Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-07-2017


Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start




Gedeputeerde Staten van Limburg hebben ingestemd met het aanbrengen van een buis voor een glasvezelkabel langs de spoorverbinding Roermond-Nijmegen. Ook hebben zij ingestemd met het geven van opdracht aan Enexis voor de aanleg van de aansluitingen voor negen onderstations. Dit is nodig voor de elektrificatie van de zogenoemde Maaslijn. Het gaat om voorbereidende werkzaamheden. Het aanbesteden van de uitvoerende werkzaamheden voor de elektrificatie van de Maaslijn en de overige verbeteringen vindt pas plaats nadat de inspraakprocedure is doorlopen.

Aansluitingen voor negen onderstations
Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden op negen locaties langs het traject onderstations gebouwd. Deze onderstations voorzien de bovenleiding straks van elektriciteit. De onderstations worden aangesloten op het elektriciteitsnet van netbeheerder Enexis. Om de aansluitingen op tijd af te hebben, moet Enexis nu starten met de voorbereidingen. De onderstations en de bovenleiding worden later gerealiseerd nadat de inspraakprocedures voor het project de Maaslijn zijn doorlopen.

ProRail combineert Project Vervangen Treinbeveiliging met aanleg glasvezelkabelbuis
Waar omwonenden in het najaar van dit jaar mee te maken krijgen, zijn graafwerkzaamheden van ProRail langs de Maaslijn. Die vinden plaats in het kader van het Project Vervangen Treinbeveiliging. Dit project van ProRail gaat binnenkort van start en staat los van het project de Maaslijn. Wel laat ProRail tegelijkertijd een nieuwe buis voor de toekomstige glasvezelkabel aanleggen. De glasvezelkabel is straks nodig om de onderstations met elkaar te laten communiceren. Om te voorkomen dat voor de aanleg van glasvezel de grond straks opnieuw open moet, hebben de Provincie Limburg en ProRail afgesproken om beide werkzaamheden te combineren. Dit levert tijdwinst en financiële besparingen op.

Voorbereiden werkzaamheden vooruitlopend op de realisatie
Met de aanleg van elektriciteitsaansluitingen en glasvezelkabel loopt de Provincie Limburg feitelijk vooruit op de realisatiefase. Het project Maaslijn bevindt zich op dit moment namelijk nog in de planvormingsfase. Vanwege de strakke planning van het project – de werkzaamheden moeten eind 2020 gereed zijn – en vanwege de kostenbesparing heeft de Provincie Limburg er mee ingestemd dat de voorbereidende werkzaamheden nu al worden uitgevoerd.

Betere dienstregeling
OV-gedeputeerde Hubert Mackus: “De Maaslijn is zeer succesvol. Het is inmiddels de drukste gedecentraliseerde spoorlijn van Nederland. Vooral in de ochtendspits heeft dat succes tot gevolg dat een groot aantal reizigers gebruik maakt van deze lijn. Dit leidt regelmatig tot flinke drukte. Limburg maakt zich sterk voor een goede en toekomstgerichte bereikbaarheid naar en vanuit Limburg. De Maaslijn maakt hier een onmisbaar onderdeel van uit.”

Het project de Maaslijn zorgt voor de elektrificatie van de Maaslijn in combinatie met een aantal andere maatregelen die een betere dienstregeling mogelijk maakt. De aanleg van de elektrische aansluitingen en de glasvezelkabel zijn onderdeel van de elektrificatie van de Maaslijn.



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]