Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-05-2017


Spoorgoederenvervoer in Europa in de lift




Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese hoofdroutes, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen. De afgelopen jaren heeft vervoer van goederen per spoor stevige concurrentie van het vervoer per weg en water. Het aandeel van spoorgoederenvervoer vanuit de Noordzeehavens via Zwitserland naar Italië steeg met 6,8 procent, terwijl het vervoer per weg afnam met 3,4 procent.

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) besprak woensdag 31 mei 2017 met haar collega’s uit Italië, Zwitsersland, Duitsland en België in Leipzig wat nodig is om de stijgende lijn in het spoorgoederenvervoer door te trekken.

Dijksma: ‘De groei van het spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de sector en dus onze economie. Maar als je dan ook nog weet dat een trein gemiddeld 52 keer zoveel vervoert als een vrachtwagen en tot 80 procent minder broeikasuitstoot leidt, tel dan ook die milieuwinst eens uit! Ik blijf me daarom inzetten om het spoor voor vervoerders en verladers zo aantrekkelijk mogelijk te maken.’

Vervolg op spoortop Rotterdam
Op een speciale spoortop onder Nederlands voorzitterschap werden door de Europese ministers vorig jaar afspraken gemaakt die het vervoer per spoor aantrekkelijker moeten maken. Zo moet de uitwisseling van informatie tussen vervoerders, verladers en infrabeheerders verbeteren. Het afgelopen jaar is daarom geïnvesteerd in ‘track en trace’ voorzieningen op rijdende treinen; nu wordt bekeken hoe informatie over de (verwachte) tijd van aankomst tussen de verschillende treinen, de infrastructuurbeheerders en terminals in de verschillende landen zo vroeg mogelijk gedeeld kan worden.

Ook de invoering van langere treinen moet voor een belangrijke toename in capaciteit op het spoor gaan zorgen. Op de spoortop in Leipzig wordt besproken hoe mogelijk wordt dat de eerste treinen van 740 meter lang, ruim 200 meter langer dan treinen op dit moment, in 2021 al op de route Rotterdam – Genua rijden.

Omwonenden
Dijksma zet zich namens Nederland in voor een betere aanpassing van het spoorgoederenvervoer aan de leefomgeving van omwonenden van het spoor. Zo wordt nu werk gemaakt ombouwen van de remblokken op de spoorgoederenwagons. Het Nederlandse streven dat 80 procent van het vervoer in 2020 stil moet zijn, komt hiermee binnen bereik.

Meer informatie (van de redactie)
Lees op Railvervoersite.nl EU lidstaten tekenen voor meer internationaal spoorgoederenverkeer



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]