Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-09-2017


Geen spanning bij werken aan de bovenleiding

Bron: ProRail



Vanaf 15 september 2017 wordt er niet langer onder hoogspanning gewerkt. Dit betekent dat de spanning van de bovenleiding wordt gehaald bij alle werkzaamheden aan de bovenleiding. Dit is een belangrijke stap in de arbeidsveiligheid voor werknemers in de railinfra.

In een gezamenlijk programma hebben BAM Railinfra, StruktonRail, VolkerRail en ProRail gewerkt aan dit mooie resultaat. De afbouw van het werken onder hoogspanning ging een stuk sneller dan was gedacht. Dit is onder andere te danken aan de goede samenwerking. De volledige afbouw is ruim een jaar eerder dan gepland.

Veiligheid vs beschikbaarheid
Een terugkerend dilemma bij werkzaamheden is de veiligheid van de baanwerkers tegenover de beschikbaarheid van de railinfra. Hiervoor zijn verschillende maatregelen genomen. Dankzij nieuwe technische mogelijkheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de benodigde tijd om de bovenleiding te schakelen flink terug te brengen. ProRail gaat ook na dit programma door met het verbeteren van de verhouding tussen bruto-netto werktijd gebruik makend van de laatste technieken.

Goede samenwerking
BAM Railinfra, StruktonRail en VolkerRail hebben een flink aandeel gehad in het succes. De Aannemers zijn gebiedsgewijs begonnen met spanningsloos werken. Daarnaast is er in de resterende gebieden gestuurd op de afbouw door heel feitelijk te kijken naar de inzetten en actief op zoek te gaan naar de mogelijkheden om werk slimmer voor te bereiden. De afbouw van de inzetten onder spanning ging sneller dan verwacht. Daarom is besloten om volledige afbouw ruim een jaar eerder dan gepland vorm te geven.

Veiligheid baanwerkers 2016
Voor ProRail is de veiligheid van baanwerkers het belangrijkste. In 2016 waren er vijf meldingen van ernstige aanrijdingen. Tweemaal was er een aanrijding tussen een trein en een baanwerker, waarbij één baanwerker om het leven kwam. Driemaal was er een aanrijding tussen een trein en (baanwerk)materieel (eenmaal een hoogwerker en tweemaal een minigraver). Het aantal bijna-aanrijdingen laat sinds 2008 ieder jaar een daling zien. Uit de risico-gestuurde inspecties van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt verder dat de naleving van regelgeving licht is gestegen. De ILT heeft in 2016 vier keer een boete opgelegd aan een aannemer van ProRail en 23 maal een waarschuwing afgegeven.

Extra maatregelen
ProRail onderschrijft de grote lijn in de bevindingen van de inspectiediensten. Net zoals de inspectiediensten is ProRail van mening dat het huidige gebruik van Digitaal VeiligheidsPaspoort (DVP) dagpassen verbeterd moet worden. In de tweede helft van 2017 wordt het uitgifte- en registratieproces hiervan aangescherpt. Ook is de naleving van de veiligheidsregels nog steeds onvoldoende. Daarom gaan RailAlert en ProRail dit jaar nog strenger handhaven. Zo zijn er dit jaar vier inspecteurs aangesteld die zich volledig richten op de naleving van de veiligheidsregels. In de loop van dit jaar wordt dit team uitgebreid naar acht inspecteurs.

Veilig werken
Ondanks de mogelijkheden die wij zien voor verbetering, geldt dat het huidige veiligheidsniveau voor baanwerkers in Nederland hoog is. ProRail gaat voor een veilig spoor zonder ongevallen. Óok voor de mensen die op en rond het spoor werken. Samen met onze aannemers zorgen we dat niemand daarbij onnodig risico loopt. Zo hebben we als spoorbranche gezamenlijk afspraken gemaakt over veilig werken. We bekijken zorgvuldig of het treinverkeer tijdens werkzaamheden moet worden aangepast en nemen maatregelen waarmee de veiligheid van baanwerkers verder verbeterd wordt.



Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]