Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-09-2017


Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven

Bron: NS



NS en ProRail testen vanaf overmorgen iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer 'testdag'. De extra Intercity's en de gewijzigde vertrektijden zijn te vinden in de NS reisplanner.

Minder lang wachten, vaker een zitplaats
Amsterdam - Utrecht - Eindhoven is een van de drukste spoorlijnen van ons land. Van vier naar zes Intercity's per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwacht NS 15% meer capaciteit te bieden. Naast de extra Intercity's komen er op dit traject ook sprinters bij.

Het belang van testdagen
Zes intercity's per uur op zo'n lange corridor op het drukke Nederlandse spoor is nieuw. Vandaar dat we vooraf willen testen hoe het in de praktijk gaat, inclusief het instappen van grote groepen reizigers en eventuele onverwachtse situaties. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren. Zo willen ProRail en NS de tienminutentrein in de aanloop naar de nieuwe dienstregeling stapsgewijs verbeteren.

Voorbereidingen
NS en ProRail zijn al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van Intercity's op de drukste trajecten van Nederland. ProRail heeft in opdracht van het Rijk veel geïnvesteerd in het verder verbeteren van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het aanleggen van extra sporen en perrons, het weghalen van een aantal overwegen, nieuwe wissels, seinen en een verbeterde verkeersleiding. Ook zijn de grote stations op het traject afgelopen jaren uitgebreid en gemoderniseerd.

ProRail en NS hebben gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) de nieuwe dienstregeling te laten testen. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van onze mensen: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.


Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]