Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-10-2017


Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd

Bron: ProRail



Unieke samenwerking ProRail en Yara Sluiskil voor veiligheid op het spoor

Woensdagochtend 11 oktober 2017 heeft ProRail nieuwe blusvoorzieningen op emplacement Axel in gebruik genomen. Voor dit emplacement is een vergunning van kracht voor activiteiten met wagons die beladen zijn met gevaarlijke stoffen. Samen met de veiligheidsregio, brandweer en naastgelegen kunstmestfabrikant Yara Sluiskil is hard gewerkt aan de realisatie van bluswater- en bereikbaarheidsvoorzieningen voor incidentenbestrijding.

ProRail heeft de verantwoordelijkheid om de omgeving, werknemers en het milieu te beschermen tegen de gevolgen van incidenten en ongevallen met gevaarlijke stoffen op emplacementen. Om deze incidenten te bestrijden, is het noodzakelijk dat er blusvoorzieningen en calamiteitenwegen aanwezig zijn. Deze voorzieningen stellen de brandweer in staat bij een calamiteit snel en doelmatig op te treden. Bij het emplacement Axel-aansluiting, zuidelijk van Terneuzen, bleek geen geschikt oppervlaktewater in de buurt en de bodemstructuur maakte de aanleg van geboorde putten onmogelijk. In 2014 is daarom de eerste stap gezet tot samenwerking met Yara Sluiskil.

Water uit het kanaal
Yara heeft op het terrein twee ringleidingen onder druk liggen, gevoed door een pompstation met overdruk. De ringleidingen worden voorzien van water uit het kanaal Gent–Terneuzen. De samenwerking heeft er toe geleid dat er goede afspraken zijn gemaakt tussen ProRail, Yara en de brandweer om de bestaande brandblus- en bereikbaarheidsvoorzieningen van Yara uit te breiden richting het emplacement. In 2016 is gestart met het aanleggen van de voorzieningen. ProRail heeft vanaf de leidingen een aantal aftakkingen gemaakt en beide ringleidingen met elkaar verbonden. De betreffende voorzieningen bevinden zich op het terrein van Yara. In het bestaande hek van Yara zijn poorten met sleutelbuizen geplaatst. Een extra aangelegde ontsluitingsweg, parallel aan het emplacement, zorgt voor een goede bereikbaarheid.

Live demonstratie
Vanochtend hebben regiodirecteur Inés Plasmans van ProRail en directeur Jon Sletten van Yara de blusvoorzieningen in gebruik genomen tegen de achtergrond van een live demonstratie van de bedrijfsbrandweer van Yara. De unieke Publiek-Private-Samenwerking heeft er toe geleid dat de voorzieningen geheel worden overgedragen aan Yara. Tussen ProRail en Yara zijn over een lange periode afspraken gemaakt over het beheer en onderhoud. Beide partijen kijken terug op een uitstekende samenwerking.

Technische kenmerken
  • Capaciteit en druk: De voorzieningen genereren gegarandeerd een minimale capaciteit van 90 3m per afnamepunt
  • Type blusvoorziening: Natte blusleiding aansluiting bij Yara Nederland
  • Aantal: 5
  • Afstand brandkranen (hydranten): 200-250 meter
  • Bereikbaarheid: Bereikbaarheid via bestaande calamiteitenweg. Tevens uitgebreid met calamiteitenweg langs Yara-ProRail voorziening.
  • Borging onderhoud: Yara Sluiskil


Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]