Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-07-2017


Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start




Gedeputeerde Staten van Limburg hebben ingestemd met het aanbrengen van een buis voor een glasvezelkabel langs de spoorverbinding Roermond-Nijmegen. Ook hebben zij ingestemd met het geven van opdracht aan Enexis voor de aanleg van de aansluitingen voor negen onderstations. Dit is nodig voor de elektrificatie van de zogenoemde Maaslijn. Het gaat om voorbereidende werkzaamheden. Het aanbesteden van de uitvoerende werkzaamheden voor de elektrificatie van de Maaslijn en de overige verbeteringen vindt pas plaats nadat de inspraakprocedure is doorlopen.

Aansluitingen voor negen onderstations
Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden op negen locaties langs het traject onderstations gebouwd. Deze onderstations voorzien de bovenleiding straks van elektriciteit. De onderstations worden aangesloten op het elektriciteitsnet van netbeheerder Enexis. Om de aansluitingen op tijd af te hebben, moet Enexis nu starten met de voorbereidingen. De onderstations en de bovenleiding worden later gerealiseerd nadat de inspraakprocedures voor het project de Maaslijn zijn doorlopen.

ProRail combineert Project Vervangen Treinbeveiliging met aanleg glasvezelkabelbuis
Waar omwonenden in het najaar van dit jaar mee te maken krijgen, zijn graafwerkzaamheden van ProRail langs de Maaslijn. Die vinden plaats in het kader van het Project Vervangen Treinbeveiliging. Dit project van ProRail gaat binnenkort van start en staat los van het project de Maaslijn. Wel laat ProRail tegelijkertijd een nieuwe buis voor de toekomstige glasvezelkabel aanleggen. De glasvezelkabel is straks nodig om de onderstations met elkaar te laten communiceren. Om te voorkomen dat voor de aanleg van glasvezel de grond straks opnieuw open moet, hebben de Provincie Limburg en ProRail afgesproken om beide werkzaamheden te combineren. Dit levert tijdwinst en financiële besparingen op.

Voorbereiden werkzaamheden vooruitlopend op de realisatie
Met de aanleg van elektriciteitsaansluitingen en glasvezelkabel loopt de Provincie Limburg feitelijk vooruit op de realisatiefase. Het project Maaslijn bevindt zich op dit moment namelijk nog in de planvormingsfase. Vanwege de strakke planning van het project – de werkzaamheden moeten eind 2020 gereed zijn – en vanwege de kostenbesparing heeft de Provincie Limburg er mee ingestemd dat de voorbereidende werkzaamheden nu al worden uitgevoerd.

Betere dienstregeling
OV-gedeputeerde Hubert Mackus: “De Maaslijn is zeer succesvol. Het is inmiddels de drukste gedecentraliseerde spoorlijn van Nederland. Vooral in de ochtendspits heeft dat succes tot gevolg dat een groot aantal reizigers gebruik maakt van deze lijn. Dit leidt regelmatig tot flinke drukte. Limburg maakt zich sterk voor een goede en toekomstgerichte bereikbaarheid naar en vanuit Limburg. De Maaslijn maakt hier een onmisbaar onderdeel van uit.”

Het project de Maaslijn zorgt voor de elektrificatie van de Maaslijn in combinatie met een aantal andere maatregelen die een betere dienstregeling mogelijk maakt. De aanleg van de elektrische aansluitingen en de glasvezelkabel zijn onderdeel van de elektrificatie van de Maaslijn.



Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]