Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-07-2017


Een derde van de bedrijven in bouwsector handhaaft bouwvak nog volledig




Is de bouwvak nog populair in de bouw?

Op 24 juli 2017 is de bouwvak van start gegaan in Midden-Nederland, gevolgd door Zuid-Nederland op 31 juli. Bouwbedrijven in Noord-Nederland sluiten tenslotte hun deuren voor drie weken vanaf 7 augustus 2017. Vergeleken met 2015 sluiten iets meer bedrijven volledig tijdens de bouwvak, alhoewel het verschil niet heel erg groot is. Bijna de helft van de bedrijven is tegenwoordig bereikbaar in de bouwvak en werken door. Aannemers B&U sluiten hun deuren vaker dan hun collega’s uit de infra- of installatiesector. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy.

Merendeel bedrijven werken door tijdens de zomerperiode
Ondanks dat de officiële bouwvak midden jaren ’80 is afgeschaft, houdt met name het merendeel van de aannemersbedrijven B&U de bouwvak (grotendeels) in ere. Iets minder dan de helft van deze marktpartij sluit de deuren volledig (55%). Marktpartijen die zich minder houden aan de bouwvak zijn aannemers GWW (aangezien meer mensen op vakantie zijn, wordt er dan minder overlast veroorzaakt), installateurs (installaties draaien 24 uur per dag, 7 dagen per week en moeten ook onderhouden worden of in geval van storing blijven functioneren) en handelaren (moeten open zijn voor die bedrijven die wel door blijven werken). Bij afbouwers (schilders, stukadoors en tegelzetters) en klusbedrijven zien we een meer gemengd beeld. Een deel is gesloten tijdens de bouwvak, wellicht mede doordat zij als onderaannemer worden ingezet door aannemers B&U; maar een ander deel blijft geopend, wellicht om te kunnen werken voor de particulieren die niet op vakantie gaan.

Ten opzichte van twee jaar geleden zijn er geen grote verschuivingen waarneembaar. De belangrijkste reden om door te werken is omdat het werk dit vereist en omdat de bouwvak volgens hen een achterhaald principe is aangezien tegenwoordig juist meer flexibiliteit vereist is.

Lang niet alle bedrijven staan negatief tegenover de bouwvak
Ondanks dat een minderheid van de bedrijven de bouwvak in stand houden, staan bedrijven niet negatief tegenover het concept. Ongeveer de helft vindt dat de bouwvak gehandhaafd moet worden, aangezien dit er 1) voor zorgt dat projecten weer volledig opgestart kunnen worden zodra iedereen terug is, 2) altijd een volledige bezetting is binnen het bedrijf zodat problemen met de planning voorkomen kunnen worden, 3) mensen toch op vakantie kunnen en dat deze vakantie gebundeld wordt rond één periode om chaos te voorkomen. Het is geen verrassing dat aannemers B&U het meest voorstander zijn van de bouwvak (69% handhaven), aangezien zij er ook het meest gebruik van maken.

Slechts een derde van de bedrijven vindt dat de bouwvak afgeschaft moet worden. Dit is vergelijkbaar met 2015, waardoor er een redelijke status quo lijkt te zijn bereikt. De enige die in iets grotere getale pleit voor afschaffing zijn de klusbedrijven. Redenen die de bedrijven aanvoeren waarom zij vinden dat de bouwvak moet worden afgeschaft liggen voornamelijk op het vlak van 1) zelf kunnen bepalen wanneer vakantie op te nemen, 2) 24-uurs-economie, dat alles tegenwoordig door blijft draaien en 3) dat het goede weken qua weer zijn waarin men kan werken.



Deel dit artikel:                   





ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting








[Banners]