Nieuwsbericht | Datum: 05-09-2017


Veiligheid bij werk aan spoor verbetert nauwelijks




De veiligheid voor mensen die aan het spoor werken is de afgelopen vier jaar nauwelijks verbeterd. In 2016 deden zich weer aanrijdingen en zware elektrische schokken voor. Eén baanwerker verongelukte dodelijk. Ook het spoorverkeer liep gevaar. Dit blijkt uit een overzicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW).

Afgelopen jaar vonden vijf ernstige aanrijdingen plaats. Tweemaal tussen een trein en een baanwerker. Daarbij kwam één baanwerker om het leven, in oktober 2016 in Meteren. Tweemaal was er een aanrijding met een graafmachine en eenmaal met een hoogwerker. De inspecties dringen er bij de railinfrabranche op aan om met maatregelen te komen.

De Inspectie SZW ontving in 2016 drie meldingen van ongevallen waarbij een werknemer een zware elektrische schok kreeg (elektrocutie). Tweemaal gebeurde dat door werk aan de bovenleiding, eenmaal door werk aan een grondkabel. De Inspectie SZW is in gesprek met de railinfrabranche om deze ongevallen terug te brengen.

De ILT voerde afgelopen jaar 91 risicogerichte inspecties uit op werkzaamheden aan het spoor. Van deze inspecties was 70 procent in orde. In 2015 was dat 68 procent, in 2014 73 procent en in 2013 67 procent. Hieruit blijkt dat de situatie de afgelopen jaren nauwelijks is verbeterd. De resultaten zijn overigens indicatief. Het aantal inspecties is zeer gering, afgezet tegen het totaal aantal uitgevoerde werkzaamheden.

De ILT inspecteerde ook 30 verschillende bedrijven die aan het spoor werken. Bij de bedrijven die door ProRail erkend zijn was 74 procent van de inspecties in orde; bij de niet erkende bedrijven slechts 33 procent. Hierin is de afgelopen jaren geen verbetering zichtbaar. De ILT spoort ProRail aan om beter toezicht te houden op de werkzaamheden langs de rails, vooral op bedrijven die in onderaanneming werken, niet aan spoor gelieerd zijn en weinig kennis van zaken hebben.

Documenten
Factsheet inspectie baanwerken 2016



Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]