Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-07-2017


ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen

Bron: ProRail



ProRail is samen met onderhoudsaannemer Strukton een proef gestart met de inzet van een innovatieve mobiele werkplek rond Amsterdam Centraal. De eerste resultaten zijn zeer positief. De verwachting is dat de inzet van de mobiele werkplek tot 40 procent minder vertragingen leidt.

Werken aan het spoor terwijl de treinen doorrijden
De mobiele werkplek is een onderhoudstrein met een geïntegreerde afscherming om veilig in het spoor te kunnen werken. Het voordeel van de inzet van de mobiele werkplek bij een storing is, dat er niet meerdere sporen buitendienst hoeven te worden genomen om een spoedreparatie uit te voeren. Treinen kunnen gewoon doorrijden terwijl monteurs de storing snel herstellen.

Veiligheid voorop
Om de veiligheid van onderhoudswerkers te garanderen, worden vaak meerdere sporen buiten dienst genomen. Er moet namelijk altijd een veilige werkplek en vluchtroute worden gegarandeerd. De onderhoudstrein zorgt er voor dat er maar een spoor buitendienst hoeft te worden genomen en op de andere sporen de treinen gewoon door kunnen rijden.

Minder hinder en minder kosten
De mobiele werkplek zal naast spoedherstelwerkzaamheden ook ingezet worden voor preventieve onderhoudswerkzaamheden, zoals slijpsel ruimen, klein groenonderhoud en het uitvoeren van metingen. Hierdoor neemt de druk op het gebruik van het onderhoudsrooster in de nacht af, zijn werkzaamheden beter en sneller uit te voeren vanwege daglicht en kan meer onderhoud in de nacht uitgevoerd worden in plaats van herstelwerkzaamheden. Door de nieuwe manier van werken kunnen de aannemers in de nacht meer aandacht besteden aan de druk bereden sporen. Dat komt de kwaliteit van het spoor ten goede en levert minder hinder voor de vervoerders op, terwijl er ook nog eens minder kosten worden gemaakt. Het creëren van die onderhoudsruimte kan bovendien worden ingepast binnen de huidige regelgeving. De verwachting is dat door meer preventief onderhoud minder storingen optreden.

Meer treinen
ProRail voert de test uit in aanloop naar de dienstregeling van 2018, waarbij er iedere tien minuten een intercity gaat rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Voor de hogere frequentie van treinen, moeten storingen sneller opgelost worden.

Effectiever werken in de nacht
Naast het testen met de innovatieve mobiele werkplek heeft ProRail ook een proef gedaan met onderhoudswerkzaamheden in de nacht. Samen met Strukton Rail deed ProRail tussen Roermond en Weert een succesvolle proef waarin het naastgelegen spoor tussen de geplande treinen door buiten dienst werd genomen. Hierdoor konden de baanwerkers op een veilige manier hun werk doen, waar normaalgesproken twee sporen buiten dienst moeten worden genomen voor het veilig uitvoeren van de werkzaamheden. Tijdens de proeven konden de goederentreinen ongehinderd doorrijden. Deze hoefden niet te worden omgeleid of verplaatst te worden naar een ander moment.



Deel dit artikel:                   





Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Proef met camera’s bij twee overwegen
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Veiligheid bij werk aan spoor verbetert nauwelijks
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
ProRail organiseert Innovatiefestival als afsluiting ExploRail
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Sweco benoemt Wessel Voorthuijzen tot afdelingshoofd Rail
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht








[Banners]