Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-09-2017


Geen spanning bij werken aan de bovenleiding

Bron: ProRail



Vanaf 15 september 2017 wordt er niet langer onder hoogspanning gewerkt. Dit betekent dat de spanning van de bovenleiding wordt gehaald bij alle werkzaamheden aan de bovenleiding. Dit is een belangrijke stap in de arbeidsveiligheid voor werknemers in de railinfra.

In een gezamenlijk programma hebben BAM Railinfra, StruktonRail, VolkerRail en ProRail gewerkt aan dit mooie resultaat. De afbouw van het werken onder hoogspanning ging een stuk sneller dan was gedacht. Dit is onder andere te danken aan de goede samenwerking. De volledige afbouw is ruim een jaar eerder dan gepland.

Veiligheid vs beschikbaarheid
Een terugkerend dilemma bij werkzaamheden is de veiligheid van de baanwerkers tegenover de beschikbaarheid van de railinfra. Hiervoor zijn verschillende maatregelen genomen. Dankzij nieuwe technische mogelijkheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de benodigde tijd om de bovenleiding te schakelen flink terug te brengen. ProRail gaat ook na dit programma door met het verbeteren van de verhouding tussen bruto-netto werktijd gebruik makend van de laatste technieken.

Goede samenwerking
BAM Railinfra, StruktonRail en VolkerRail hebben een flink aandeel gehad in het succes. De Aannemers zijn gebiedsgewijs begonnen met spanningsloos werken. Daarnaast is er in de resterende gebieden gestuurd op de afbouw door heel feitelijk te kijken naar de inzetten en actief op zoek te gaan naar de mogelijkheden om werk slimmer voor te bereiden. De afbouw van de inzetten onder spanning ging sneller dan verwacht. Daarom is besloten om volledige afbouw ruim een jaar eerder dan gepland vorm te geven.

Veiligheid baanwerkers 2016
Voor ProRail is de veiligheid van baanwerkers het belangrijkste. In 2016 waren er vijf meldingen van ernstige aanrijdingen. Tweemaal was er een aanrijding tussen een trein en een baanwerker, waarbij één baanwerker om het leven kwam. Driemaal was er een aanrijding tussen een trein en (baanwerk)materieel (eenmaal een hoogwerker en tweemaal een minigraver). Het aantal bijna-aanrijdingen laat sinds 2008 ieder jaar een daling zien. Uit de risico-gestuurde inspecties van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt verder dat de naleving van regelgeving licht is gestegen. De ILT heeft in 2016 vier keer een boete opgelegd aan een aannemer van ProRail en 23 maal een waarschuwing afgegeven.

Extra maatregelen
ProRail onderschrijft de grote lijn in de bevindingen van de inspectiediensten. Net zoals de inspectiediensten is ProRail van mening dat het huidige gebruik van Digitaal VeiligheidsPaspoort (DVP) dagpassen verbeterd moet worden. In de tweede helft van 2017 wordt het uitgifte- en registratieproces hiervan aangescherpt. Ook is de naleving van de veiligheidsregels nog steeds onvoldoende. Daarom gaan RailAlert en ProRail dit jaar nog strenger handhaven. Zo zijn er dit jaar vier inspecteurs aangesteld die zich volledig richten op de naleving van de veiligheidsregels. In de loop van dit jaar wordt dit team uitgebreid naar acht inspecteurs.

Veilig werken
Ondanks de mogelijkheden die wij zien voor verbetering, geldt dat het huidige veiligheidsniveau voor baanwerkers in Nederland hoog is. ProRail gaat voor een veilig spoor zonder ongevallen. Óok voor de mensen die op en rond het spoor werken. Samen met onze aannemers zorgen we dat niemand daarbij onnodig risico loopt. Zo hebben we als spoorbranche gezamenlijk afspraken gemaakt over veilig werken. We bekijken zorgvuldig of het treinverkeer tijdens werkzaamheden moet worden aangepast en nemen maatregelen waarmee de veiligheid van baanwerkers verder verbeterd wordt.



Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]