Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2017


Lagere kosten, minder hinder bij werkzaamheden op het spoor

Bron: ProRail



ProRail heeft samen met de gehele spoorsector en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) de visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” ontwikkeld. Voordeel van deze nieuwe werkwijze is dat er bespaard kan worden op onderhoud en dat werkzaamheden langer van te voren worden gepland.

De visie, die wordt omarmd door, aannemers, vervoerders, decentrale overheden en reizigersorganisaties, zorgt ervoor dat reizigers en vervoerders minder hinder ondervinden van werkzaamheden aan het spoor.

Toekomstbestendig
In de toekomst rijden er meer treinen over het spoor. Tegelijkertijd stijgt de hoeveelheid werk die verricht moet worden om de bestaande infrastructuur op peil te houden. Zonder een andere werkwijze zorgt dit voor meer hinder voor verladers en reizigers. Daarnaast kunnen de spooraannemers vanwege onregelmatige en onaantrekkelijke werktijden steeds lastiger personeel vinden.

Langer en slimmer vooruitplannen
Om hinder en kosten te verminderen, gaan wij de werkzaamheden langer vooruit plannen. Zo wordt straks vijf tot tien jaar, in plaats van maximaal drie jaar vooruitgekeken. Hierdoor is beter voorspelbaar welke werkzaamheden wanneer nodig zijn. Dit is belangrijk voor de planning van aannemers die de werkzaamheden uitvoeren, maar ook voor die van vervoerders van reizigers en goederen. Op basis van een meerjarige planning wordt per traject bekeken hoe zo slim mogelijk gebruik kan worden gemaakt van tijd en middelen en hoe het reisplan er uit gaat zien. Doordat wij grote hoeveelheden klussen gaan bundelen, hoeft het spoor minder vaak voor kortere periodes buiten dienst.

Wissels slijpen
Doordat ProRail spoorstaven vanaf 2019 op een andere manier gaat slijpen, worden minder defecten aan vooral wissels verwacht. Deze maatregel levert al een forse besparing op. Een andere belangrijke kosten besparing is het bevorderen van meer concurrentie tussen leveranciers op het spoor. Hoeveel de kosten en de hinder voor reizigers met de nieuwe werkwijze precies afnemen, verschilt per traject.

Veiligheid
Ook worden de veiligheidsregels voor werken aan het spoor nader onderzocht. Uit onderzoek blijkt dat veiligheidsregels rondom werkzaamheden anders kunnen worden toegepast, zonder dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid. Daardoor kunnen op delen van het spoor treinen blijven rijden terwijl er gewerkt wordt.

Achtergrond van de besparingen
Afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat met het door het ministerie van IenM beschikbare budget tot 2028 het reguliere beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. We krijgen minder geld. Hierover is uitvoerig met het ministerie van IenM overlegd om het potentiele tekort op spooronderhoud in de toekomst in te lopen. De visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” is uitgewerkt om het potentiele tekort in de toekomst op de onderhoudsbudgetten op te lossen

Meer informatie van de redactie
Lees ook op Railvervoersite IenM start onderzoek naar overdag werken aan het spoor



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]