Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-07-2017


Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start




Gedeputeerde Staten van Limburg hebben ingestemd met het aanbrengen van een buis voor een glasvezelkabel langs de spoorverbinding Roermond-Nijmegen. Ook hebben zij ingestemd met het geven van opdracht aan Enexis voor de aanleg van de aansluitingen voor negen onderstations. Dit is nodig voor de elektrificatie van de zogenoemde Maaslijn. Het gaat om voorbereidende werkzaamheden. Het aanbesteden van de uitvoerende werkzaamheden voor de elektrificatie van de Maaslijn en de overige verbeteringen vindt pas plaats nadat de inspraakprocedure is doorlopen.

Aansluitingen voor negen onderstations
Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden op negen locaties langs het traject onderstations gebouwd. Deze onderstations voorzien de bovenleiding straks van elektriciteit. De onderstations worden aangesloten op het elektriciteitsnet van netbeheerder Enexis. Om de aansluitingen op tijd af te hebben, moet Enexis nu starten met de voorbereidingen. De onderstations en de bovenleiding worden later gerealiseerd nadat de inspraakprocedures voor het project de Maaslijn zijn doorlopen.

ProRail combineert Project Vervangen Treinbeveiliging met aanleg glasvezelkabelbuis
Waar omwonenden in het najaar van dit jaar mee te maken krijgen, zijn graafwerkzaamheden van ProRail langs de Maaslijn. Die vinden plaats in het kader van het Project Vervangen Treinbeveiliging. Dit project van ProRail gaat binnenkort van start en staat los van het project de Maaslijn. Wel laat ProRail tegelijkertijd een nieuwe buis voor de toekomstige glasvezelkabel aanleggen. De glasvezelkabel is straks nodig om de onderstations met elkaar te laten communiceren. Om te voorkomen dat voor de aanleg van glasvezel de grond straks opnieuw open moet, hebben de Provincie Limburg en ProRail afgesproken om beide werkzaamheden te combineren. Dit levert tijdwinst en financiële besparingen op.

Voorbereiden werkzaamheden vooruitlopend op de realisatie
Met de aanleg van elektriciteitsaansluitingen en glasvezelkabel loopt de Provincie Limburg feitelijk vooruit op de realisatiefase. Het project Maaslijn bevindt zich op dit moment namelijk nog in de planvormingsfase. Vanwege de strakke planning van het project – de werkzaamheden moeten eind 2020 gereed zijn – en vanwege de kostenbesparing heeft de Provincie Limburg er mee ingestemd dat de voorbereidende werkzaamheden nu al worden uitgevoerd.

Betere dienstregeling
OV-gedeputeerde Hubert Mackus: “De Maaslijn is zeer succesvol. Het is inmiddels de drukste gedecentraliseerde spoorlijn van Nederland. Vooral in de ochtendspits heeft dat succes tot gevolg dat een groot aantal reizigers gebruik maakt van deze lijn. Dit leidt regelmatig tot flinke drukte. Limburg maakt zich sterk voor een goede en toekomstgerichte bereikbaarheid naar en vanuit Limburg. De Maaslijn maakt hier een onmisbaar onderdeel van uit.”

Het project de Maaslijn zorgt voor de elektrificatie van de Maaslijn in combinatie met een aantal andere maatregelen die een betere dienstregeling mogelijk maakt. De aanleg van de elektrische aansluitingen en de glasvezelkabel zijn onderdeel van de elektrificatie van de Maaslijn.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]