Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-10-2017


Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief

Bron: NS



De eerste testdagen met de tienminutentrein zijn soepel verlopen. Sinds september kunnen reizigers op woensdagen elke tien minuten een Intercity nemen tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten. Ook was het minder druk op de perrons. 90% van de reizigers is positief over de test met de tienminutentrein. Dat blijkt uit onderzoek onder 1300 treinreizigers dat onderzoeksbureau Citisens in opdracht van NS uitvoerde. 56% van de reizigers geeft aan zich niet meer bezig te houden met vertrektijden als de Intercity iedere tien minuten rijdt. Ze gaan dan gewoon naar het station. Hoewel het nog te vroeg is voor conclusies, zijn de eerste resultaten positief.

Meer flexibiliteit
Ook reizigers die een deel met de sprinter reizen zijn met 85% opvallend positief, ondanks het feit dat de tienminutentrein nog niet overal goed aansluit. Andere opvallende resultaten uit het onderzoek: 57% van de reizigers vind dat zij vaker een zitplaats hebben en 31% vindt dat dit hetzelfde is gebleven. 76% van de reizigers ervaart meer flexibiliteit en 70% neemt makkelijker een trein eerder of later. NS en ProRail zijn blij dat de test bij reizigers goed bevalt. Door elke tien minuten een Intercity te rijden, verandert ook de aansluiting en de overstap op bus of tram. Hoe dat uitpakt laten deze resultaten nog niet zien en moet blijken als in december de tienminutentrein elke dag gaat rijden.

Vinger aan de pols
Een team van NS en ProRail monitort de test nauwlettend. Doel van de testdagen is om te zien of het plan met zes treinen per uur, in de praktijk ook zo werkt. Ook in de spits met grote reizigersaantallen. Ook wilden we de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden testen, bijvoorbeeld bij stroringen of slecht weer.

De tienminutentrein rijdt 's woensdags van 7.00 tot 19.00 uur. Dat zijn in totaal 144 Intercity's. Mede dankzij de inzet van de medewerkers lukt het om volgens een vast ritme- elke tien minuten - te rijden. Net zoals op gewone dagen, is er tijdens de testdagen ook wel eens een verstoring of incident geweest. Tijdens de testdagen hadden we onder meer te maken met storm, spoorlopers, een vermoedelijke aanrijding (wat loos alarm bleek), een wisselstoring en een defecte trein. Ondanks dat lukte het om gemiddeld 141 van 144 Intercity's te rijden, een uitvalpercentage van ongeveer 2%, wat vergelijkbaar is met het landelijke gemiddelde. Daarbij is het tot dusverre gelukt om verstoringen goed te kunnen afhandelen en om snel weer terug komen in het 10-minuten-ritme. Dankzij het grotere aantal treinen, was de impact van de verstoringen voor reizigers kleiner dan op normale dagen. Het percentage treinen dat op tijd reed met een marge van 5 minuten was bij Intercity's 96,1% en bij Sprinters 94,7%

Cadans houden door te wisselen
Het tienminuten-ritme konden we onder meer vasthouden omdat verkeersleiders van ProRail achter de schermen een nieuwe werkwijze hanteren. Treinen worden met regelmaat ' gewisseld'. Hoe werkt dat? Als bij vertrek in Alkmaar de trein naar Maastricht 5 minuten vertraging of meer heeft, dan 'schuift' ProRail vanaf Amsterdam een andere trein in die al klaar stond in de dienstregeling om later te vertrekken richting Utrecht. Zo kunnen we toch de 10 minuten cadans handhaven. De vertraagde trein is pas daarna aan de beurt. In Eindhoven geldt dezelfde procedure. Deze constructie is tijdens de eerste dagen met succes toegepast. Reizigers merken daar trouwens weinig van. Voor hen is de trein gewoon op tijd, hooguit heeft de trein een andere eindbestemming in het verlengde van Amsterdam of Eindhoven.

NS en ProRail testen sinds 6 september iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen.


Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]