Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-05-2017


Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast




Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft het Tracébesluit Theemswegtracé vastgesteld. Hiermee heeft zij een besluit genomen voor de aanpassing van de Havenspoorlijn in de Rotterdamse haven.

Het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail gaan het spoor over een lengte van zo'n 4,5 km omleggen. Het nieuwe Theemswegtracé zal in 2021 gerealiseerd zijn, wanneer de Calandbrug aan het einde van haar technische levensduur is. Deze aanpassing speelt in op het verwachte capaciteitsknelpunt door het toenemende treinverkeer en scheepvaartverkeer. Omlegging van het spoor via de Theemsweg betekent dat het spoorverkeer niet langer over de Calandbrug rijdt en niet meer gehinderd wordt door brugopeningen voor de scheepvaart.

Wijzigingen ten opzichte van het ontwerptracébesluit
In het Tracébesluit Theemswegtracé is een aantal wijzigingen opgenomen ten opzichte van het ontwerptracébesluit. Deze wijzigingen zijn mede het gevolg van de zienswijzen die zijn ingediend op het ontwerptracébesluit. De twee belangrijkste wijzigingen zijn optimalisaties in het ontwerp betreffen de opstaande rand over de gehele lengte van de verhoogde betonnen constructie op pijlers. De binnenzijde van deze rand wordt nu geluidabsorberend uitgevoerd. Verder wordt deze opstaande rand, gemeten vanaf de bovenkant van het spoor, verhoogd van 1,40 meter naar 1,70 meter. Beide maatregelen dragen bij aan een lager geluidsniveau voor de omgeving.

Inloopbijeenkomst
Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu organiseren op 13 juni aanstaande een inloopbijeenkomst in Dorpscentrum De Gaffelaar in Zwartewaal. Deskundigen zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. De bijeenkomst is op basis van vrije inloop en duurt van 19.00 uur tot 21.00 uur.

Beroepsprocedure
Het tracébesluit is bekendgemaakt in de Staatscourant van 23 mei 2017 en ligt, samen met de bijbehorende documenten, zes weken ter inzage op vijf locaties en via www.platformparticipatie.nl/theemswegtrace, waar ook de procedure te vinden is voor het instellen van beroep. Belanghebbenden die een zienswijze op het ontwerptracébesluit hebben ingediend, kunnen van 24 mei tot en met 4 juli 2017 beroep instellen bij de Raad van State. Dit geldt ook voor belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijze over het ontwerptracébesluit naar voren hebben gebracht.


Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]