Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-06-2017


ProRail DataLab: voorspellen is voorkomen

Bron: ProRail



In februari 2017 is het ProRail DataLab geopend. Met big data technologie verkent het ProRail Datalab nieuwe technieken om oplossingen te ontwikkelen om op het gebied van storingen, sensoring en tracking & tracing. Hierin werken het Datalab samen met Universiteiten, kennisinstellingen zoals TNO, aannemers, ingenieursbureaus en diverse startups.

Spoorlopers
Als eerste is een prototype gemaakt van een voorspellend model voor het voorspellen van hot spots waar spoorlopers te verwachten zijn. Dit gaf veelbelovende inzichten en daarom wordt deze nu samen met de inspecteurs in het veld getest.

Wissels
De afgelopen maanden is ook hard gewerkt aan een voorspellend model voor wisselstoringen. Hierbij worden Big data technieken zoals machinelearning toegepast op alle beschikbare data. Het model is inmiddels al in staat om van alle wissels 20% van de storingen aan te zien komen. Dit is al veel beter dan wat de experts nu zelf kunnen, maar toch nog onvoldoende nauwkeurig, omdat de monteur op dit moment vier van de vijf keer toch voor niets zou uitrukken. Daarom maken we nu een nog preciezer model voor een groep wissels die vaker stoort dan gemiddeld. Daarmee is het eerste succes al behaald: voor één specifiek wissel kan nu met meer dan 90% zekerheid voorspeld worden wanneer dit gaat storen. Voor een groep van zeven wissels kunnen we inmiddels meer dan 50% van de storingen aan zien komen. Dit voorspellende model wordt nu in zogenoemde ‘sprints’ verder ontwikkeld en besproken met de onderhoudsaannemers en vanaf juni willen we het eerste prototype beproeven in de praktijk, samen met de ProRail Meldkamer Spoor, het coördinatiepunt voor infrastructuur-storingen.



Deel dit artikel:                   





Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Lagere kosten, minder hinder bij werkzaamheden op het spoor
Nieuwsbericht
28 miljoen euro van EU voor spoortraject Heerlen-Aachen
Nieuwsbericht
Reactie NS op besluit ACM
Nieuwsbericht
Boete NS voor misbruik machtspositie bij aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
ProRail ontvangt certificaat voor goed aanbesteden
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
ProRail DataLab: voorspellen is voorkomen
Nieuwsbericht
Spoorgoederenvervoer in Europa in de lift
Nieuwsbericht
Provincie neemt meer tijd voor spoor VDL Nedcar
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht








[Banners]