Nieuwsbericht | Datum: 05-10-2017


17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland




Stationsgebieden in Noord-Holland aantrekkelijker en beter toegankelijk maken. Daarvoor stellen Gedeputeerde Staten bijna 17 miljoen beschikbaar.

De vraag naar woningen is groot in Noord-Holland. Om hieraan te voldoen moet er de komende jaren een groot aantal woningen bijkomen. Goed bereikbare stationsgebieden, met winkels en voorzieningen in de buurt, zijn daar goede locaties voor. De provincie streeft er naar dat nieuwe ontwikkelingen vooral bij deze OV-knooppunten plaatsvinden. Gedeputeerde Staten willen deze gebieden daarom nog toegankelijker en aantrekkelijker maken. Zij vragen Provinciale Staten in te stemmen met het vrijmaken van € 8,8 miljoen voor OV-knooppuntontwikkeling in Noord-Holland. Daarmee komt in totaal € 16,75 miljoen beschikbaar voor projecten die daar aan bijdragen.

Grote vraag naar woningen
Vooral rond Amsterdam is de bevolkingsgroei hoog en moeten er veel woningen bijkomen. Oorzaken zijn de relatief jonge bevolking en de concentratie van werk in deze regio. Voor heel Noord-Holland ligt de woningbouwopgave tot 2040 op 212.000 woningen. Binnenstedelijk liggen er nog veel kansen voor gemeenten om woningbouw te realiseren. Bijvoorbeeld door transformatie van kantoren en bedrijventerreinen. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen graag binnenstedelijk willen wonen. Gedeputeerde Joke Geldhof (Ruimtelijke ordening en Wonen): “Als we er voor zorgen dat nieuwe woningen, voorzieningen en bedrijven vooral terechtkomen in aantrekkelijke en goed bereikbare stationsomgevingen, dan gebruiken we de ruimte rondom ov-knooppunten zo efficiënt mogelijk. Daar komt bij dat we ook ons waardevolle landschap sparen.”

OV-knooppuntontwikkeling
De provincie Noord-Holland wil samen met gemeenten werken aan aantrekkelijke stationsgebieden en een uitstekend vestigingsklimaat. Door de nabijheid van landschap en natuur hebben de steden in Noord-Holland een sterke concurrentiepositie. Door vooral rond stations te bouwen en geen nieuwe uitleglocaties aan te leggen blijft dit landschap behouden. Veel stations hebben door hun ligging ook een grote potentie als toegangspoort naar recreatiegebieden.



Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]