Nieuwsbericht | Datum: 24-08-2017


Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond




Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen, NS en ProRail

Trein Kamperlijn rijdt weer vanaf 28 augustus 2017


De Kamperlijn staat vanaf 28 augustus 2017 weer gereed voor reizigers. Na een periode van 12 weken waarin Prorail het spoor vernieuwde en gereed maakte voor elektrische treinen, rijden er weer treinen op de lijn tussen Zwolle en Kampen. Maandag de 28ste hervat NS de dienstregeling met de huidige dieseltreinen. In december neemt Keolis Nederland, het huidige Syntus, het stokje over met nieuwe elektrische treinen, die in opdracht van de provincie Overijssel gaan rijden.

Bovenleiding en spoorvernieuwing
De vernieuwing van de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. Om het 13 kilometer lange spoortraject gereed te maken voor elektrische treinen zijn er 200 bovenleidingmasten geplaatst en ondergrondse leidingen aangelegd naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Ook is het hele spoortraject voorzien van nieuw spoorgrind, bielzen en spoorstaven.

Nieuw station Zwolle Stadshagen
Naast de aanpak van het spoor, zijn de werkzaamheden aan het station Zwolle Stadshagen nog in volle gang. Dit nieuwe station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan en krijgt een onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Vanaf 10 december 2017 wordt het station in gebruik genomen. Reizigers kunnen dan vanaf Zwolle Stadshagen met de trein naar Kampen of naar Zwolle en vanaf daar verder reizen. Ondanks de extra tussenstop blijft de reistijd met de trein tien minuten, omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur. De werkzaamheden aan de onderdoorgang bij het station zijn in het voorjaar van 2018 afgerond.

Aanpassing station Kampen
De werkzaamheden aan station Kampen zijn zo goed als klaar. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van het perron. Het perron in Kampen is langer en breder gemaakt en aan de IJsselkant is een voorplein aangelegd en voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en het mooie stadsfront van Hanzestad Kampen.

Goedkoper, groener, stiller en sneller
Op de Kamperlijn rijden straks elektrische treinen. Deze treinen zijn stiller, sneller en schoner dan de huidige dieseltreinen. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Ook bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).



Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]