Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2017


ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri

Bron: ProRail



Abricadabri... een zelfvoorzienend station

ProRail gaat op station Zuidbroek energie opwekken met zonnepanelen in een abri, oftewel wachtruimte. Met deze unieke wachtruimte produceren we duurzame energie, terwijl de reiziger profiteert van comfortabele beschutting tijdens het wachten.

Flinke besparing energie
Al eerder was de wachtruimte op station Zuidbroek vervangen. Door er nu een dak op te plaatsen met 10 zonnepanelen is de verwachting dat er ongeveer 1750 kWh per jaar wordt opgewekt. Dit staat gelijk aan het gebruik van een eenpersoonshuishouden. Dit is meer dan genoeg om de wachtuimte op de eigen opgewekte energie te laten draaien. De nieuwe wachtruimte is voorzien van ledverlichting, die al een stuk energiezuiniger is dan de oude verlichting. Hierdoor besparen we maar liefst 85% energie ten opzichte van de oude. Daarnaast wekken we nu dus zelf energie op met de zonnepanelen. Op deze manier compenseren we een groot deel van het energieverbruik van het station. Wellicht is het in de toekomst zelfs mogelijk om het station zelfvoorzienend te laten zijn. De komende tijd monitoren we de opbrengst en evalueren we de proef. We weten dan hoe de panelen het beste geplaatst kunnen worden. Als de resultaten positief zijn kunnen we dit soort wachtruimtes ook op meer stations plaatsen.
Vervanging wachtruimtes stations

In totaal zijn er zo’n 120 kleinere stations in beeld voor de nieuwe wachtruimtes. Op deze stations wordt de komende tijd het meubilair vernieuwd. Dit doen we vanuit onze duurzaamheidsambities, om de stations een zelfde uitstraling te geven en om de reiziger meer comfort te geven tijdens het wachten. Denk hierbij ook aan het vervangen van banken, verlichting en dus ook wachtruimtes. Afhankelijk van zonlicht en ligging bepalen we waar uiteindelijk de wachtruimtes met zonnepanelen het beste geplaatst kunnen worden.

ProRail en duurzaamheid
Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. En als spoorbeheerder kijkt ProRail voortdurend hoe het nóg duurzamer kan.. Zo voeren we een actief energiebeleid. Besparen staat daarbij voorop. En de energie die we nodig hebben vergroenen we waar mogelijk. Al onze elektriciteit kopen we al groen in, het gas dat we verbruiken vergroenen we in stappen tot 100% in 2020.In 2030 willen we nog verder zijn: dan wekt ProRail de elektriciteit die we nodig hebben zelf op. Met zonnepanelen op alle (geschikte) stationsdaken en overkappingen. Ook via de geluidsschermen langs het spoor wekken we dan energie op. Daar werken we nu al hard aan. Daarnaast onderzoeken we hoe we elektriciteit kunnen opwekken tussen en naast het spoor.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]