Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-10-2017


Zwitserland wil leren van onze testdagen

Bron: ProRail



Onze collega's van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) kwamen woensdag 18 oktober 2017 op bezoek bij ProRail en NS. De Zwitsers wilden een testdag voor meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven live meemaken, omdat zij plannen hebben om in 2025 ieder kwartier een trein te laten rijden. Nu rijdt er over het Zwitserse spoor elk half uur een trein tussen de grote steden .

Buitenlandse interesse
Niet alleen de Zwitsers willen leren hoe wij meer treinen laten rijden over het Nederlandse spoor. Ook de collega's van de Deutsche Bahn en Danske Statsbaner hebben veel interesse. In Duitsland rijden nu twee of drie treinen per uur over het spoor. Voor na 2020 zijn er plannen om tussen Dortmund en Keulen ieder kwartier een trein te laten rijden. De Danske Statsbaner kijkt ook mee. In Denemarken rijden de treinen ieder halfuur. Stoptreinen rond Kopenhagen rijden elke tien minuten. DSB focust zich niet op een verdere frequentieverhoging, zij richten zich nu op het verkorten van de reistijd.

Meer treinen over het spoor in Nederland
Sinds de jaren ’90 rijden NS-treinen tussen de grote stations elk kwartier. Regionale vervoerders, zoals Arriva, rijden vaak ook al kwartiersdiensten zoals tussen Dordrecht en Geldermalsen en tussen Arnhem en Winterswijk. Vanaf 10 december rijdt de NS-Intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven elke tien minuten. De volgende spoorlijn waar NS en ProRail meer treinen willen laten rijden, is tussen Schiphol – Arnhem – Nijmegen. Wanneer dat gerealiseerd kan worden is nog niet bekend.

Woensdag testdag
ProRail en NS testen sinds 6 september 2017 iedere woensdag meer treinverkeer tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Reizigers tussen deze steden kunnen 6 keer per uur met een Intercity reizen. De testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling die in december 2017 ingaat. Vanaf dan kunnen reizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity over het spoor reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’.

Lees meer over de testdag in dit nieuwsbericht: de testdagen kunnen beginnen



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]