk
Nieuwsbericht
Nieuwe onderdoorgang Venlo ligt op zijn plek
Nieuwsbericht
Megaspoorklus geklaard bij Diemen
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Berekenen spoortrillingen efficiënter dan meten
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af
Nieuwsbericht
Nu nieuw: verbinding van veiligheidsrelais PNOZmulti met de visualiseringssoftware PASvisu
Weblogposting
NS Jaarverslag 2016: meer nieuwe treinen, hogere klanttevredenheid
Nieuwsbericht
Moerdijkbrug: 25 juli tot en met 11 augustus geen treinverkeer
Nieuwsbericht
CER Annual Report 2015-2016
Nieuwsbericht
Ontwerp en de realisatie Zuidasdok definitief gegund aan ZuidPlus
Nieuwsbericht
Training: Veiligheid van beweegbare bruggen en sluizen
Weblogposting








[Banners]