Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-09-2017


Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor

Bron: NS



NS en ProRail breiden het aantal geltreinen uit om herfsthinder voor reizigers te beperken. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. Het aantal geltreinen hebben we dit jaar uitgebreid van 10 naar 12. Vanaf 9 oktober 2017 gaan ze weer rijden.

Nu de bladeren weer van de bomen vallen, kunnen de sporen glad worden, vooral als er ook sprake is van regen of mist. Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie. NS heeft extra medewerkers achter de hand om – indien nodig in ploegendiensten – deze wielen te repareren. Een typische Hollandse oplossing voor het Hollandse weer? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Ierland en Groot-Brittannië.




Hoe werken de geltreinen
De geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden (bekijk de vlog). ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPRS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties - Eindhoven, Roosendaal en twee in Amersfoort 2x -in het land en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig.

Welke schade kunnen de wielen krijgen?
Vooral door het slippen bij het remmen beschadigen de wielen. Deze moeten dan snel naar de werkplaats voor reparatie. Het gevolg is dat deze treinen tijdelijk niet kunnen rijden, wat zorgt voor kortere treinen of een langere reistijd voor reizigers. NS heeft op diverse plaatsen in het land werkplaatsen waar wielen weer rond kunnen worden geslepen. NS heeft extra medewerkers ingezet om de treinen snel terug op het spoor te krijgen.

Minuutje extra
Naast het rijden van geltreinen, zijn in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS.

Naast de genoemde maatregelen zorgt ProRail er ook voor dat bomen gesnoeid worden en dat er extra storingsploegen paraat staan bij bijvoorbeeld verwachte storm. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail klaar om eventuele bomen en takken van het spoor te halen.

Meer informatie
Lees hier over de maatregelen die NS en ProRail nemen



Deel dit artikel:                   





Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Proef met camera’s bij twee overwegen
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Veiligheid bij werk aan spoor verbetert nauwelijks
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
ProRail organiseert Innovatiefestival als afsluiting ExploRail
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht








[Banners]