Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017


Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch

Bron: ProRail



ProRail en NS hebben een smartwatchapplicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder gereedmaken voor vertrek. Dit moet er voor zorgen dat treinen nog vaker op tijd kunnen rijden.

Succesvolle proef
Eerder dit jaar deden ProRail en NS een proef met de smartwatch. Op deze smartwatch krijgen de conducteurs informatie over de exacte tijd en de eerstvolgende vertrektijd. De horloges geven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd nadert en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens de proef het op tijd vertrekken. Op dit moment wordt onderzocht of het technisch gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen.

Innovaties
ProRail bevordert innovatieve oplossingen voor het spoor. Daarvoor werkt ProRail onder andere nauw samen met de technische universiteiten, innovatieve bedrijven, aannemers en andere vervoerders. Daarnaast werkt de afdeling Innovatie van ProRail aan de introductie van nieuwe technologieën en andere verbeteringen van het spoor. ProRail wil onder meer door het gebruik van smartsensoren, het Bigdata-lab, gebruik van RouteLint, een rolpantograaf en frontcamera’s op treinen het Nederlandse spoor betrouwbaarder maken.

Beter en meer
NS en ProRail werken samen aan betere prestaties op en rond het spoor om reizigers onder alle omstandigheden een betrouwbare dienstregeling te bieden en meer treinen te laten rijden. Eind 2017 rijden er tussen Amsterdam en Eindhoven zes intercity’s per uur. Op dit moment zijn dat er nog vier per uur. Dat vraagt om verbeteringen op allerlei gebieden. Zo is er een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de be- en bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit. De smartwatchapplicatie is een van de hulpmiddelen die in dit kader door NS en ProRail gezamenlijk is ontwikkeld.



Deel dit artikel:                   





Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Proef met camera’s bij twee overwegen
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Veiligheid bij werk aan spoor verbetert nauwelijks
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
ProRail organiseert Innovatiefestival als afsluiting ExploRail
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Sweco benoemt Wessel Voorthuijzen tot afdelingshoofd Rail
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht








[Banners]