Nieuwsbericht | Datum: 29-09-2017


Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied




De kwaliteit van de internationale treinverbinding Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Berlijn kan worden verbeterd. Dit is een van de uitkomsten van een aantal verkennende studies naar verbetering van het grensoverschrijdend treinvervoer voor personen in het Euregiogebied. Voor de korte termijn kan met nieuw treinmaterieel de stop in Bad Bentheim aanzienlijk worden ingekort. Gesprekken hierover en over de frequentieverhoging zijn momenteel gaande tussen de regionale overheden en NS/DB. Voor de langere termijn zijn snelheidsverhogende maatregelen denkbaar. Een kansrijke verbetering aan Duitse zijde is de verhoging van de maximumsnelheid tot 160 km per uur tussen Löhne en Bad Bentheim en een mogelijke aanpassing van de route binnen Nederland via de Hanzelijn.

Verbinding Münster-Enschede
Voor de treinverbinding Münster-Enschede is gekeken naar de mogelijkheid van elektrificatie van het traject waar momenteel nog dieseltreinen worden ingezet. Op delen van het traject tussen Enschede en Münster dreigt de zitplaatscapaciteit in de treinen te krap te worden en zijn perrons te klein om extra treinstellen aan elkaar te koppelen. Om ander treinmaterieel (dubbeldekkers) te kunnen inzetten is elektrificatie noodzakelijk. De kosten hiervoor worden geschat op € 76 mln.

Verder is onderzocht of het doorrijden van de trein uit Münster via Enschede richting Zwolle meerwaarde heeft. Uit een eerste analyse blijkt dat door deze maatregel het aantal reizigers dat over de grens reist met 40.000 per jaar zal toenemen.

Verbinding Emmen-Bad Bentheim
Eind 2018 wordt de treinverbinding Bad Bentheim-Neuenhaus weer in gebruik genomen voor het personenvervoer. In 1974 reden daar voor het laatst personentreinen. Om de aantrekkelijkheid van die verbinding te vergroten is de haalbaarheid van het doortrekken naar Coevorden en Emmen onderzocht. Uit een eerste analyse blijkt dat het doortrekken ruim 1.500 extra reizigers per dag op levert.

Luchthaven Münster-Osnabrück
Tenslotte is gekeken naar de mogelijkheden om de bereikbaarheid van luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) met het openbaar vervoer vanuit Twente te verbeteren. Door de komst van de regionale trein Hengelo-Bielefeld per 10 december 2017 is er vanaf station Ibbenbüren met een overstap op buslijn 50 een verbinding naar FMO.

Goede bereikbaarheid
De provincie Overijssel is de leadpartner van de verkenning die uitgevoerd is het kader van het Interregproject SpoorRegio. Gedeputeerde Boerman, verantwoordelijk voor mobiliteit in Overijssel: “Goede grensoverschrijdende spoorverbindingen zijn belangrijk voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Ook voor het Euregiogebied zijn internationale verbindingen belangrijk om optimaal te kunnen functioneren. De komende periode bekijken we met de bij het project betrokken partners en de vervoerders welke maatregelen kansrijk zijn. Hiervoor worden verschillende haalbaarheidsstudies voor verricht.”

Naast de provincie Overijssel zijn Bentheimer Eisenbahn, Zweckverband SPNV Münsterland, IHK Nord Westfalen, IHK Osnabrück-Emsland-Grafschaft Bentheim, Landkreis Grafschaft Bentheim, Landkreis Osnabrück, provincie Drenthe, Regio Twente, Stadt Münster, Stadt Osnabrück partners in het project

De rapportages van de verkennende studies zijn te downloaden via de website van Euregio: www.euregio.eu/nl/wonen-infrastructuur/verkeer/projecten/euregio-spoorregio

Euregio
In het Euregiogebied liggen belangrijke stedelijke gebieden als Münster (308.000 inwoners), Netwerkstad Twente (bestaande uit Enschede, Hengelo, Borne, Oldenzaal en Almelo: met ca. 369.000 inwoners), Stad en Landkreis Osnabrück (513.000 inwoners), Landkreis Grafschaft Bentheim (135.000 inwoners), Kreis Steinfurt (440.000 inwoners), Kreis Borken (365.500 inwoners), de regio Emmen/Coevorden (100.000 inwoners) en Zwolle (120.000 inwoners).

Het studieproject SpoorRegio is in het kader van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland uitgevoerd en door de Europese Unie, het Nederlandse ministerie van Economische Zaken, het Ministerium für Wirtschaft, Energie, Industrie, Mittelstand und Handwerk des Landes Nordrhein-Westfalen en de Niedersächsische Staatskanzlei financieel ondersteund.




Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]