Nieuwsbericht | Datum: 01-06-2017


Gescheiden inzameling verlichting in inkoopcriteria PIANOo




Het expertisecentrum voor openbare aanbestedingen van het ministerie van Economische Zaken, genaamd PIANOo, heeft de aparte inzameling van verlichting opgenomen in haar milieucriteria. Het betreft de criteria voor het maatschappelijk verantwoord inkopen van de sloop en renovatie van (kantoor)gebouwen. LightRec, in Nederland opdrachtgever voor de inzameling en recycling van verlichting, is verheugd met deze stap.

In de criteriadocumenten voor maatschappelijk verantwoord inkopen staan de eisen opgenomen die de opdrachtgever van het pand stelt aan het duurzaam slopen of renoveren van gebouwen. De inschrijver op de aanbesteding moet een overzicht verstrekken van de te scheiden materialen en producten op basis van een zogeheten ‘stoffeninventarisatie’. Deze inventarisatie maakt duidelijk welke stoffen het pand bevat, hoe deze worden gescheiden van het overige sloopafval en aan welke recyclebedrijven de gescheiden fracties worden aangeboden. Ook lampen (zoals tl-, spaar- en ledlampen) en verlichtingsarmaturen zijn nu expliciet opgenomen in de lijst met stoffen. Inschrijvers die meer fracties aanbieden aan recyclers, worden hoger gewaardeerd.

Deze mijlpaal is een nieuw succes van de campagne die LightRec, Wecycle en branchevereniging van sloopaannemers VERAS onlangs startten om meer lampen en armaturen uit sloopprojecten duurzaam in te zamelen en te verwerken. “Door verlichting toe te voegen aan deze criteriadocumenten hebben sloopaannemers die hun verlichting op de juiste manier scheiden en aanbieden aan een gecertificeerde verwerker daar ook voordeel bij in aanbestedingen”, zegt Gied van Hoorn, directeur van stichting LightRec. “Een win-winsituatie, want jaarlijks komt er zo’n 900.000 kilo aan armaturen en ongeveer 460.000 lampen vrij uit sloop- en renovatieprojecten. En die zien wij nu nog niet terug in de inzamelcijfers.”

Het doel van de drie organisaties is om het correct verwijderen en inzamelen van verlichting op te laten nemen in standaard bouwbestekken, richtlijnen, criteriadocumenten voor aanbestedingen, formele sloopmeldingen en in andere communicatiemiddelen die de doelgroepen in hun dagelijkse werk tot zich nemen. Een ander mooi succes was dat in april 2017 het demonteren en gescheiden inzamelen van gasontladingslampen en armaturen is opgenomen in de geactualiseerde Beoordelingsrichtlijn Veilig en Milieukundig Slopen (BRL SVMS-007).

Meer informatie over de gewijzigde criteriadocumenten is te vinden op: www.pianoo.nl/themas/maatschappelijk-verantwoord-inkopen-mvi-duurzaam-inkopen/productgroepen/cluster-kantoorgebouwen

Over Stichting LightRec
LightRec is een gezamenlijk initiatief van inmiddels meer dan 500 producenten en importeurs van lichtbronnen en verlichtingsarmaturen. Tezamen geven zij invulling aan de doelstelling van LightRec: het collectief bevorderen van milieuverantwoorde inzameling en recycling van verlichtingsapparatuur. De inzameling en recycling van energiezuinige verlichting besteedt LightRec uit aan Wecycle, dat actief samenwerking zoekt met fabrikanten, detaillisten, installateurs, consumenten en gemeenten om gezamenlijk de inzamelingsresultaten verder te verhogen. Energiezuinige lampen zijn goed voor het milieu, omdat ze minder energie verbruiken dan gloeilampen en voor meer dan 90% recyclebaar zijn. Om de volledige milieuwinst van deze lampen te bereiken, moeten ze wel gescheiden worden ingezameld en ingeleverd. Dankzij een landelijke dekkend systeem van Wecycle kunnen afgedankte spaarlampen, tl-buizen, ledlampen en armaturen eenvoudig en kostenefficiënt worden ingezameld en gerecycled. LightRec besteedt veel aandacht aan (brede) consumentenvoorlichting over de voordelen van het gebruik van energiezuinige verlichting en het belang van gescheiden inzameling. Dit doet zij door onder meer de communicatieactiviteiten van Wecycle te ondersteunen.

Over Wecycle
Wij zijn de stichting zonder winstoogmerk die in Nederland de inzameling en recycling van e-waste regelt. Dankzij onze inspanningen krijgen de materialen uit afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen een nieuw leven. Hiervoor werken we samen met 317 gemeenten, 8.500 winkels, 1.000 installatiebedrijven, 70 kringloopbedrijven, 170 kinderboerderijen, 2.000 scholen en heel veel consumenten. In onze Wecycle Service Centers verbinden we de circulaire met de sociale economie. Door apparaten te sorteren en demonteren, geven we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt perspectief op een reguliere baan. We garanderen een optimale recycling met de modernste technieken. Grondstoffen voor nieuwe producten halen we uit oude producten. Zo hoeven we minder ’nieuwe' grondstoffen uit de natuur te halen. Schadelijke stoffen komen niet in het milieu terecht. De uitstoot van CO2 wordt vermeden. We voorkomen dat apparaten in de illegale export belanden. Daar zetten we ons dagelijks met hart en ziel voor in.




Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]