Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-10-2017


Zwitserland wil leren van onze testdagen

Bron: ProRail



Onze collega's van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) kwamen woensdag 18 oktober 2017 op bezoek bij ProRail en NS. De Zwitsers wilden een testdag voor meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven live meemaken, omdat zij plannen hebben om in 2025 ieder kwartier een trein te laten rijden. Nu rijdt er over het Zwitserse spoor elk half uur een trein tussen de grote steden .

Buitenlandse interesse
Niet alleen de Zwitsers willen leren hoe wij meer treinen laten rijden over het Nederlandse spoor. Ook de collega's van de Deutsche Bahn en Danske Statsbaner hebben veel interesse. In Duitsland rijden nu twee of drie treinen per uur over het spoor. Voor na 2020 zijn er plannen om tussen Dortmund en Keulen ieder kwartier een trein te laten rijden. De Danske Statsbaner kijkt ook mee. In Denemarken rijden de treinen ieder halfuur. Stoptreinen rond Kopenhagen rijden elke tien minuten. DSB focust zich niet op een verdere frequentieverhoging, zij richten zich nu op het verkorten van de reistijd.

Meer treinen over het spoor in Nederland
Sinds de jaren ’90 rijden NS-treinen tussen de grote stations elk kwartier. Regionale vervoerders, zoals Arriva, rijden vaak ook al kwartiersdiensten zoals tussen Dordrecht en Geldermalsen en tussen Arnhem en Winterswijk. Vanaf 10 december rijdt de NS-Intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven elke tien minuten. De volgende spoorlijn waar NS en ProRail meer treinen willen laten rijden, is tussen Schiphol – Arnhem – Nijmegen. Wanneer dat gerealiseerd kan worden is nog niet bekend.

Woensdag testdag
ProRail en NS testen sinds 6 september 2017 iedere woensdag meer treinverkeer tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Reizigers tussen deze steden kunnen 6 keer per uur met een Intercity reizen. De testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling die in december 2017 ingaat. Vanaf dan kunnen reizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity over het spoor reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’.

Lees meer over de testdag in dit nieuwsbericht: de testdagen kunnen beginnen



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]