Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-08-2017


Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië




Het goederenvervoer per spoor van en naar Nederland is in 2016 toegenomen tot ruim 37 miljoen ton. Dat is 2,3 procent meer dan in 2015. Van en naar Italië, België, Oostenrijk en Tsjechië namen de goederenstromen toe, terwijl het spoorvervoer met Duitsland, Frankrijk en Zwitserland juist minder werd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Zo’n twee derde van het grensoverschrijdend goederenvervoer per spoor komt van of gaat naar Duitsland. Italië is na Duitsland de belangrijkste vervoerspartner, met een aandeel van ruim 15 procent. Bij spoorvervoer naar Nederland (de aanvoer) is 26 procent van de lading afkomstig uit Italië. Italië is het enige land in Europa waar vanuit Nederland meer goederen per spoor dan via de weg of binnenvaart naar worden vervoerd.

Spoorvervoer richting Italië gegroeid
Tussen Nederland en Italië worden steeds meer goederen per trein vervoerd. Tussen 2010 en 2016 is het spoorvervoer vanuit Nederland naar Italië met ruim twee derde toegenomen. In 2010 ging nog evenveel gewicht aan goederen via de weg als via het spoor. Vanaf 2011 nam het transport via spoor alleen maar toe, terwijl het vervoer over de weg stabiel bleef. Van het totale grensoverschrijdende wegvervoer vanuit Nederland gaat slechts 3,6 procent naar Italië.

Vanuit Italië veel zeecontainers via spoor
Een goede spoorverbinding en voldoende vracht (zowel heen als terug) zijn belangrijke factoren om een spoordienst rendabel te laten zijn. Voor elke 100 ton die in 2016 per spoor naar Italië werd vervoerd, kwam 83 ton terug. Het ging vrijwel alleen om goederen in zeecontainers: 95 procent van de retourvracht bestond daaruit.

De meeste goederen die vanuit Nederland naar Italië gaan worden in het noorden van Italië gelost. Ruim 80 procent van alle goederen had een van de drie noordelijke regio’s Lombardije (Milaan), Veneto (Verona en Venetië) en Emilia-Romagna (Bologna) als eindbestemming. Zo’n 57 procent van alle goederen ging naar Lombardije.



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]