Nieuwsbericht | Datum: 05-09-2017


Veiligheid bij werk aan spoor verbetert nauwelijks




De veiligheid voor mensen die aan het spoor werken is de afgelopen vier jaar nauwelijks verbeterd. In 2016 deden zich weer aanrijdingen en zware elektrische schokken voor. Eén baanwerker verongelukte dodelijk. Ook het spoorverkeer liep gevaar. Dit blijkt uit een overzicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW).

Afgelopen jaar vonden vijf ernstige aanrijdingen plaats. Tweemaal tussen een trein en een baanwerker. Daarbij kwam één baanwerker om het leven, in oktober 2016 in Meteren. Tweemaal was er een aanrijding met een graafmachine en eenmaal met een hoogwerker. De inspecties dringen er bij de railinfrabranche op aan om met maatregelen te komen.

De Inspectie SZW ontving in 2016 drie meldingen van ongevallen waarbij een werknemer een zware elektrische schok kreeg (elektrocutie). Tweemaal gebeurde dat door werk aan de bovenleiding, eenmaal door werk aan een grondkabel. De Inspectie SZW is in gesprek met de railinfrabranche om deze ongevallen terug te brengen.

De ILT voerde afgelopen jaar 91 risicogerichte inspecties uit op werkzaamheden aan het spoor. Van deze inspecties was 70 procent in orde. In 2015 was dat 68 procent, in 2014 73 procent en in 2013 67 procent. Hieruit blijkt dat de situatie de afgelopen jaren nauwelijks is verbeterd. De resultaten zijn overigens indicatief. Het aantal inspecties is zeer gering, afgezet tegen het totaal aantal uitgevoerde werkzaamheden.

De ILT inspecteerde ook 30 verschillende bedrijven die aan het spoor werken. Bij de bedrijven die door ProRail erkend zijn was 74 procent van de inspecties in orde; bij de niet erkende bedrijven slechts 33 procent. Hierin is de afgelopen jaren geen verbetering zichtbaar. De ILT spoort ProRail aan om beter toezicht te houden op de werkzaamheden langs de rails, vooral op bedrijven die in onderaanneming werken, niet aan spoor gelieerd zijn en weinig kennis van zaken hebben.

Documenten
Factsheet inspectie baanwerken 2016



Deel dit artikel:                   





Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Proef met camera’s bij twee overwegen
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Veiligheid bij werk aan spoor verbetert nauwelijks
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
ProRail organiseert Innovatiefestival als afsluiting ExploRail
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht








[Banners]