Nieuwsbericht | Datum: 06-07-2017


Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur




Nederland krijgt dit jaar €97 miljoen subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten. Zo krijgt Rijkswaterstaat €11,6 miljoen voor nieuwe grensoverschrijdende projecten waarbij innovatieve verkeerstechnieken worden ingezet om het verkeer vlotter over de snelwegen te laten rijden. Het gaat onder meer om testen met vrachtwagens die in treintjes op de internationale corridors gaan rijden. Schiphol en de Luchtverkeersleiding (LVNL) delen samen mee in een bedrag van €30 miljoen voor innovatie in Europese luchtverkeersleidingssystemen en gaat 24 miljoen Europees geld naar het verdubbelen en elektrificeren van het spoor tussen Heerlen en Aken.

De subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen. De projecten zijn door het ministerie van Infrastructuur en Milieu voorgedragen. Vandaag gingen de Europese lidstaten akkoord met het voorgenomen besluit rondom de subsidieverdeling van de Europese Commissie.

Wegen
Voor het wegproject Via 15 in Gelderland krijgt Rijkswaterstaat een bijdrage van €5,8 miljoen. Rijkswaterstaat verlengt de komende jaren de snelweg vanaf knooppunt Ressen naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. De A15 is een belangrijke verbinding tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland. De weg eindigt nu nog in een weiland, als gevolg waarvan het vrachtverkeer van en naar Duitsland een stuk over het onderliggende weggennet moet rijden. Dit voorjaar is het definitieve tracé voor de weg vastgesteld, de nieuwe verbinding wordt in de periode 2021-2023 opgeleverd.

Nederland krijgt in totaal ook €14,2 miljoen voor projecten waarbij infrastructuur wordt gerealiseerd voor alternatieve brandstoffen. Het gaat onder meer om een praktijkproef voor de introductie van twaalf vulstations voor voertuigen die op waterstof rijden en voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

De ruim €11 miljoen van Europa voor testen met innovatieve verkeerstechnieken wordt ingezet op wegen waarover veel transport plaatsvindt, bijvoorbeeld de snelweg tussen Rotterdam en Wenen. Trucks die via wifi en het mobiele 4G-netwerk met elkaar verbonden zijn gaan dicht op elkaar rijden. De voorste truck bepaalt de snelheid en de route, de volgende trucks volgen op korte afstand. Hierdoor komt er ruimte vrij op de weg. Bovendien remmen alle trucks tegelijk, waardoor schokbewegingen worden voorkomen. Dit moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Met truck platooning kan tot tien procent brandstof worden bespaard.

Spoor
De investering van €24 miljoen voor de spoorverdubbeling en elektrificatie van de spoorlijn Heerlen-Landgraaf naar Aken draagt bij aan een snelle, frequente verbinding met Aken. Daarnaast wordt onderzocht of een intercityverbinding tussen Eindhoven en Aken mogelijk is. Vanuit Brussel is ook €5,2 miljoen beschikbaar gesteld om 63 locomotieven in het spoorgoederenvervoer uit te rusten met spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Op de spoorgoederenverbinding Rotterdam – Genua wordt ruim drie ton geïnvesteerd in systemen waardoor de verwachte tijd van aankomst tussen verschillende treinen, spoorbeheerders en terminals in verschillende landen zo vroeg mogelijk gedeeld kan worden. Deze informatie is belangrijk in het aantrekkelijker maken van het goederenvervoer via spoor.

Luchtvaart
Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland delen mee in de €30 miljoen die naar het SESAR programma gaat. SESAR vernieuwt het Europese luchtverkeersleidingsysteem door technologie op de grond en aan boord van vliegtuigen te integreren. Maatschappijen kunnen hierdoor makkelijker hun vluchten precies uitvoeren zoals gepland. Dit vergroot de veiligheid in de luchtvaart, er wordt minder brandstof verbruikt en minder CO2 uitgestoten.

Luchtverkeersleiding Nederland krijgt ook een bijdrage voor de introductie van Performance Based Navigation (€3,9 miljoen). Daarbij wordt meer gebruik gemaakt van de nauwkeurige navigatiemogelijkheden van vliegtuigen. Dit leidt tot efficiëntere routes en minder geluidhinder. De €97 miljoen komt uit een pot waar in totaal €850 miljoen in zit. Nederland heeft ook belang bij subsidies die aan buurlanden zijn verstrekt.



Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]