Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-06-2017


ProRail DataLab: voorspellen is voorkomen

Bron: ProRail



In februari 2017 is het ProRail DataLab geopend. Met big data technologie verkent het ProRail Datalab nieuwe technieken om oplossingen te ontwikkelen om op het gebied van storingen, sensoring en tracking & tracing. Hierin werken het Datalab samen met Universiteiten, kennisinstellingen zoals TNO, aannemers, ingenieursbureaus en diverse startups.

Spoorlopers
Als eerste is een prototype gemaakt van een voorspellend model voor het voorspellen van hot spots waar spoorlopers te verwachten zijn. Dit gaf veelbelovende inzichten en daarom wordt deze nu samen met de inspecteurs in het veld getest.

Wissels
De afgelopen maanden is ook hard gewerkt aan een voorspellend model voor wisselstoringen. Hierbij worden Big data technieken zoals machinelearning toegepast op alle beschikbare data. Het model is inmiddels al in staat om van alle wissels 20% van de storingen aan te zien komen. Dit is al veel beter dan wat de experts nu zelf kunnen, maar toch nog onvoldoende nauwkeurig, omdat de monteur op dit moment vier van de vijf keer toch voor niets zou uitrukken. Daarom maken we nu een nog preciezer model voor een groep wissels die vaker stoort dan gemiddeld. Daarmee is het eerste succes al behaald: voor één specifiek wissel kan nu met meer dan 90% zekerheid voorspeld worden wanneer dit gaat storen. Voor een groep van zeven wissels kunnen we inmiddels meer dan 50% van de storingen aan zien komen. Dit voorspellende model wordt nu in zogenoemde ‘sprints’ verder ontwikkeld en besproken met de onderhoudsaannemers en vanaf juni willen we het eerste prototype beproeven in de praktijk, samen met de ProRail Meldkamer Spoor, het coördinatiepunt voor infrastructuur-storingen.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]