Bron: Siemens Nederland
Nieuwsbericht | Datum: 04-10-2017


Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland




De Vectron MS locomotief van Siemens is definitief toegelaten op het Nederlandse spoor. Na een uitgebreid en langdurig testprogramma heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de toelating onlangs afgegeven. Nederland is daarmee het achttiende Europese land waar de Vectron locomotief op het spoornetwerk mag rijden. “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Siemens in Nederland voor het bedienen van de gehele Rijn-Alpen Corridor”, aldus Bart Smolders, directeur van de divisie Mobility van Siemens.

De Vectron locomotief werd zeven jaar geleden gepresenteerd op de railbeurs Innotrans in Berlijn. Sinds die introductie zijn er in Europa meer dan zeshonderd locomotieven aan 33 klanten verkocht Daarvan zijn er al 330 in bedrijf, die inmiddels 90 miljoen kilometer hebben afgelegd. Van deze loc’s zijn er 121 geschikt om op het Nederlandse spoor te rijden.

Tractie en beveiliging
De Vectron MS locomotief is geschikt voor zowel voltages van 15 en 25 kV wisselspanning (AC) als 1,5 en 3 kV gelijkspanning (DC), waarmee op zowel traditioneel als op de nieuwste sporen gereden kan worden. De locomotief is voorzien van onder andere de beveiligingssystemen ERTMS en ATB.

De grote voordelen van de Vectron locomotief is de bewezen hogere betrouwbaarheid, lager energieverbruik en de topsnelheid van 160/200 km/h en daardoor geschikt voor zowel goederen- als personenvervoer. Ook de onderhoudsintervallen zijn lager dan bij andere loc’s waardoor de beschikbaarheid hoger is. Daarnaast is een groot voordeel dat de Vectron bij grensovergangen rijdend kan overschakelen op het systeem van het land dat wordt binnen gereden, waarmee tijdswinst wordt geboekt.

Hoge verwachtingen
“We hebben hoge verwachtingen van onze Vectron voor de Nederlandse markt”, aldus directeur Bart Smolders. “Het mooie is dat destijds bij het ontwerp veel gebruik gemaakt is van kennis en wensen van machinisten. Het succes van de locomotief is al in meerdere landen bewezen, waarmee Siemens voor de Nederlandse vervoerders grenzeloos vervoer door Europa makkelijker maakt.”

Met de toelating in Nederland kan de Vectron nu opereren in achttien Europese landen. De Vectron had al toelating voor Bulgarije, Duitsland, Finland, Hongarije, Italië, Kroatië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Meer informatie
Meer informatie over de Vectron locomotief vindt u op de website van Siemens



Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]