Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-05-2017


Spoorgoederenvervoer in Europa in de lift




Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese hoofdroutes, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen. De afgelopen jaren heeft vervoer van goederen per spoor stevige concurrentie van het vervoer per weg en water. Het aandeel van spoorgoederenvervoer vanuit de Noordzeehavens via Zwitserland naar Italië steeg met 6,8 procent, terwijl het vervoer per weg afnam met 3,4 procent.

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) besprak woensdag 31 mei 2017 met haar collega’s uit Italië, Zwitsersland, Duitsland en België in Leipzig wat nodig is om de stijgende lijn in het spoorgoederenvervoer door te trekken.

Dijksma: ‘De groei van het spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de sector en dus onze economie. Maar als je dan ook nog weet dat een trein gemiddeld 52 keer zoveel vervoert als een vrachtwagen en tot 80 procent minder broeikasuitstoot leidt, tel dan ook die milieuwinst eens uit! Ik blijf me daarom inzetten om het spoor voor vervoerders en verladers zo aantrekkelijk mogelijk te maken.’

Vervolg op spoortop Rotterdam
Op een speciale spoortop onder Nederlands voorzitterschap werden door de Europese ministers vorig jaar afspraken gemaakt die het vervoer per spoor aantrekkelijker moeten maken. Zo moet de uitwisseling van informatie tussen vervoerders, verladers en infrabeheerders verbeteren. Het afgelopen jaar is daarom geïnvesteerd in ‘track en trace’ voorzieningen op rijdende treinen; nu wordt bekeken hoe informatie over de (verwachte) tijd van aankomst tussen de verschillende treinen, de infrastructuurbeheerders en terminals in de verschillende landen zo vroeg mogelijk gedeeld kan worden.

Ook de invoering van langere treinen moet voor een belangrijke toename in capaciteit op het spoor gaan zorgen. Op de spoortop in Leipzig wordt besproken hoe mogelijk wordt dat de eerste treinen van 740 meter lang, ruim 200 meter langer dan treinen op dit moment, in 2021 al op de route Rotterdam – Genua rijden.

Omwonenden
Dijksma zet zich namens Nederland in voor een betere aanpassing van het spoorgoederenvervoer aan de leefomgeving van omwonenden van het spoor. Zo wordt nu werk gemaakt ombouwen van de remblokken op de spoorgoederenwagons. Het Nederlandse streven dat 80 procent van het vervoer in 2020 stil moet zijn, komt hiermee binnen bereik.

Meer informatie (van de redactie)
Lees op Railvervoersite.nl EU lidstaten tekenen voor meer internationaal spoorgoederenverkeer



Deel dit artikel:                   





Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Lagere kosten, minder hinder bij werkzaamheden op het spoor
Nieuwsbericht
28 miljoen euro van EU voor spoortraject Heerlen-Aachen
Nieuwsbericht
Reactie NS op besluit ACM
Nieuwsbericht
Boete NS voor misbruik machtspositie bij aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
ProRail ontvangt certificaat voor goed aanbesteden
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
ProRail DataLab: voorspellen is voorkomen
Nieuwsbericht
Spoorgoederenvervoer in Europa in de lift
Nieuwsbericht
Provincie neemt meer tijd voor spoor VDL Nedcar
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht








[Banners]