Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-05-2017


OV loket vraagt OV-bedrijven om meer klantvriendelijkheid

Bron: OV loket



Ombudsman kritisch over omslachtige procedures om geld terug te krijgen

Als reizigers in het openbaar te veel betaald hebben voor hun reis of als een dienst waarvoor is betaald niet wordt verleend, dan moet het eenvoudiger zijn om geld terug te krijgen. Dat zegt het OV loket in een rapportage over het eerste kwartaal van 2017. Het OV loket is de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer; reizigers die een klacht hebben over het openbaar vervoer en er met een vervoerder niet uitkomen, kunnen hier terecht.

Het OV loket vindt het niet juist dat reizigers die hun geld terug willen hebben, altijd zelf het initiatief moeten nemen. Het OV loket kreeg in de eerste drie maanden van dit jaar ruim 200 klachten van reizigers die meenden recht te hebben op een restitutie, maar daarbij op problemen stuitten. Het OV loket signaleert dat uit de klachten het beeld naar voren komt dat een reiziger doorgaans zelf in actie moet komen en dat correcties nauwelijks automatisch plaatsvinden. Reizigers vinden bovendien dat een restitutieprocedure veel tijd en moeite (administratieve rompslomp) kost en dat vervoerders wat dit betreft zelf weinig actief zijn.

Reizigers kunnen een verzoek om restitutie om tal van redenen indienen. Dat kan bijvoorbeeld als abonnementen of kortingsproducten niet goed werken, als in- en uitcheckapparatuur defect is, als verkeerde bedragen worden afgeschreven door verkeerd ingestelde haltes of als fouten aan het licht komen bij het laden van keuzedagen of klassewissels. Ook komt het voor dat bij het inchecken en direct weer uitchecken opnieuw het instaptarief (€ 0,89) wordt berekend. Als een reiziger vergeet uit te checken kan ook een restitutieverzoek worden ingediend.

Het OV loket erkent dat als reizigers teveel betalen, dit soms ligt aan hun eigen slordigheid. Vaak echter is sprake van een technisch probleem of zijn er verwarrende situaties, bijvoorbeeld met in- en uitcheckapparatuur van verschillende vervoerders op hetzelfde perron. “Naarmate de verantwoordelijkheid meer bij OV-bedrijven ligt, moeten zij hun uiterste best doen om reizigers op een eenvoudiger manier hun geld terug te geven”, zo meent het OV loket. “Procedures zijn nu vaak te ingewikkeld en duren te lang.”

Bovendien ligt het initiatief meestal bij de reiziger. Volgens het OV loket zou het (met alle data die geregistreerd worden) mogelijk moeten zijn om restituties meer automatisch en op initiatief van de vervoerder in gang te zetten. Voor zover dat niet mogelijk is, zouden systemen en processen versimpeld en versneld moeten worden, zodat reizigers makkelijker gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om geld terug te vragen.

Wat collectief kan, moet volgens het OV loket collectief geregeld worden. Het is volgens de ombudsman voor beter openbaar vervoer bijvoorbeeld hoog tijd voor een landelijke regeling Geld Terug bij Vertraging als een reiziger met verschillende spoorvervoerders reist. De betrokken OV-bedrijven kijken hierbij nu alleen naar vertraging op hun eigen traject (en als die minder is dan 30 minuten vindt geen restitutie plaats) in plaats van naar de totale vertraging die een reiziger heeft opgelopen bij aankomst op zijn eindbestemming.



Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]