Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-07-2017


Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start




Gedeputeerde Staten van Limburg hebben ingestemd met het aanbrengen van een buis voor een glasvezelkabel langs de spoorverbinding Roermond-Nijmegen. Ook hebben zij ingestemd met het geven van opdracht aan Enexis voor de aanleg van de aansluitingen voor negen onderstations. Dit is nodig voor de elektrificatie van de zogenoemde Maaslijn. Het gaat om voorbereidende werkzaamheden. Het aanbesteden van de uitvoerende werkzaamheden voor de elektrificatie van de Maaslijn en de overige verbeteringen vindt pas plaats nadat de inspraakprocedure is doorlopen.

Aansluitingen voor negen onderstations
Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden op negen locaties langs het traject onderstations gebouwd. Deze onderstations voorzien de bovenleiding straks van elektriciteit. De onderstations worden aangesloten op het elektriciteitsnet van netbeheerder Enexis. Om de aansluitingen op tijd af te hebben, moet Enexis nu starten met de voorbereidingen. De onderstations en de bovenleiding worden later gerealiseerd nadat de inspraakprocedures voor het project de Maaslijn zijn doorlopen.

ProRail combineert Project Vervangen Treinbeveiliging met aanleg glasvezelkabelbuis
Waar omwonenden in het najaar van dit jaar mee te maken krijgen, zijn graafwerkzaamheden van ProRail langs de Maaslijn. Die vinden plaats in het kader van het Project Vervangen Treinbeveiliging. Dit project van ProRail gaat binnenkort van start en staat los van het project de Maaslijn. Wel laat ProRail tegelijkertijd een nieuwe buis voor de toekomstige glasvezelkabel aanleggen. De glasvezelkabel is straks nodig om de onderstations met elkaar te laten communiceren. Om te voorkomen dat voor de aanleg van glasvezel de grond straks opnieuw open moet, hebben de Provincie Limburg en ProRail afgesproken om beide werkzaamheden te combineren. Dit levert tijdwinst en financiële besparingen op.

Voorbereiden werkzaamheden vooruitlopend op de realisatie
Met de aanleg van elektriciteitsaansluitingen en glasvezelkabel loopt de Provincie Limburg feitelijk vooruit op de realisatiefase. Het project Maaslijn bevindt zich op dit moment namelijk nog in de planvormingsfase. Vanwege de strakke planning van het project – de werkzaamheden moeten eind 2020 gereed zijn – en vanwege de kostenbesparing heeft de Provincie Limburg er mee ingestemd dat de voorbereidende werkzaamheden nu al worden uitgevoerd.

Betere dienstregeling
OV-gedeputeerde Hubert Mackus: “De Maaslijn is zeer succesvol. Het is inmiddels de drukste gedecentraliseerde spoorlijn van Nederland. Vooral in de ochtendspits heeft dat succes tot gevolg dat een groot aantal reizigers gebruik maakt van deze lijn. Dit leidt regelmatig tot flinke drukte. Limburg maakt zich sterk voor een goede en toekomstgerichte bereikbaarheid naar en vanuit Limburg. De Maaslijn maakt hier een onmisbaar onderdeel van uit.”

Het project de Maaslijn zorgt voor de elektrificatie van de Maaslijn in combinatie met een aantal andere maatregelen die een betere dienstregeling mogelijk maakt. De aanleg van de elektrische aansluitingen en de glasvezelkabel zijn onderdeel van de elektrificatie van de Maaslijn.



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]