Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-07-2017


ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen

Bron: ProRail



ProRail is samen met onderhoudsaannemer Strukton een proef gestart met de inzet van een innovatieve mobiele werkplek rond Amsterdam Centraal. De eerste resultaten zijn zeer positief. De verwachting is dat de inzet van de mobiele werkplek tot 40 procent minder vertragingen leidt.

Werken aan het spoor terwijl de treinen doorrijden
De mobiele werkplek is een onderhoudstrein met een geïntegreerde afscherming om veilig in het spoor te kunnen werken. Het voordeel van de inzet van de mobiele werkplek bij een storing is, dat er niet meerdere sporen buitendienst hoeven te worden genomen om een spoedreparatie uit te voeren. Treinen kunnen gewoon doorrijden terwijl monteurs de storing snel herstellen.

Veiligheid voorop
Om de veiligheid van onderhoudswerkers te garanderen, worden vaak meerdere sporen buiten dienst genomen. Er moet namelijk altijd een veilige werkplek en vluchtroute worden gegarandeerd. De onderhoudstrein zorgt er voor dat er maar een spoor buitendienst hoeft te worden genomen en op de andere sporen de treinen gewoon door kunnen rijden.

Minder hinder en minder kosten
De mobiele werkplek zal naast spoedherstelwerkzaamheden ook ingezet worden voor preventieve onderhoudswerkzaamheden, zoals slijpsel ruimen, klein groenonderhoud en het uitvoeren van metingen. Hierdoor neemt de druk op het gebruik van het onderhoudsrooster in de nacht af, zijn werkzaamheden beter en sneller uit te voeren vanwege daglicht en kan meer onderhoud in de nacht uitgevoerd worden in plaats van herstelwerkzaamheden. Door de nieuwe manier van werken kunnen de aannemers in de nacht meer aandacht besteden aan de druk bereden sporen. Dat komt de kwaliteit van het spoor ten goede en levert minder hinder voor de vervoerders op, terwijl er ook nog eens minder kosten worden gemaakt. Het creëren van die onderhoudsruimte kan bovendien worden ingepast binnen de huidige regelgeving. De verwachting is dat door meer preventief onderhoud minder storingen optreden.

Meer treinen
ProRail voert de test uit in aanloop naar de dienstregeling van 2018, waarbij er iedere tien minuten een intercity gaat rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Voor de hogere frequentie van treinen, moeten storingen sneller opgelost worden.

Effectiever werken in de nacht
Naast het testen met de innovatieve mobiele werkplek heeft ProRail ook een proef gedaan met onderhoudswerkzaamheden in de nacht. Samen met Strukton Rail deed ProRail tussen Roermond en Weert een succesvolle proef waarin het naastgelegen spoor tussen de geplande treinen door buiten dienst werd genomen. Hierdoor konden de baanwerkers op een veilige manier hun werk doen, waar normaalgesproken twee sporen buiten dienst moeten worden genomen voor het veilig uitvoeren van de werkzaamheden. Tijdens de proeven konden de goederentreinen ongehinderd doorrijden. Deze hoefden niet te worden omgeleid of verplaatst te worden naar een ander moment.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]