Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-10-2017


Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor

Bron: ProRail



ProRail heeft de Servicedesk Basisnet geopend. Vervoerders en verladers kunnen hier terecht met vragen over het vervoer en de routering van gevaarlijke stoffen over het spoor. Doel is om vervoer van gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk via de Betuweroute te laten verlopen.

De Servicedesk zal naast het beantwoorden van vragen ook actief voorlichting gaan geven aan goederenvervoerders en verladers. De voorlichting is bedoeld om vervoerders in sommige gevallen alternatieve routes te laten overwegen. ProRail kan vervoerders overigens niet dwingen tot het kiezen van een specifieke route. Naast voorlichting krijgt de Servicedesk ook een belangrijke taak om de vervoersstromen gevaarlijke stoffen in beeld te brengen voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ook gemeenten en provincies worden geïnformeerd over de routering van gevaarlijke stoffen op het spoor.

InfoMil
De servicedesk is een samenwerking met het kenniscentrum InfoMil van Rijkswaterstaat, dat formeel aangesteld is voor voorlichting over Basisnet. Voor vragen over de wettelijke aspecten van Basisnet, blijft het kenniscentrum InfoMil het aanspreekpunt.

Veilige manier van transport
Het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor is naast een zeer duurzame ook één van de veiligste manieren van transport. Nederland is met haar druk bereden spoornet op het gebied van spoorveiligheid één van de best presterende landen. Aan het vervoer van gevaarlijke stoffen worden strenge internationale en nationale eisen gesteld, die de veiligheid van dit vervoer moeten garanderen.

Wet Basisnet
Het vervoer van gevaarlijke stoffen is vastgelegd in de wet Basisnet (link is external). Sinds 1 april 2015 is Basisnet van kracht op de weg, het water en het spoor. Met het Basisnet wordt een duurzaam evenwicht beoogd tussen het vervoer van gevaarlijke stoffen, ruimtelijke ontwikkelingen en veiligheid. Vervoerders moeten zich houden aan veiligheidseisen. Maar ook transportroutes en de nabije omgeving moeten aan speciale eisen voldoen.

Voor ieder spoortraject waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd, is in de Wet basisnet een 'risicoplafond' vastgesteld. Hiermee moeten alle vervoerders van gevaarlijke stoffen rekening houden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu monitort de risico's op basis van realisatiegegevens van ProRail, en kan waar nodig ingrijpen.

Meer informatie
Meer weten over veilig goederenvervoer per spoor? www.prorail.nl/spoorgoederenvervoer/veilig-goederenvervoer



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]