Nieuwsbericht | Datum: 29-09-2017


Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied




De kwaliteit van de internationale treinverbinding Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Berlijn kan worden verbeterd. Dit is een van de uitkomsten van een aantal verkennende studies naar verbetering van het grensoverschrijdend treinvervoer voor personen in het Euregiogebied. Voor de korte termijn kan met nieuw treinmaterieel de stop in Bad Bentheim aanzienlijk worden ingekort. Gesprekken hierover en over de frequentieverhoging zijn momenteel gaande tussen de regionale overheden en NS/DB. Voor de langere termijn zijn snelheidsverhogende maatregelen denkbaar. Een kansrijke verbetering aan Duitse zijde is de verhoging van de maximumsnelheid tot 160 km per uur tussen Löhne en Bad Bentheim en een mogelijke aanpassing van de route binnen Nederland via de Hanzelijn.

Verbinding Münster-Enschede
Voor de treinverbinding Münster-Enschede is gekeken naar de mogelijkheid van elektrificatie van het traject waar momenteel nog dieseltreinen worden ingezet. Op delen van het traject tussen Enschede en Münster dreigt de zitplaatscapaciteit in de treinen te krap te worden en zijn perrons te klein om extra treinstellen aan elkaar te koppelen. Om ander treinmaterieel (dubbeldekkers) te kunnen inzetten is elektrificatie noodzakelijk. De kosten hiervoor worden geschat op € 76 mln.

Verder is onderzocht of het doorrijden van de trein uit Münster via Enschede richting Zwolle meerwaarde heeft. Uit een eerste analyse blijkt dat door deze maatregel het aantal reizigers dat over de grens reist met 40.000 per jaar zal toenemen.

Verbinding Emmen-Bad Bentheim
Eind 2018 wordt de treinverbinding Bad Bentheim-Neuenhaus weer in gebruik genomen voor het personenvervoer. In 1974 reden daar voor het laatst personentreinen. Om de aantrekkelijkheid van die verbinding te vergroten is de haalbaarheid van het doortrekken naar Coevorden en Emmen onderzocht. Uit een eerste analyse blijkt dat het doortrekken ruim 1.500 extra reizigers per dag op levert.

Luchthaven Münster-Osnabrück
Tenslotte is gekeken naar de mogelijkheden om de bereikbaarheid van luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) met het openbaar vervoer vanuit Twente te verbeteren. Door de komst van de regionale trein Hengelo-Bielefeld per 10 december 2017 is er vanaf station Ibbenbüren met een overstap op buslijn 50 een verbinding naar FMO.

Goede bereikbaarheid
De provincie Overijssel is de leadpartner van de verkenning die uitgevoerd is het kader van het Interregproject SpoorRegio. Gedeputeerde Boerman, verantwoordelijk voor mobiliteit in Overijssel: “Goede grensoverschrijdende spoorverbindingen zijn belangrijk voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Ook voor het Euregiogebied zijn internationale verbindingen belangrijk om optimaal te kunnen functioneren. De komende periode bekijken we met de bij het project betrokken partners en de vervoerders welke maatregelen kansrijk zijn. Hiervoor worden verschillende haalbaarheidsstudies voor verricht.”

Naast de provincie Overijssel zijn Bentheimer Eisenbahn, Zweckverband SPNV Münsterland, IHK Nord Westfalen, IHK Osnabrück-Emsland-Grafschaft Bentheim, Landkreis Grafschaft Bentheim, Landkreis Osnabrück, provincie Drenthe, Regio Twente, Stadt Münster, Stadt Osnabrück partners in het project

De rapportages van de verkennende studies zijn te downloaden via de website van Euregio: www.euregio.eu/nl/wonen-infrastructuur/verkeer/projecten/euregio-spoorregio

Euregio
In het Euregiogebied liggen belangrijke stedelijke gebieden als Münster (308.000 inwoners), Netwerkstad Twente (bestaande uit Enschede, Hengelo, Borne, Oldenzaal en Almelo: met ca. 369.000 inwoners), Stad en Landkreis Osnabrück (513.000 inwoners), Landkreis Grafschaft Bentheim (135.000 inwoners), Kreis Steinfurt (440.000 inwoners), Kreis Borken (365.500 inwoners), de regio Emmen/Coevorden (100.000 inwoners) en Zwolle (120.000 inwoners).

Het studieproject SpoorRegio is in het kader van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland uitgevoerd en door de Europese Unie, het Nederlandse ministerie van Economische Zaken, het Ministerium für Wirtschaft, Energie, Industrie, Mittelstand und Handwerk des Landes Nordrhein-Westfalen en de Niedersächsische Staatskanzlei financieel ondersteund.




Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]