Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-07-2017


ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen

Bron: ProRail



ProRail is samen met onderhoudsaannemer Strukton een proef gestart met de inzet van een innovatieve mobiele werkplek rond Amsterdam Centraal. De eerste resultaten zijn zeer positief. De verwachting is dat de inzet van de mobiele werkplek tot 40 procent minder vertragingen leidt.

Werken aan het spoor terwijl de treinen doorrijden
De mobiele werkplek is een onderhoudstrein met een geïntegreerde afscherming om veilig in het spoor te kunnen werken. Het voordeel van de inzet van de mobiele werkplek bij een storing is, dat er niet meerdere sporen buitendienst hoeven te worden genomen om een spoedreparatie uit te voeren. Treinen kunnen gewoon doorrijden terwijl monteurs de storing snel herstellen.

Veiligheid voorop
Om de veiligheid van onderhoudswerkers te garanderen, worden vaak meerdere sporen buiten dienst genomen. Er moet namelijk altijd een veilige werkplek en vluchtroute worden gegarandeerd. De onderhoudstrein zorgt er voor dat er maar een spoor buitendienst hoeft te worden genomen en op de andere sporen de treinen gewoon door kunnen rijden.

Minder hinder en minder kosten
De mobiele werkplek zal naast spoedherstelwerkzaamheden ook ingezet worden voor preventieve onderhoudswerkzaamheden, zoals slijpsel ruimen, klein groenonderhoud en het uitvoeren van metingen. Hierdoor neemt de druk op het gebruik van het onderhoudsrooster in de nacht af, zijn werkzaamheden beter en sneller uit te voeren vanwege daglicht en kan meer onderhoud in de nacht uitgevoerd worden in plaats van herstelwerkzaamheden. Door de nieuwe manier van werken kunnen de aannemers in de nacht meer aandacht besteden aan de druk bereden sporen. Dat komt de kwaliteit van het spoor ten goede en levert minder hinder voor de vervoerders op, terwijl er ook nog eens minder kosten worden gemaakt. Het creëren van die onderhoudsruimte kan bovendien worden ingepast binnen de huidige regelgeving. De verwachting is dat door meer preventief onderhoud minder storingen optreden.

Meer treinen
ProRail voert de test uit in aanloop naar de dienstregeling van 2018, waarbij er iedere tien minuten een intercity gaat rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Voor de hogere frequentie van treinen, moeten storingen sneller opgelost worden.

Effectiever werken in de nacht
Naast het testen met de innovatieve mobiele werkplek heeft ProRail ook een proef gedaan met onderhoudswerkzaamheden in de nacht. Samen met Strukton Rail deed ProRail tussen Roermond en Weert een succesvolle proef waarin het naastgelegen spoor tussen de geplande treinen door buiten dienst werd genomen. Hierdoor konden de baanwerkers op een veilige manier hun werk doen, waar normaalgesproken twee sporen buiten dienst moeten worden genomen voor het veilig uitvoeren van de werkzaamheden. Tijdens de proeven konden de goederentreinen ongehinderd doorrijden. Deze hoefden niet te worden omgeleid of verplaatst te worden naar een ander moment.



Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]