Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2017


ProRail blij met investeringen in het spoor

Bron: ProRail



Regeerakkoord Rutte III

Dinsdag 10 oktober 2017 is het regeerakkoord van kabinet Rutte III gepresenteerd. Daarin staat onder meer dat er meer geld wordt uitgetrokken voor spoor en het voornemen om ProRail om te vormen tot een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO). Dit laatste mag volgens het nieuwe kabinet geen gevolgen hebben voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van ProRail.

Blij met investeringen in het spoor
De bevolking en de economie groeien, daardoor groeit de vraag naar mobiliteit. Extra investeringen in openbaar vervoer en juichen we dan ook toe. Dit is hard nodig om knelpunten aan te pakken en Nederland in beweging te houden. ProRail wil het spoor toekomstbestendig maken. Dat vergt extra investeringen in een hogere bovenleidingspanning (3KV) en treinbeveiligingssysteem ERTMS. We zijn blij dat het kabinet dit onderkent en ook het goederenvervoer per spoor verder wil stimuleren.

Duurzaamheid
Het spoor, als meest duurzame vorm van gemotoriseerd vervoer, draagt ook nog eens bij aan het verduurzamen van de economie. Het spoor is een van de meest duurzame modaliteiten en verdient een serieuze kwaliteitsimpuls. Fantastisch dat dit nieuwe kabinet daarin investeert.

ZBO
In het regeerakkoord staat het voornemen om ProRail om te vormen tot een ZBO met eigen rechtspersoonlijkheid. Het nieuwe kabinet geeft aan dat de omvorming geen consequenties mag hebben voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden voor het personeel van ProRail.

Het omvormen van ProRail gaat niet over één nacht ijs en vraagt de grootst mogelijke zorgvuldigheid. De spoorwegwet moet worden aangepast, nieuwe wetgeving geschreven en bekrachtigd door de Tweede en Eerste Kamer. Ook moeten onze stakeholders goed meegenomen worden in dit proces. De transitie die volgt na de wetswijzigingen, zal ook nog enige tijd in beslag nemen.

Prestaties verbeterd
De afgelopen periode hebben wij laten zien dat onze prestaties op het Nederlandse spoor blijvend verbeteren, onder meer op het gebied van de punctualiteit. Die stijgende lijn houden we vast. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat medewerkers van ProRail, vervoerders, reizigers en verladers geen negatieve effecten ondervinden van de voorgenomen organsatieverandering en blijven 24/7 werken aan onze kernopdracht: het laten rijden van treinen.



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]