Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-07-2017


ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen

Bron: ProRail



ProRail is samen met onderhoudsaannemer Strukton een proef gestart met de inzet van een innovatieve mobiele werkplek rond Amsterdam Centraal. De eerste resultaten zijn zeer positief. De verwachting is dat de inzet van de mobiele werkplek tot 40 procent minder vertragingen leidt.

Werken aan het spoor terwijl de treinen doorrijden
De mobiele werkplek is een onderhoudstrein met een geïntegreerde afscherming om veilig in het spoor te kunnen werken. Het voordeel van de inzet van de mobiele werkplek bij een storing is, dat er niet meerdere sporen buitendienst hoeven te worden genomen om een spoedreparatie uit te voeren. Treinen kunnen gewoon doorrijden terwijl monteurs de storing snel herstellen.

Veiligheid voorop
Om de veiligheid van onderhoudswerkers te garanderen, worden vaak meerdere sporen buiten dienst genomen. Er moet namelijk altijd een veilige werkplek en vluchtroute worden gegarandeerd. De onderhoudstrein zorgt er voor dat er maar een spoor buitendienst hoeft te worden genomen en op de andere sporen de treinen gewoon door kunnen rijden.

Minder hinder en minder kosten
De mobiele werkplek zal naast spoedherstelwerkzaamheden ook ingezet worden voor preventieve onderhoudswerkzaamheden, zoals slijpsel ruimen, klein groenonderhoud en het uitvoeren van metingen. Hierdoor neemt de druk op het gebruik van het onderhoudsrooster in de nacht af, zijn werkzaamheden beter en sneller uit te voeren vanwege daglicht en kan meer onderhoud in de nacht uitgevoerd worden in plaats van herstelwerkzaamheden. Door de nieuwe manier van werken kunnen de aannemers in de nacht meer aandacht besteden aan de druk bereden sporen. Dat komt de kwaliteit van het spoor ten goede en levert minder hinder voor de vervoerders op, terwijl er ook nog eens minder kosten worden gemaakt. Het creëren van die onderhoudsruimte kan bovendien worden ingepast binnen de huidige regelgeving. De verwachting is dat door meer preventief onderhoud minder storingen optreden.

Meer treinen
ProRail voert de test uit in aanloop naar de dienstregeling van 2018, waarbij er iedere tien minuten een intercity gaat rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Voor de hogere frequentie van treinen, moeten storingen sneller opgelost worden.

Effectiever werken in de nacht
Naast het testen met de innovatieve mobiele werkplek heeft ProRail ook een proef gedaan met onderhoudswerkzaamheden in de nacht. Samen met Strukton Rail deed ProRail tussen Roermond en Weert een succesvolle proef waarin het naastgelegen spoor tussen de geplande treinen door buiten dienst werd genomen. Hierdoor konden de baanwerkers op een veilige manier hun werk doen, waar normaalgesproken twee sporen buiten dienst moeten worden genomen voor het veilig uitvoeren van de werkzaamheden. Tijdens de proeven konden de goederentreinen ongehinderd doorrijden. Deze hoefden niet te worden omgeleid of verplaatst te worden naar een ander moment.



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]