Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-05-2017


Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast




Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft het Tracébesluit Theemswegtracé vastgesteld. Hiermee heeft zij een besluit genomen voor de aanpassing van de Havenspoorlijn in de Rotterdamse haven.

Het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail gaan het spoor over een lengte van zo'n 4,5 km omleggen. Het nieuwe Theemswegtracé zal in 2021 gerealiseerd zijn, wanneer de Calandbrug aan het einde van haar technische levensduur is. Deze aanpassing speelt in op het verwachte capaciteitsknelpunt door het toenemende treinverkeer en scheepvaartverkeer. Omlegging van het spoor via de Theemsweg betekent dat het spoorverkeer niet langer over de Calandbrug rijdt en niet meer gehinderd wordt door brugopeningen voor de scheepvaart.

Wijzigingen ten opzichte van het ontwerptracébesluit
In het Tracébesluit Theemswegtracé is een aantal wijzigingen opgenomen ten opzichte van het ontwerptracébesluit. Deze wijzigingen zijn mede het gevolg van de zienswijzen die zijn ingediend op het ontwerptracébesluit. De twee belangrijkste wijzigingen zijn optimalisaties in het ontwerp betreffen de opstaande rand over de gehele lengte van de verhoogde betonnen constructie op pijlers. De binnenzijde van deze rand wordt nu geluidabsorberend uitgevoerd. Verder wordt deze opstaande rand, gemeten vanaf de bovenkant van het spoor, verhoogd van 1,40 meter naar 1,70 meter. Beide maatregelen dragen bij aan een lager geluidsniveau voor de omgeving.

Inloopbijeenkomst
Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu organiseren op 13 juni aanstaande een inloopbijeenkomst in Dorpscentrum De Gaffelaar in Zwartewaal. Deskundigen zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. De bijeenkomst is op basis van vrije inloop en duurt van 19.00 uur tot 21.00 uur.

Beroepsprocedure
Het tracébesluit is bekendgemaakt in de Staatscourant van 23 mei 2017 en ligt, samen met de bijbehorende documenten, zes weken ter inzage op vijf locaties en via www.platformparticipatie.nl/theemswegtrace, waar ook de procedure te vinden is voor het instellen van beroep. Belanghebbenden die een zienswijze op het ontwerptracébesluit hebben ingediend, kunnen van 24 mei tot en met 4 juli 2017 beroep instellen bij de Raad van State. Dit geldt ook voor belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijze over het ontwerptracébesluit naar voren hebben gebracht.


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]