Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-10-2017


Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd

Bron: ProRail



Unieke samenwerking ProRail en Yara Sluiskil voor veiligheid op het spoor

Woensdagochtend 11 oktober 2017 heeft ProRail nieuwe blusvoorzieningen op emplacement Axel in gebruik genomen. Voor dit emplacement is een vergunning van kracht voor activiteiten met wagons die beladen zijn met gevaarlijke stoffen. Samen met de veiligheidsregio, brandweer en naastgelegen kunstmestfabrikant Yara Sluiskil is hard gewerkt aan de realisatie van bluswater- en bereikbaarheidsvoorzieningen voor incidentenbestrijding.

ProRail heeft de verantwoordelijkheid om de omgeving, werknemers en het milieu te beschermen tegen de gevolgen van incidenten en ongevallen met gevaarlijke stoffen op emplacementen. Om deze incidenten te bestrijden, is het noodzakelijk dat er blusvoorzieningen en calamiteitenwegen aanwezig zijn. Deze voorzieningen stellen de brandweer in staat bij een calamiteit snel en doelmatig op te treden. Bij het emplacement Axel-aansluiting, zuidelijk van Terneuzen, bleek geen geschikt oppervlaktewater in de buurt en de bodemstructuur maakte de aanleg van geboorde putten onmogelijk. In 2014 is daarom de eerste stap gezet tot samenwerking met Yara Sluiskil.

Water uit het kanaal
Yara heeft op het terrein twee ringleidingen onder druk liggen, gevoed door een pompstation met overdruk. De ringleidingen worden voorzien van water uit het kanaal Gent–Terneuzen. De samenwerking heeft er toe geleid dat er goede afspraken zijn gemaakt tussen ProRail, Yara en de brandweer om de bestaande brandblus- en bereikbaarheidsvoorzieningen van Yara uit te breiden richting het emplacement. In 2016 is gestart met het aanleggen van de voorzieningen. ProRail heeft vanaf de leidingen een aantal aftakkingen gemaakt en beide ringleidingen met elkaar verbonden. De betreffende voorzieningen bevinden zich op het terrein van Yara. In het bestaande hek van Yara zijn poorten met sleutelbuizen geplaatst. Een extra aangelegde ontsluitingsweg, parallel aan het emplacement, zorgt voor een goede bereikbaarheid.

Live demonstratie
Vanochtend hebben regiodirecteur Inés Plasmans van ProRail en directeur Jon Sletten van Yara de blusvoorzieningen in gebruik genomen tegen de achtergrond van een live demonstratie van de bedrijfsbrandweer van Yara. De unieke Publiek-Private-Samenwerking heeft er toe geleid dat de voorzieningen geheel worden overgedragen aan Yara. Tussen ProRail en Yara zijn over een lange periode afspraken gemaakt over het beheer en onderhoud. Beide partijen kijken terug op een uitstekende samenwerking.

Technische kenmerken
  • Capaciteit en druk: De voorzieningen genereren gegarandeerd een minimale capaciteit van 90 3m per afnamepunt
  • Type blusvoorziening: Natte blusleiding aansluiting bij Yara Nederland
  • Aantal: 5
  • Afstand brandkranen (hydranten): 200-250 meter
  • Bereikbaarheid: Bereikbaarheid via bestaande calamiteitenweg. Tevens uitgebreid met calamiteitenweg langs Yara-ProRail voorziening.
  • Borging onderhoud: Yara Sluiskil


Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]