Nieuwsbericht | Datum: 16-06-2017


Tien jaar Betuweroute

Bron: ProRail



Vrijdag 16 juni 2017 is de Betuweroute op de dag 10 jaar oud. Hare Majesteit Koningin Beatrix opende destijds de speciaal voor spoorgoederenvervoer gebouwde lijn. Dat jaar reden er zo'n tweehonderd goederentreinen over het tracé. Inmiddels zijn dat er ruim 20.000 per jaar.

Het aandeel van de Betuweroute in het spoorgoederenvervoer is in die tien jaar enorm toegenomen. Werd de Betuweroute in 2007 nog minimaal gebruikt, inmiddels rijdt meer dan de helft van de goederentreinen over deze 172 kilometer lange, tweesporige route.



Veilig en betrouwbaar
De Betuweroute is een state of the art spoorlijn, die speciaal voor spoorgoederenvervoer is ontworpen. Veiligheid stond bij het ontwerp voorop. Zo zijn er geen gelijkvloerse kruisingen. Het spoor kruist wegen en water alleen onder- of bovenlangs, via bruggen, viaducten en tunnels. Dat is best handig, als je bedenkt dat elke stop de vervoerders honderden euro's kost. Zo is de lijn voor goederenvervoerders ook betrouwbaar.

Goede investering
Ronald Paul, Chief operational officer van het Havenbedrijf Rotterdam, vindt dat de Betuweroute een goede investering is geweest. "Toch blijft het aandeel van het spoor in het goederenvervoer nog te klein. Met de Betuweroute hebben we wel een grote stap in de goede richting gezet. Zonder de Betuweroute zou al het goederenvervoer per spoor over het gemengde spoornet moeten gaan, dat was niet mogelijk geweest.”

Minder stoppen
"We blijven het goederenvervoer per spoor impulsen geven", zegt John Voppen (Raad van bestuur ProRail). "Alle verbeteringen kunnen er in deze hevig concurrerende markt voor zorgen dat verladers, in plaats van voor de weg en het water, voor de Betuweroute kiezen. Zo gaan we er voor zorgen dat treinen sneller vanuit de havens kunnen rijden. Ook maken we het mogelijk dat er langere treinen kunnen rijden. Zo blijven we ons voor de volle 100 procent inzetten voor een beter goederenvervoer per spoor."

Meer informatie van de redactie
Lees op Railvervoersite Betuweroute feestelijk geopend



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]