Nieuwsbericht | Datum: 05-10-2017


17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland




Stationsgebieden in Noord-Holland aantrekkelijker en beter toegankelijk maken. Daarvoor stellen Gedeputeerde Staten bijna 17 miljoen beschikbaar.

De vraag naar woningen is groot in Noord-Holland. Om hieraan te voldoen moet er de komende jaren een groot aantal woningen bijkomen. Goed bereikbare stationsgebieden, met winkels en voorzieningen in de buurt, zijn daar goede locaties voor. De provincie streeft er naar dat nieuwe ontwikkelingen vooral bij deze OV-knooppunten plaatsvinden. Gedeputeerde Staten willen deze gebieden daarom nog toegankelijker en aantrekkelijker maken. Zij vragen Provinciale Staten in te stemmen met het vrijmaken van € 8,8 miljoen voor OV-knooppuntontwikkeling in Noord-Holland. Daarmee komt in totaal € 16,75 miljoen beschikbaar voor projecten die daar aan bijdragen.

Grote vraag naar woningen
Vooral rond Amsterdam is de bevolkingsgroei hoog en moeten er veel woningen bijkomen. Oorzaken zijn de relatief jonge bevolking en de concentratie van werk in deze regio. Voor heel Noord-Holland ligt de woningbouwopgave tot 2040 op 212.000 woningen. Binnenstedelijk liggen er nog veel kansen voor gemeenten om woningbouw te realiseren. Bijvoorbeeld door transformatie van kantoren en bedrijventerreinen. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen graag binnenstedelijk willen wonen. Gedeputeerde Joke Geldhof (Ruimtelijke ordening en Wonen): “Als we er voor zorgen dat nieuwe woningen, voorzieningen en bedrijven vooral terechtkomen in aantrekkelijke en goed bereikbare stationsomgevingen, dan gebruiken we de ruimte rondom ov-knooppunten zo efficiënt mogelijk. Daar komt bij dat we ook ons waardevolle landschap sparen.”

OV-knooppuntontwikkeling
De provincie Noord-Holland wil samen met gemeenten werken aan aantrekkelijke stationsgebieden en een uitstekend vestigingsklimaat. Door de nabijheid van landschap en natuur hebben de steden in Noord-Holland een sterke concurrentiepositie. Door vooral rond stations te bouwen en geen nieuwe uitleglocaties aan te leggen blijft dit landschap behouden. Veel stations hebben door hun ligging ook een grote potentie als toegangspoort naar recreatiegebieden.



Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]