Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-10-2017


NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity

Bron: NS



In de zomer van 2016 heeft NS 79 nieuwe Intercity’s besteld bij fabrikant Alstom. Sindsdien is er hard gewerkt aan het ontwerp van de trein, in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers. Vandaag presenteert NS de mockup van de nieuwe Intercity, een schaalmodel op ware grootte die een goede indruk geeft hoe de trein er straks uit gaat zien en wat reizigers kunnen verwachten in de nieuwe Intercity.

Virtuele tour
Geinteresseerden kunnen de trein nu van binnen zien met de virtuele tour.



Reisbeleving
Onze reiziger werkt, leest of kijkt naar buiten en wil graag lekker zitten, dus het zitcomfort speelt een hele belangrijke rol. Daarom zijn reizigers betrokken bij het ontwerp via het Trein Test Team: een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen. Meerdere stoelen zijn door hen getest en beoordeeld. Het Trein Test Team heeft ook gekeken naar de indeling in verschillende zones, de kunst en de verdere inrichting van de reizigersruimtes.

Nadat het definitief ontwerp is vastgesteld, wordt een serie testtreinen gebouwd om verschillende tests uit te voeren in binnen- en buitenland. Ondertussen worden duizenden monteurs, conducteurs, technici en machinisten opgeleid om vanaf 2021 de trein stapsgewijs te kunnen introduceren.

Enkele kenmerken van de nieuwe intercity’s:
  • 79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.
  • Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.
  • ‘ Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.
  • Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.
Update 03 oktober 2017 14.00 uur
In Telegraaf is vandaag aandacht besteed aan de komst van de nieuwe Intercity. We vonden het een heel leuk artikel. Maar om teleurstellingen of misverstanden te voorkomen, moeten we één dingetje echt recht zetten. In de kop van het artikel staat dat NS met de komst van de nieuwe treinen een “zitplaatsgarantie” biedt. Dit is niet zo.

Graag leggen we uit hoe het zit. NS investeert de komende jaren 2,5 miljard euro in nieuwe treinen. Dat doen we zodat steeds meer mensen met de trein kunnen. De nieuwe Intercity’s hebben in totaal 25.000 zitplaatsen. Zelfs dan kun je nooit 100% garanderen dat iedereen altijd een zitplaats heeft. Zeker in de spits zal het druk blijven, maar ook bij werkzaamheden of evenementen kan het soms heel druk zijn. Juist dan doen er alles aan om de hinder voor onze reizigers te beperken, onder meer door goede alternatieven en reisinformatie te bieden.




Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]