Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-10-2017


Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief

Bron: NS



De eerste testdagen met de tienminutentrein zijn soepel verlopen. Sinds september kunnen reizigers op woensdagen elke tien minuten een Intercity nemen tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten. Ook was het minder druk op de perrons. 90% van de reizigers is positief over de test met de tienminutentrein. Dat blijkt uit onderzoek onder 1300 treinreizigers dat onderzoeksbureau Citisens in opdracht van NS uitvoerde. 56% van de reizigers geeft aan zich niet meer bezig te houden met vertrektijden als de Intercity iedere tien minuten rijdt. Ze gaan dan gewoon naar het station. Hoewel het nog te vroeg is voor conclusies, zijn de eerste resultaten positief.

Meer flexibiliteit
Ook reizigers die een deel met de sprinter reizen zijn met 85% opvallend positief, ondanks het feit dat de tienminutentrein nog niet overal goed aansluit. Andere opvallende resultaten uit het onderzoek: 57% van de reizigers vind dat zij vaker een zitplaats hebben en 31% vindt dat dit hetzelfde is gebleven. 76% van de reizigers ervaart meer flexibiliteit en 70% neemt makkelijker een trein eerder of later. NS en ProRail zijn blij dat de test bij reizigers goed bevalt. Door elke tien minuten een Intercity te rijden, verandert ook de aansluiting en de overstap op bus of tram. Hoe dat uitpakt laten deze resultaten nog niet zien en moet blijken als in december de tienminutentrein elke dag gaat rijden.

Vinger aan de pols
Een team van NS en ProRail monitort de test nauwlettend. Doel van de testdagen is om te zien of het plan met zes treinen per uur, in de praktijk ook zo werkt. Ook in de spits met grote reizigersaantallen. Ook wilden we de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden testen, bijvoorbeeld bij stroringen of slecht weer.

De tienminutentrein rijdt 's woensdags van 7.00 tot 19.00 uur. Dat zijn in totaal 144 Intercity's. Mede dankzij de inzet van de medewerkers lukt het om volgens een vast ritme- elke tien minuten - te rijden. Net zoals op gewone dagen, is er tijdens de testdagen ook wel eens een verstoring of incident geweest. Tijdens de testdagen hadden we onder meer te maken met storm, spoorlopers, een vermoedelijke aanrijding (wat loos alarm bleek), een wisselstoring en een defecte trein. Ondanks dat lukte het om gemiddeld 141 van 144 Intercity's te rijden, een uitvalpercentage van ongeveer 2%, wat vergelijkbaar is met het landelijke gemiddelde. Daarbij is het tot dusverre gelukt om verstoringen goed te kunnen afhandelen en om snel weer terug komen in het 10-minuten-ritme. Dankzij het grotere aantal treinen, was de impact van de verstoringen voor reizigers kleiner dan op normale dagen. Het percentage treinen dat op tijd reed met een marge van 5 minuten was bij Intercity's 96,1% en bij Sprinters 94,7%

Cadans houden door te wisselen
Het tienminuten-ritme konden we onder meer vasthouden omdat verkeersleiders van ProRail achter de schermen een nieuwe werkwijze hanteren. Treinen worden met regelmaat ' gewisseld'. Hoe werkt dat? Als bij vertrek in Alkmaar de trein naar Maastricht 5 minuten vertraging of meer heeft, dan 'schuift' ProRail vanaf Amsterdam een andere trein in die al klaar stond in de dienstregeling om later te vertrekken richting Utrecht. Zo kunnen we toch de 10 minuten cadans handhaven. De vertraagde trein is pas daarna aan de beurt. In Eindhoven geldt dezelfde procedure. Deze constructie is tijdens de eerste dagen met succes toegepast. Reizigers merken daar trouwens weinig van. Voor hen is de trein gewoon op tijd, hooguit heeft de trein een andere eindbestemming in het verlengde van Amsterdam of Eindhoven.

NS en ProRail testen sinds 6 september iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen.


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]