Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-10-2017


Zwitserland wil leren van onze testdagen

Bron: ProRail



Onze collega's van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) kwamen woensdag 18 oktober 2017 op bezoek bij ProRail en NS. De Zwitsers wilden een testdag voor meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven live meemaken, omdat zij plannen hebben om in 2025 ieder kwartier een trein te laten rijden. Nu rijdt er over het Zwitserse spoor elk half uur een trein tussen de grote steden .

Buitenlandse interesse
Niet alleen de Zwitsers willen leren hoe wij meer treinen laten rijden over het Nederlandse spoor. Ook de collega's van de Deutsche Bahn en Danske Statsbaner hebben veel interesse. In Duitsland rijden nu twee of drie treinen per uur over het spoor. Voor na 2020 zijn er plannen om tussen Dortmund en Keulen ieder kwartier een trein te laten rijden. De Danske Statsbaner kijkt ook mee. In Denemarken rijden de treinen ieder halfuur. Stoptreinen rond Kopenhagen rijden elke tien minuten. DSB focust zich niet op een verdere frequentieverhoging, zij richten zich nu op het verkorten van de reistijd.

Meer treinen over het spoor in Nederland
Sinds de jaren ’90 rijden NS-treinen tussen de grote stations elk kwartier. Regionale vervoerders, zoals Arriva, rijden vaak ook al kwartiersdiensten zoals tussen Dordrecht en Geldermalsen en tussen Arnhem en Winterswijk. Vanaf 10 december rijdt de NS-Intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven elke tien minuten. De volgende spoorlijn waar NS en ProRail meer treinen willen laten rijden, is tussen Schiphol – Arnhem – Nijmegen. Wanneer dat gerealiseerd kan worden is nog niet bekend.

Woensdag testdag
ProRail en NS testen sinds 6 september 2017 iedere woensdag meer treinverkeer tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Reizigers tussen deze steden kunnen 6 keer per uur met een Intercity reizen. De testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling die in december 2017 ingaat. Vanaf dan kunnen reizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity over het spoor reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’.

Lees meer over de testdag in dit nieuwsbericht: de testdagen kunnen beginnen



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]