Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2017


ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri

Bron: ProRail



Abricadabri... een zelfvoorzienend station

ProRail gaat op station Zuidbroek energie opwekken met zonnepanelen in een abri, oftewel wachtruimte. Met deze unieke wachtruimte produceren we duurzame energie, terwijl de reiziger profiteert van comfortabele beschutting tijdens het wachten.

Flinke besparing energie
Al eerder was de wachtruimte op station Zuidbroek vervangen. Door er nu een dak op te plaatsen met 10 zonnepanelen is de verwachting dat er ongeveer 1750 kWh per jaar wordt opgewekt. Dit staat gelijk aan het gebruik van een eenpersoonshuishouden. Dit is meer dan genoeg om de wachtuimte op de eigen opgewekte energie te laten draaien. De nieuwe wachtruimte is voorzien van ledverlichting, die al een stuk energiezuiniger is dan de oude verlichting. Hierdoor besparen we maar liefst 85% energie ten opzichte van de oude. Daarnaast wekken we nu dus zelf energie op met de zonnepanelen. Op deze manier compenseren we een groot deel van het energieverbruik van het station. Wellicht is het in de toekomst zelfs mogelijk om het station zelfvoorzienend te laten zijn. De komende tijd monitoren we de opbrengst en evalueren we de proef. We weten dan hoe de panelen het beste geplaatst kunnen worden. Als de resultaten positief zijn kunnen we dit soort wachtruimtes ook op meer stations plaatsen.
Vervanging wachtruimtes stations

In totaal zijn er zo’n 120 kleinere stations in beeld voor de nieuwe wachtruimtes. Op deze stations wordt de komende tijd het meubilair vernieuwd. Dit doen we vanuit onze duurzaamheidsambities, om de stations een zelfde uitstraling te geven en om de reiziger meer comfort te geven tijdens het wachten. Denk hierbij ook aan het vervangen van banken, verlichting en dus ook wachtruimtes. Afhankelijk van zonlicht en ligging bepalen we waar uiteindelijk de wachtruimtes met zonnepanelen het beste geplaatst kunnen worden.

ProRail en duurzaamheid
Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. En als spoorbeheerder kijkt ProRail voortdurend hoe het nóg duurzamer kan.. Zo voeren we een actief energiebeleid. Besparen staat daarbij voorop. En de energie die we nodig hebben vergroenen we waar mogelijk. Al onze elektriciteit kopen we al groen in, het gas dat we verbruiken vergroenen we in stappen tot 100% in 2020.In 2030 willen we nog verder zijn: dan wekt ProRail de elektriciteit die we nodig hebben zelf op. Met zonnepanelen op alle (geschikte) stationsdaken en overkappingen. Ook via de geluidsschermen langs het spoor wekken we dan energie op. Daar werken we nu al hard aan. Daarnaast onderzoeken we hoe we elektriciteit kunnen opwekken tussen en naast het spoor.



Deel dit artikel:                   





Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht








[Banners]