hierbenik2
Bron: 2getthere
Nieuwsbericht | Datum: 17-02-2017



Parkshuttle Capelle eerste autonoom vervoer op openbare weg




Wereldprimeur voor 2getthere en gemeente Capelle

Opnieuw een primeur voor de Parkshuttle in Capelle aan den IJssel. Was de onbemande shuttle in 1999 nog het eerste zelfrijdende systeem in Nederland, vanaf 2018 kan de shuttle ook autonoom over de openbare weg gaan rijden tussen het andere verkeer. Daarmee hebben de Utrechtse ontwikkelaar 2getthere en de gemeente Capelle een wereldprimeur: dit is het eerste systeem op de openbare weg waarbij geen safety driver of steward in het voertuig aanwezig zal zijn.

In november besloot de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) al om de concessie van vervoersmaatschappij Connexxion te verlengen tot eind 2018. De gemeente Capelle sprak toen samen met 2getthere de ambitie uit om het huidige systeem te vernieuwen, de Parkshuttle over de openbare weg te laten rijden en de route uit te breiden. Dankzij een investering van 4,25 miljoen euro van de Verkeersonderneming wordt deze ambitie nu werkelijkheid.

Wethouder Verkeer en Vervoer Dick van Sluis is ontzettend blij met de investering. “Onze ambitie is om van Rivium Businesspark een knooppunt van innovatief vervoer te maken. De route van de Parkshuttle wordt doorgetrokken naar de voet van de Van Brienenoordbrug en moet daar een aansluiting krijgen op de waterbus. Deze verlenging maakt ook deel uit van het regionaal investeringsprogramma van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Voor de MRDH is het de eerste belangrijke stap om toonaangevend te zijn op gebied van zelfrijdend vervoer. Naast de verlenging van de route gaan we op het Rivium ook elektrische deelfietsen aanbieden en laten alle vervoersvormen als auto, fiets, waterbus, Parkshuttle en metro goed op elkaar aansluiten. Zelfrijdend vervoer maakt straks echt integraal onderdeel uit van de vervoersketen en is niet meer alleen een 'last mile'-oplossing om van metrostation Kralingse Zoom naar Rivium Businesspark te reizen.”

Flinke groei
Op dit moment vervoert de Parkshuttle dagelijks ruim 2.400 passagiers zonder tussenkomst van een chauffeur. Als het aan de gemeente Capelle ligt worden dat er veel meer. Wethouder Van Sluis: “We verkennen ook de mogelijkheden om op korte termijn de Parkshuttle naar de Erasmus Universiteit door te laten rijden. Door deze uitbreiding van de route en de aansluiting op vervoer over water verwachten we een flinke groei in aantal passagiers. Ook spelen we alvast in op de ontwikkeling van Feyenoord City, waar bezoekers van voetbalwedstrijden en evenementen straks vanaf het Rivium met de waterbus naar het stadion kunnen. Het gebied krijgt dan te maken met vele bezoekers, die niet meer aangewezen zijn op de auto. En dat past weer uitstekend bij onze plannen om van Rivium Businesspark een Rivium Campus te maken: een plek waar wonen, werken en vrije tijd hand in hand gaan.”

Betrouwbaarheid voorop
Innovatie is belangrijk, maar voor de gemeente staat de betrouwbaarheid van de Parkshuttle voorop. De huidige samenwerking met ontwikkelaar 2getthere wordt daarom voortgezet. “Wereldwijd wordt 2getthere gezien als een van de meest toonaangevende spelers op het gebied van zelfrijdende voertuigen. De gemeente en 2getthere zijn twintig jaar geleden gestart met de eerste pilot rondom zelfrijdend vervoer. We kennen elkaar goed, we geloven in het robuuste systeem van 2getthere en hebben samen een voorsprong opgebouwd qua kennis en ervaring. De investering van de Verkeersonderneming betekent een belangrijke stap om deze voorsprong verder uit te kunnen breiden", aldus de wethouder.

Voorbeeldrol
Robbert Lohmann, Chief Operations Officer van 2getthere vult aan: "De Parkshuttle als autonoom zelfrijdend vervoer op de openbare weg sluit goed aan bij onze technologie ontwikkelingen voor de komende jaren. Wij zijn blij met de gemeente als partner, die wederom laat zien dat ze niet bang is om vooruitstrevend te zijn. Daarmee vervult Capelle een belangrijke voorbeeldrol. Uit de hele wereld komen jaarlijks vele delegaties naar het Rivium om ons systeem in actie te zien.”

Met betrekking tot de investering sluit de Verkeersonderneming volgende week met de gemeente Capelle en 2getthere een overeenkomst op hoofdlijnen. De gemeente en 2getthere werken de overeenkomst daarna verder uit. Naar verwachting gaat nog dit jaar de schop in de grond. In 2019 moet het hele systeem operationeel zijn en is de vervoersknoop Rivium-Campus een feit.



Deel dit artikel:                   





Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht


[Banners]